News

Certificatele de rezidență și privind atestarea veniturilor de către contribuabili pot fi solicitate în format electronic

 

Vineri, 22 decembrie curent, odată cu publicarea în Monitorul oficial, a intrat în vigoare Ordinul ministrului finanțelor nr. 117 din 12 decembrie 2023 cu privire la modificarea și completarea OMF nr.50/2017 privind aprobarea unor formulare-tip ce atestă rezidența şi impozitul pe venit achitat de către nerezidenții RM. Aplicarea noilor reglementări va facilita obținerea Certificatului de rezidență și a Certificatelor privind atestarea veniturilor de către contribuabili.

 

Astfel, modificările din OMF nr. 117/2023 au stabilit posibilitatea de depunere/ridicare a cererilor și a certificatelor vizate în OMF nr. 50/2017 prin intermediul unui reprezentant, conform prevederilor1 art.244 din Codul fiscal și expedierii certificatului de rezidență în format electronic, ceea ce ar facilita interacțiunea beneficiarilor cu Serviciul Fiscal de Stat.

 

Conform noilor reglementări, formele CCR17, 2-DTA17, 5-DTA17 pot fi expediate în formă electronică, formele 1-DTA17, 3-DTA17, 4-DTA17 pot fi eliberate în formă electronică de către SFS, utilizând serviciile fiscale electronice, având aceeași putere juridică ca și cele prezentate pe suport de hârtie. Totodată, la eliberarea certificatelor semnate olograf, paginile acestora se vor numerota în ordine crescătoare consecutivă și se semnează. Aplicarea ștampilei se va efectua doar pe certificatele eliberate pe suport de hârtie.

 

OMF nr. 117/2023 stabilește că, Certificatul de rezidență se va elibera o dată pe an, indiferent de numărul, regularitatea şi tipul de venit achitat, în baza cererii conform Formei CCR17, depuse de către solicitant.

 

Se prevede că persoanele fizice cetățeni ai RM și persoanele fizice cetăţeni străini sau apatrizi care, în scopuri fiscale, au obţinut statut de rezident al Moldova, pentru a obține Certificatul de rezidenţă, suplimentar la cererea prevăzută la pct.21 din anexa nr. 7 la OMF nr. 50/2017, urmează să anexeze următoarele documente:

 

  • pentru persoanele fizice cetăţeni ai RM - copia buletinului de identitate sau a oricărui alt document care atestă identitatea şi domiciliul persoanei fizice, cu excepția cazului în care cererea este semnată prin intermediul MSign;
  • pentru persoanele fizice cetăţeni străini sau apatrizi care, în scopuri fiscale, au obţinut statut de rezident al RM: copia paşaportului persoanei fizice cetăţean străin sau a paşaportului apatridului ori copia permisului de şedere (provizoriu) sau copia buletinului de identitate, cu excepția cazului în care cererea este semnată prin intermediul MSign;
  • documentul în original, eliberat de Poliţia de Frontieră, despre intrările şi ieşirile în/din RM pentru anul fiscal respectiv, care atestă prezenţa persoanei fizice cetăţean străin sau apatrid în RM pentru o perioadă sau perioade ce depăşesc în total 183 de zile.

 

Se precizează că la calcularea perioadei de 183 de zile se vor include toate zilele prezenţei fizice, inclusiv zilele de sosire şi de plecare şi  zilele petrecute în afara statului de activitate, precum şi zilele de sâmbătă şi duminică, sărbătorile naţionale, sărbătorile şi deplasările de serviciu legate direct de activitatea destinatarului în acest stat, după care a fost reîncepută activitatea pe teritoriul statului respectiv.

-----------------------------------------------------------------------------

Codul fiscal

 

Articolul 244. Reprezentantul şi confirmarea împuternicirilor lui

(1) Persoana lipsită de capacitate de exerciţiu sau cu capacitate de exerciţiu restrînsă este înfăţişată de reprezentantul ei legal (părinte, înfietor, tutore, curator). Acesta va prezenta autorităţii care examinează cazul certificatul împuternicirilor.

(2) Reprezentantul legal efectuează, personal sau prin reprezentant, toate acţiunile de care are dreptul, cu restricţiile prevăzute de lege.

(3) Împuternicirile reprezentantului altul decît cel legal trebuie să fie confirmate prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice calificate sau printr-o procură, eliberată în conformitate cu prezentul articol, sau printr-un document ce atestă funcţia ori împuternicirile pe care le deţine – în cazul conducătorului persoanei juridice.

(4) Procura dată de o persoană fizică se autentifică, după caz: de notar, de secretarul primăriei satului (comunei), de administraţia (conducerea) persoanei la care lucrează sau învaţă mandantul, de administraţia instituţiei curativ-profilactice staţionare în care mandantul se află pentru tratament, de comandantul (şeful) unităţii militare – dacă mandantul este militar – sau de şeful locului de detenţiune – dacă mandantul se află în detenţiune.

(5) Procura din partea unei persoane juridice se eliberează de conducătorul ei (locţiitorul acestuia).

(6) Împuternicirile avocatului se certifică prin procură.

 

Tatiana Smeșnaia

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

515 views

The date of publishing:

22 December /2023 10:17

Domeniu:

Noutăți

Tags:

certificat de rezidenta

0 comments

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon