News

Autorizațiile speciale de transport: eliminarea inechităților create de noile prevederi fiscale și restabilirea cadrului concurențial corect

În Parlament, în calitate de inițiativă legislativă a unui grup de deputați, este înregistrat proiectul modificărilor la Codul fiscal prin care se propune revenirea la prevederile fiscale aplicabile pana la 1 ianuarie 2025, care permiteau calcularea taxelor pentru folosirea drumurilor în funcție de numărul de kilometri parcurși.

 

Astfel, în condițiile aprobării proiectului în redacția propusă, Anexa nr. 3 „Taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehicule care depășesc masa totală, sarcina masică pe osie sau dimensiunile maxime admise” la Titlul IX din CF va fi expusă în redacția care a fost în vigoare până la operarea modificărilor în Codul fiscal în temeiul Legii nr. 214/2024 (ce vizează politica bugetar-fiscală și vamală).

 

De menționat, că modificările recente ale CF au introdus о taxă fixă pentru depășirea sarcinii masice pe osie și a masei totale admise a vehiculelor cu încărcătură (taxă), ceea ce, în opinia autorilor proiectului, a generat un dezechilibru semnificativ între diferitele categorii de transportatori, impunând costuri suplimentare nejustificate pentru unii dintre operatori în domeniul transporturilor, în timp ce alții beneficiază de condiții mai favorabile, fără un temei economic sau logistic clar.

 

Astfel, pentru a remedia această problemă și a evita concurența neloiala, se propune revenirea la prevederile fiscale aplicabile până la 1 ianuarie anul curent, care permiteau calcularea taxei corespunzătoare în funcție de numărul de kilometri parcurși.

 

Această metodă este utilizata pe scară larga în Uniunea Europeana, inclusiv în Romania, și asigură un sistem mai echitabil și mai adaptat realităților economice din domeniul transporturilor. În același timp, soluția propusă va contribui la menținerea unui climat de afaceri stabil, reducând impactul negativ asupra firmelor de transport și prevenind creșterea artificiala a costurilor operaționale.

 

Totodată, se preconizează că armonizarea reglementărilor naționale cu cele europene va facilita integrarea RM în sistemele regionale de transport și va sprijini dezvoltarea infrastructurii rutiere într-un mod sustenabil.

 

Atragem atenția, că proiectul prevede aplicarea modificărilor propuse cu efect retroactiv de la 1 ianuarie 2025, fapt ce va asigura corectarea unor inechități fiscale care au afectat competitivitatea operatorilor din domeniul transportului în primele luni ale anului curent.   

Tatiana Smeșnaia

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

272 views

The date of publishing:

12 March /2025 07:55

Catalogul tematic

Noutăți fiscale

Tags:

Codul fiscal | domeniul transporturilor

0 comments

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon