News

Corelarea asistenței externe cu prioritățile de dezvoltare: ce modificări se propun la cadrul normativ?

În procesul de planificare și aprobare a proiectelor și programelor de asistență externă va fi asigurată coerența dintre asistența externă, prioritățile de dezvoltare naționale și sectoriale stabilite și aplicarea principiilor și regulilor bugetar-fiscale în conformitate cu prevederile Legii finanțelor publice și responsabilității bugetar-fiscale nr. 181/2014 și ale Legii nr. 419/2006 cu privire la datoria sectorului public, garanțiile de stat și recreditarea de stat. Această atribuție va reveni Guvernului.

 

Pe agenda ședinței secretarilor generali din 1 septembrie curent a fost inclus un proiect de modificare a HG nr.377/2018 cu privire la reglementarea cadrului instituțional și mecanismului de coordonare și management al asistenței externe. Acesta are drept obiectiv ajustarea cadrului normativ aferent coordonării și managementului asistenței externe, în vederea consolidării mecanismului instituțional, asigurării unei mai bune corelări a asistenței externe cu prioritățile de dezvoltare ale Republicii Moldova și alinierii acestuia la standardele și cerințele Uniunii Europene.

 

Astfel, Comitetul interministerial pentru planificare strategică este organul decizional, care este responsabil de asigurarea direcționării și corelării asistenței externe pentru realizarea priorităților naționale de dezvoltare, precum și monitorizarea utilizării eficiente și eficace a acesteia. Prin urmare, lista necesităților de asistență externă, elaborată în baza priorităților naționale și sectoriale de dezvoltare, identificate prin intermediul consiliilor sectoriale în domeniul asistenței externe și prezentate de autoritățile administrației publice centrale de specialitate, matricele de angajamente asumate în cadrul matricelor de politici privind programele de suport bugetar, operațiunilor de politici pentru dezvoltare etc., negociate cu partenerii de dezvoltare și rapoartele de implementare a acestora, propunerile de programe și proiecte de asistență externă cu valoarea totală mai mare de 10 mil. de euro, precum și propunerile de modificare și restructurare a proiectelor respective, raportul anual privind asistența externă acordată Republicii Moldova vor fi examinate și aprobate de către Comitetul interministerial pentru planificare strategică.

 

Totodată, se propune completarea listei atribuțiilor Ministerului Finanțelor în ceea ce privește coordonarea asistenței externe. Acesta va asigura promovarea și semnarea acordurilor de asistență externă pentru programe de suport bugetar și va ține evidența surselor externe recepţionate. Totodată, va informa trimestrial - până la data de 15 a lunii următor  şi anual - până la finele I trimestru al anului următor, autoritatea națională de coordonare a asistenţei externe, adică Cancelaria de Stat, cu privire la rata de valorificare a acestor surse.

 

author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

79 views

The date of publishing:

03 September /2025 07:47

Catalogul tematic

Noutăți fiscale

Tags:

creditare responsabilă | asistenţă financiară

0 comments

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon