BGPF

29.4.40 Urmează oare a fi eliberat Certificat de rezidență (Forma 1-DTA17) agenţilor economici din Unitatea administrativ teritorială din stânga Nistrului?

În conformitate cu art.4 alin.(1) din Codul fiscal,dacă un tratat internaţional care reglementează impozitarea sau include norme care reglementează impozitarea, la care Republica Moldova este parte, stipulează alte reguli şi prevederi decât cele prevăzute de legislaţia fiscală, se aplică regulile şi prevederile tratatului internaţional.
 
 În acest sens, art.793 alin.(9) din Codul fiscal, stabilește că modul de atestare şi confirmare a rezidenţei Republicii Moldova în scopul beneficierii de prevederile convenţiilor (acordurilor) pentru evitarea dublei impuneri încheiate între Republica Moldova şi alte state se stabileşte de Ministerul Finanţelor.
 
Astfel, potrivit pct.18-211 din Instrucţiunea cu privire la modul de completare a formularelor-tip ce atestă rezidenţa şi impozitul pe venit achitat de către nerezidenţi în Republica Moldova, aprobată prin anexa nr.7 la Ordinul Ministrului Finanțelor nr.50/2017, certificatul de rezidenţă se utilizează de către solicitanţi, persoane fizice şi persoane juridice, pentru a atesta rezidenţa pe teritoriul Republicii Moldova. Atestarea rezidenţei solicitantului se efectuează la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat în termen de 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii. Acesta se prezintă plătitorului de venit al statului străin, în original și se eliberează o dată pe an, indiferent de numărul, regularitatea şi tipul de venit achitat, în baza cererii conform Formei CCR17, depuse de către solicitant.
 
Totodată, art.3 alin.(1)-(2) din Legea nr.173/2005 cu privire la prevederile de bază ale statutului juridic special al localităţilor din stânga Nistrului (Transnistria), stabilește că în componenţa Republicii Moldova se va constitui unitatea teritorială autonomă cu statut juridic special Transnistria. Transnistria este parte componentă inalienabilă a Republicii Moldova şi, în limita împuternicirilor stabilite de Constituția şi alte legi ale Republicii Moldova, soluţionează problemele date în competenţa ei.
 
În aceiași ordine de idei, conform art.1 din Hotărârea Guvernului nr.815/2005 cu privire la regularizarea traficului de mărfuri şi servicii ce constituie obiectul activităţii de comerţ exterior a agenţilor economici din Transnistria, precum şi furnizarea de către aceştia a reţelelor şi a serviciilor de comunicaţii electronice, începînd cu data de 25 ianuarie 2006, Instituţia publică "Agenţia Servicii Publice" va ţine evidenţa agenţilor economici (persoane juridice şi întreprinzători individuali) din regiunea transnistreană care efectuează operaţiuni de export-import, prestează servicii de transport auto şi furnizează reţele şi/sau servicii de comunicaţii electronice, atribuindu-le codul IDNO şi înscriind provizoriu datele în Registrul de Stat al Unităţilor de Drept.
 
Este de menționat faptul că convențiile de evitare a dublei impuneri încheiate de RM utilizează în calitate de stat contractant termenul „Moldova” care înseamnă Republica Moldova și, utilizat în sens geografic, înseamnă teritoriul acesteia, cuprins între frontierele sale, alcătuit din sol, subsol, ape și spațiul aerian de deasupra solului și apelor, asupra căruia RM își exercită suveranitatea și jurisdicția sa deplină și exclusivă, în conformitate cu legislația sa internă și cu dreptul internațional.
 
Prin urmare, agentul economic din Unitatea administrativ teritorială din stânga Nistrului poate solicita Certificat de rezidență (Froma 1-DTA17) doar în cazul în care acesta este înregistrat la ASP, dispunând de cod IDNO și având înscrise datele provizorii în Registrul de Stat al Întreprinderilor şi în Registrul de Stat al Organizaţiilor.

Ordinul SFS nr. 405 din 26-08-2024

The date of publishing:

18 September /2024 09:30

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon