
News
Consolidarea funcției de audit intern la nivel central și a sistemelor de control intern managerial
Cabinetul de miniștri a aprobat Raportul anual consolidat privind controlul financiar public intern pentru anul 2024, potrivit căruia se constată o creștere generală a nivelului de conformare și dezvoltare a sistemelor de control intern managerial, precum și o consolidare a funcției de audit intern la nivel central.
Astfel, conform Raportului, principalii factori care limitează eficiența sistemului de control financiar public intern și reduc potențialul de dezvoltare a acestuia sunt: capacitățile insuficiente de coordonare și dezvoltare a controlului intern managerial, în special pe aspect de management al riscurilor, delegare a împuternicilor și documentare a proceselor; lipsa expertizei în planificarea activității de audit intern pe bază de risc și realizarea activității orientată pe evaluarea performanței; deficitul de personal calificat și sustenabilitate financiară redusă a programelor de dezvoltare profesională continuă în ambele domenii, control intern managerial și audit intern.
În Raport se menționează că pentru anul 2024, toate cele 67 autorități publice vizate de obligația de raportare privind sistemul CIM – control intern managerial (32 autorități APC și 35 organe APL II) au transmis rapoartele anuale, consolidate pe întreg domeniu de competență, prin intermediul platformei electronice SI CIMAI, fapt ce a permis atingerea unui nivel de raportare de 100%. Cu referire la activitatea de audit intern, de la cele 76 entitățile publice care au avut o subdiviziune de audit intern funcțională la situația din 31.12.2024, au fost recepționate 74 rapoarte anuale de activitate, fiind înregistrat un nivel de raportare de 97%.
De asemenea, conform datelor centralizate de Ministerul Finanțelor, fiecare minister și majoritatea organelor APL II au instituit subdiviziune de audit intern în propria structură organizațională. Astfel, la finele anului 2024, un număr total de 115 entități publice aveau instituită o subdiviziune de audit intern în structura organizațională, 76 dintre acestea (66%) fiind efectiv funcționale la situația din 31.12.2024. Gradul de ocupare a posturilor de auditor intern variază în funcție de nivelul entității, cu o medie generală de 54% pe sector public, continuitatea activității fiind determinată de o fluctuație a personalului de 23%.
În Raport se menționează că pentru asigurarea bunei guvernări, bazate pe un sistem eficient de control financiar public intern, conducătorii ministerelor, ai altor autorităţi ale administrației publice centrale subordonate Guvernului, ai structurilor organizaţionale din sfera lor de competenţă și cei ai instituțiilor publice din subordinea Guvernului vor întreprinde o serie de acțiuni, printre care: realizarea unei autoevaluări obiective a sistemului de control intern managerial și asumarea declarațiilor de răspundere managerială în baza unor concluzii reale; aplicarea procedurii de planificare, monitorizare și raportare a performanței instituționale, inclusiv de gestionare a riscurilor; elaborarea și aprobarea unor proceduri interne de gestionare a funcțiilor sensibile; întocmirea și menținerea unui registru al proceselor de bază gestionate de entitate, cu descrierea acestora într-o formă grafică și/sau narativă în proporție de cel puțin 75%; îmbunătățirea capacităților managerilor de nivel operațional în organizarea sistemului de control intern managerial; realizarea activității de audit intern în baza unei planificări strategice, care să acopere în mod sistematic domeniile cu risc sporit din responsabilitatea autorității publice și, după caz, a autorității administrative din subordine.
Raportul aprobat oferă Guvernului și altor părți interesate o imagine structurată asupra progreselor înregistrate, dar și a dificultăților întâmpinate în dezvoltarea unui sistem eficient de control financiar intern, cu impact direct asupra managementului finanțelor publice, dar și administrației publice în general. Documentul integral poate fi consultat aici.
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD" | Ministerul Finanțelor al Republicii Moldova
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
The account successfully was created. To confirm the registration, type the confirmation link wich was sent to your e-mail indicated in registration form, valid for up to 30 days.
Adress to us a question
You want to obtain an answer or you will can to suggest as an article necessary for your work process? Sign in on the page, send your question or suggest and obtain the answer from the experts in the shortest time, at your e-mail or published in the compartment „Questions and answers”.
E-mail *
Submit the services by phone
Include correct the dates who are requested and in short time you will be contacted by an operator
First name *
Last name *
E-mail *
Phone *
Feedback
To monitor the status of sent Feedback, initial we recommend to you to do sign in on the page. So, the answer at PP „Monitorul Fiscal FISC.md” at feedback will be save and will be displayed in your personal profile. If the feedback is sent an you aren't authentificated on the page, the message will be sent tot your e-mail.
E-mail *
E-mail *
77 views
The date of publishing:
12 June /2025 07:55
Catalogul tematic
Noutăți fiscale | Control financiar public intern
Tags:
control managerial | Audit
0 comments
Only users registered and autorized they have the right to post comments.