
News
Audit în domeniul siguranței rutiere
În domeniul siguranței rutiere, începând cu 1 ianuarie 2026, ar putea fi efectuat audit, cu scopul de a spori gradul de siguranță a circulației pe drumurile publice, precum și de a preveni pagubele materiale produse în urma accidentelor în traficul rutier.
În acest sens, pentru consultări publice este propus proiectul Regulamentului privind evaluarea de impact asupra siguranței rutiere și auditul. Conform documentului, în procesul evaluării de impact asupra siguranței rutiere și cel al auditului în domeniul siguranței rutiere trebuie să fie implicat cel puțin un auditor de siguranță rutieră, titular al certificatului de competență profesională, independent în raport cu administratorul drumului și cu proiectanții.
Este important de menționat că auditul în domeniul siguranței rutiere va fi parte integrantă a procesului de concepere, proiectare și construcție a infrastructurii rutiere în cadrul următoarelor etape: studiul de fezabilitate al proiectului de infrastructură rutieră, până la aprobarea de către beneficiar a studiului; proiectul tehnic sau detaliile de execuție, până la verificarea proiectului de construcție a drumului public și perioada de un an după recepția la terminarea lucrărilor. Este important de menționat că pot fi achiziționate serviciile de evaluare de impact asupra siguranței rutiere și de audit în domeniul siguranței rutiere doar pentru acele etape pentru care a fost semnat contract de servicii pentru proiectare.
Identificarea și desemnarea auditorilor de siguranță rutieră se efectuează de către comanditarul auditului în domeniul siguranței rutiere, în conformitate cu legislația privind achizițiile publice. Comanditarul poate fi administratorul drumului sau investitorul.
Auditorul va avea dreptul să solicite completarea documentației necesare realizării sarcinii, în situația în care se constată ca aceasta este incompletă; să solicite informații referitoare la situația accidentară pe drumul care urmează a fi reconstruit și/sau pe rutele alternative, de la subdiviziunile specializate cu competențe în domeniul asigurării dirijării, supravegherii și controlului traficului rutier ale Ministerului Afacerilor Interne, dar și să refuze prestarea serviciului dacă nu-i sunt prezentate toate documentele necesare pentru realizarea obligațiunilor contractuale, care sunt în posesia comanditarului. În același timp, el va fi obligat să întocmească Raportul evaluării de impact asupra siguranței rutiere/auditului în domeniul siguranței rutiere; să depună la comanditar, în termenul stabilit în contract, Raportul auditului definitivat și semnat, în 3 exemplare pe suport de hârtie și în format electronic; să asigure confidențialitatea datelor și informațiile la care a avut acces; să restituie comanditarului documentele primite pentru realizarea obligațiilor contractuale.
Raportul auditului în domeniul siguranței rutiere va conține: date generale privind proiectul, cum ar fi: denumirea completă a proiectului; amplasamentul și descrierea traseului/zonei de intervenție; date despre comanditar; echipa de audit și perioada desfășurării auditului în domeniul siguranței rutiere; etapa proiectului la care se referă raportul; un cuprins (structurat pe capitole, subcapitole, tabele, grafice și anexe); contextul și definirea problemei, cu situația existentă (descrierea infrastructurii și a traficului actual); problemele majore de siguranță existente; și obiectivele de siguranță urmărite prin proiect. De asemenea, va conține obiectivele specifice de siguranță rutieră (reducerea numărului și gravității accidentelor; creșterea gradului de protecție pentru participanții vulnerabili (pietoni, bicicliști, motocicliști); îmbunătățirea fluenței și securității traficului; asigurarea conformității detaliilor de execuție cu standardele și normativele tehnice). Raportul va mai conține date tehnice (geometrie, profil transversal și longitudinal, număr de benzi, puncte de joncțiune, semnalizare și iluminat); caracteristici de trafic (volum, structură, viteze medii, proiecții de creștere); date privind siguranța rutieră (statistici accidente, zone periculoase, factori de risc). identificarea deficiențelor de proiectare; concluzii cu sinteza principalelor deficiențe și măsuri; responsabilitățile și termenele pentru implementare etc.
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
The account successfully was created. To confirm the registration, type the confirmation link wich was sent to your e-mail indicated in registration form, valid for up to 30 days.
Adress to us a question
You want to obtain an answer or you will can to suggest as an article necessary for your work process? Sign in on the page, send your question or suggest and obtain the answer from the experts in the shortest time, at your e-mail or published in the compartment „Questions and answers”.
E-mail *
Submit the services by phone
Include correct the dates who are requested and in short time you will be contacted by an operator
First name *
Last name *
E-mail *
Phone *
Feedback
To monitor the status of sent Feedback, initial we recommend to you to do sign in on the page. So, the answer at PP „Monitorul Fiscal FISC.md” at feedback will be save and will be displayed in your personal profile. If the feedback is sent an you aren't authentificated on the page, the message will be sent tot your e-mail.
E-mail *
E-mail *
150 views
The date of publishing:
11 September /2025 07:55
Catalogul tematic
Noutăți | Audit
Tags:
infrastructura drumurilor | elemente de siguranta | Audit
0 comments
Only users registered and autorized they have the right to post comments.