News

Conceptul publicității de stat va fi reglementat

Publicitatea de stat are ca obiect un mesaj promoțional sau autopromoțional sau un anunț public ori campanie de informare efectuată prin plasarea, promovarea, publicarea sau difuzarea, în orice serviciu mass-media sau platformă online, de către, pentru sau în numele unei entități din sectorul public. Publicitatea de stat se va efectua cu titlu oneros, în baza contractelor încheiate de către entitățile din sectorul public cu furnizorii de servicii mass-media sau platforme online.

 

În Parlament, în calitate de inițiativă legislativă a unui grup de deputați, este înregistrat proiectul modificării Legii nr. 62/2022 cu privire la publicitate, obiectivul de baza al căruia este asigurarea transparenței, obiectivității și nediscriminării în alocarea fondurilor publice pentru publicitatea de stat și mesajele de interes public, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2024/1083 si principiile bunei guvernări. În condițiile aprobării proiectului în redacția autorilor, Legea nr. 62/2022 va fi completată cu capitolul II1 care va institui și reglementa conceptul publicității de stat.

 

Un articol aparte (art.113) stabilește principiile alocării de fonduri publice, încheierii contractelor de prestare a serviciilor și raportării privind difuzarea publicității de stat. Astfel, fondurile publice sau orice altă retribuție sau alt avantaj pus la dispoziție, în mod direct sau indirect, de entitățile din sectorul public furnizorilor de servicii mass-media sau furnizorilor de platforme online pentru publicitatea de stat sau pentru contractele de furnizare sau de servicii încheiate cu furnizorii de servicii mass-media sau cu furnizorii de platforme online, se propune a fi acordate în conformitate cu criterii transparente, obiective, proporționale și nediscriminatorii, puse în prealabil la dispoziția publicului prin mijloace electronice și ușor de utilizat.

 

Criteriile menționate supra vor viza, cel puțin diversitatea de servicii mass-media; independența editorială, profilul tematic, limba și publicul țintă al acestuia; transparența activității serviciului, inclusiv a surselor de finanțare etc. Aceste norme nu se vor aplica contractelor de achiziții publice și a contractelor de concesiune sau aplicarea normelor privind ajutoarele de stat.

 

Este prevăzut expres că, în cazul în care valoarea estimată a contractelor pentru publicitatea de stat, planificată pe parcursul unui an calendaristic va depăși suma de 100 mii lei, entitatea din sectorul public va avea obligația să publice în Buletinul achizițiilor publice anunțul de participare privind achiziția publicității de stat.

 

Entitățile din sectorul public și furnizorii de servicii mass-media și/sau furnizorii de platforme online vor pune la dispoziția publicului, prin mijloace electronice și ușor de utilizat (pagini web oficiale), un Raport cu privire la publicitatea de stat și a mesajelor de interes public difuzate contra plată care va conține cel puțin următoarele informații: denumirile juridice ale furnizorilor de servicii mass-media sau de platforme online, de la care au fost achiziționate servicii; suma anuală totală alocată per furnizor de servicii. Agenția Achiziții Publice va fi autoritatea responsabilă de monitorizarea conformității procedurilor de achiziție publică a publicității de stat.

Tatiana Smeșnaia

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

133 views

The date of publishing:

05 June /2025 07:55

Catalogul tematic

Publicitate | Noutăți

Tags:

initiativă legislativă | comunicare prin publicitate

0 comments

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon