
News
Ce presupune Sistemul național de control al comerțului cu mărfuri strategice în Republica Moldova
Vor fi introduse trei tipuri de autorizații noi precum: individuală, globală și autorizație generală națională, disponibile agenților economici în dependență de comerțul cu mărfuri strategice pe care îl desfășoară. Aceasta prevede Hotărârea Guvernului nr. 24 din 29 ianuarie 2025 cu privire la Sistemul național de control al comerțului cu mărfuri strategice în Republica Moldova.
Astfel, în conformitate cu hotărârea publicată, se stabilesc următoarele tipuri de autorizații pentru comerțul cu mărfuri strategice: autorizații individuale, autorizații globale și autorizațiii generale naționale. Autorizațiile vor fi valabile pe întregul teritoriu vamal al Republicii Moldova.
Pentru obținerea autorizaţiei pentru comerțul cu mărfuri strategice, solicitantul va depune la autoritatea emitentă, personal sau prin intermediul unui reprezentant împuternicit conform legii, pe suport de hârtie sau prin intermediul sistemului informaţional dedicat, cererea la care anexează și o serie documentele necesare stabilite.
Termenul de valabilitate a fiecărei autorizaţii pentru comerţul cu mărfuri strategice se determină de către Comisia națională de control al comerțului cu mărfuri strategice, în conformitate cu propunerea autorităţii emitente, bazată pe informaţia prezentată de către solicitant, dar care nu va depăşi 2 ani.
Componența Comisiei menționate mai sus va fi formată din 8 membri după cum urmează: ministrul dezvoltării economice și digitalizării, președinte al Comisiei; șef al Marelui Stat Major al Armatei Naționale, comandant al Armatei Naționale, vicepreședinte al Comisiei; șef al Secției autorizare și certificare din cadrul Agenției Servicii Publice, secretar al Comisiei; secretar de stat/secretar general adjunct al MAI; șef al Direcției generale din cadrul Serviciului de Informații și Securitate al Republicii Moldova; șef adjunct al Departamentului venituri și control vamal din cadrul Serviciului Vamal; secretar de stat al Ministerului Afacerilor Externe; director adjunct al Serviciului Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor.
Totodată, în scopul comerțului cu mărfuri strategice incluse în listele de mărfuri strategice supuse controlului sau mărfurilor considerate ca fiind strategice într-un stat străin şi care se află pe teritoriul vamal al Republicii Moldova, autoritatea emitentă eliberează, la cerere, actele conexe ce urmează a fi prezentate autorității competente în ţara de destinaţie.
Hotărârea publicată mai reglementează regimul de autorizație a operațiunilor clasice precum importul, exportul și tranzitul a mărfurilor strategice, dar și operațiunilor noi precum asistența tehnică, servicii de intermediere, transbordare și transportare, precum și eliberarea actelor conexe, certificatului internațional de import, certificatului utilizatorul final, certificatului de verificare a livrării și notificare.
Precizăm că proiectul hotărârii Guvernului cu privire la Sistemul național de control al comerțului cu mărfuri strategice a fost elaborat de către Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării în comun cu Agenția Servicii Publice și este necesar pentru alinierea la legislația europeană relevantă.
Hotărârea Guvernului nr. 24 din 29 ianuarie 2025 cu privire la Sistemul național de control al comerțului cu mărfuri strategice în Republica Moldova a fost publicată în Monitorul Oficial din 18 februarie curent și a intrat în vigoare la data publicării, fiind abrogate HG nr. 606/2002 cu privire la Sistemul naţional de control al exportului, reexportului, importului şi tranzitului de mărfuri strategice în Republica Moldova. Totodată, autoritățile competente în domeniul comerțului cu mărfuri strategice, în termen de trei luni, vor aduce actele sale normative în conformitate cu hotărârea publicată.
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
The account successfully was created. To confirm the registration, type the confirmation link wich was sent to your e-mail indicated in registration form, valid for up to 30 days.
Adress to us a question
You want to obtain an answer or you will can to suggest as an article necessary for your work process? Sign in on the page, send your question or suggest and obtain the answer from the experts in the shortest time, at your e-mail or published in the compartment „Questions and answers”.
E-mail *
Submit the services by phone
Include correct the dates who are requested and in short time you will be contacted by an operator
First name *
Last name *
E-mail *
Phone *
Feedback
To monitor the status of sent Feedback, initial we recommend to you to do sign in on the page. So, the answer at PP „Monitorul Fiscal FISC.md” at feedback will be save and will be displayed in your personal profile. If the feedback is sent an you aren't authentificated on the page, the message will be sent tot your e-mail.
E-mail *
E-mail *
267 views
The date of publishing:
19 February /2025 08:01
Catalogul tematic
Importul | Noutăți
Tags:
autorizații de comerț | agent economic | activitate de comert
0 comments
Only users registered and autorized they have the right to post comments.