News
CNAS a simplificat accesul la informații din domeniul asigurărilor sociale de stat
Casa Națională de Asigurări Sociale depune consecvent efort pentru a simplifica accesul cetățenilor la informații utile din domeniul asigurărilor sociale de stat și a îmbunătăți procesul de interacțiune cu plătitorii de contribuții la Bugetul de Asigurări Sociale de Stat (BASS). Mai exact, CNAS își propune să aducă agenții economici mai aproape de surse sigure de informații și să ofere suport în procesul de utilizare a platformei www.cnas.gov.md.
Astfel, pentru plătitorii de contribuții la BASS, în compartimentul Întrebări frecvente este lansată rubrica Pentru plătitorii de contribuţii la BASS, unde se oferă răspunsuri clare la un șir de întrebări, adresate de către agenții economici și în general, de plătitorii de contribuții la BASS.
- Cum se poate obține informația privind restanța/supraplata la bugetul asigurărilor sociale de stat în contul curent al plătitorului?
Solicitarea de a obține extrasul din contul curent al plătitorului de contribuții la BASS poate fi prezentată la CNAS pe suport de hârtie la adresa str. Gheorghe Tudor, 3, MD-2028, or. Chișinău, Republica Moldova sau la adresa electronică secretariat@cnas.gov.md.
- Unde este descris mecanismul de corectare a plăților la bugetul asigurărilor sociale de stat?
Mecanismul de corectare a plăților la bugetul asigurărilor sociale de stat este descris în Regulamentul privind corectarea plăților la bugetul asigurărilor sociale de stat, aprobat prin ordinul CNAS nr. 247-A din 27.12.2022.
- Cum soliciți corectarea plăților la bugetul asigurărilor sociale de stat?
Solicitarea privind corectarea sumelor la bugetul asigurărilor sociale de stat se efectuează prin depunerea cererii la Casa Naţională de Asigurări Sociale pe suport de hârtie cu aplicarea semnăturii olografe (la adresa: MD - 2028, mun. Chişinău, str. Gheorghe Tudor, 3) sau cu semnătură electronică la adresa secretariat@cnas.gov.md, conform modelul stabilit în anexa nr.1.
- Ce corectări a plăților la bugetul asigurărilor sociale de stat pot executa agenții economici?
Agenții economici, prin depunerea cererii, pot executa următoarele corectări a plăților la bugetul asigurărilor sociale de stat:
a) trecerea sumelor plătite în plus sau incorect de la un tip de plată la altul sau de la un cod al localității la altul;
b) corectarea codului fiscal neidentificat;
c) trecerea plăților de la un cod fiscal la altul;
d) trecerea soldurilor de la un cod fiscal la alt cod fiscal.
- Cum se expediază la CNAS cererea privind corectarea plăților la bugetul asigurărilor sociale de stat?
Cererile de corectare a plăţilor la bugetul asigurărilor sociale de stat pe suport de hârtie cu aplicarea semnăturii urmează a fi expediate în adresa Casei Naţionale de Asigurări Sociale la adresa: MD - 2028, mun. Chişinău, str. Gheorghe Tudor, 3, sau la adresa de e-mail secretariat@cnas.gov.md.
- În ce situații plătitorii de contribuții beneficiază de restituirea sumelor din bugetul asigurărilor sociale de stat?
Plătitorii de contribuții beneficiază de restituirea sumelor din bugetul asigurărilor sociale de stat în următoarele situaţii:
a) Lichidare, suspendare a activităţii plătitorului;
b) Înregistrarea în calitate de rezident al parcului pentru tehnologia informaţiei.
c) Scutire de plata contribuţiilor persoanei fizice, care desfăşoară activitate pe cont propriu;
d) Achitare incorectă, transferare incorectă de instituţia financiară.
- Unde este descris mecanismul de restituire a mijloacelor din bugetul asigurărilor sociale de stat?
Mecanismul de restituire a mijloacelor din bugetul asigurărilor sociale de stat la contul bancar al plătitorului de contribuţii, inclusiv a celor transferate incorect la codurile economice de încasări ale bugetului asigurărilor sociale de stat este descris în Regulamentul privind restituirea sumelor din bugetul asigurărilor sociale de stat, aprobat prin ordinul CNAS nr. 157-A din 08.11.2022.
- Cum soliciți restituirea mijloacelor din bugetul asigurărilor sociale de stat?
Solicitarea restituirii sumelor din bugetul asigurărilor sociale de stat se efectuează prin depunerea cererii la Casa Naţională de Asigurări Sociale pe suport de hârtie cu aplicarea semnăturii olografe (la adresa: MD - 2028, mun. Chişinău, str. Gheorghe Tudor, 3) sau cu semnătură electronică la adresa secretariat@cnas.gov.md, conform modelul stabilit în anexa nr.1.
- Care sunt condițiile pentru a beneficia de eșalonarea stingerii datoriilor majorărilor de întârziere?
Potrivit art. 28 alin. (5) – (6) din Legea nr. 489/1999, plătitorii la bugetul asigurărilor sociale de stat care au calculate şi neachitate majorări de întârziere (penalităţi) şi nu au datorii la plata contribuţiilor de asigurări sociale de stat şi la amenzi pot beneficia, la solicitare, de eşalonarea stingerii datoriilor la majorările de întârziere (penalităţi) pe parcursul anului bugetar în curs. Modalitatea de aplicare a prevederilor supra se efectuează în conformitate cu Regulamentul cu privire la eşalonarea stingerii datoriilor majorărilor de întârziere (penalităţilor) faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat (aprobat prin Ordinul CNAS nr. 98-A din 15.05.2015) care este publicat pe pagina oficială www.cnas.gov.md compartimentul „Pentru plătitorii de contribuţii – subrubrica „Regulamente”.
- Care sunt prevederile legale aferente calculării majorărilor de întârziere?
Art. 28 din Legea nr. 489/1999 care prevede, că neplata în termen a contribuției de asigurări sociale de stat obligatorii atrage calcularea unei majorări de întârziere din suma datoriei pentru fiecare zi de întârziere până la data plății efective a sumei datorate, inclusiv. Cuantumul majorărilor constituie 0,1% din suma datoriei pentru fiecare zi de întârziere.
Instituții:
Casa Națională de Asigurări Sociale a Republicii Moldova | Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
The account successfully was created. To confirm the registration, type the confirmation link wich was sent to your e-mail indicated in registration form, valid for up to 30 days.
Adress to us a question
You want to obtain an answer or you will can to suggest as an article necessary for your work process? Sign in on the page, send your question or suggest and obtain the answer from the experts in the shortest time, at your e-mail or published in the compartment „Questions and answers”.
E-mail *
Submit the services by phone
Include correct the dates who are requested and in short time you will be contacted by an operator
First name *
Last name *
E-mail *
Phone *
Feedback
To monitor the status of sent Feedback, initial we recommend to you to do sign in on the page. So, the answer at PP „Monitorul Fiscal FISC.md” at feedback will be save and will be displayed in your personal profile. If the feedback is sent an you aren't authentificated on the page, the message will be sent tot your e-mail.
E-mail *
Dear user
For further improvements, please write a feedback about the quality and availability of the services provided from the site and user interface.
1244 views
The date of publishing:
12 June /2023 10:25
Catalogul tematic
Asigurare socială de stat
Tags:
asigurare sociala
0 comments
Only users registered and autorized they have the right to post comments.