News

Digitalizarea a 225 de servicii publice pentru mediul de afaceri până în anul 2027

Până în anul 2027, Agenția de Guvernare Electornică (AGE) se își va concentra eforturile pentru atingerea unor obiective ambițioase, cum ar fi: 85% din serviciile publice pentru cetățeni - disponibile online; modernizarea Portalului Serviciilor Publice conform conceptului „evenimentelor de viață”;  integrarea cu portalul digital unic al Uniunii Europene; asigurarea accesibilității produselor și serviciilor TIC pentru persoanele cu dizabilități; pilotarea unui asistent virtual bazat pe inteligență artificială pe PSP și aplicația EVO. Despre aceasta anunță instituția într-un comunicat de presă, în legătură cu aprobarea de către Guvern  a Programului de implementare pentru anii 2025-2027 a Strategiei de transformare digitală a RM 2023–2030 și a Programul Național de Aderare a Republicii Moldova la UE (PNA) pentru perioada 2025- 2029, documente ce vor ghida eforturile de transformare digitală din sectorul public și vor consolida inițiativele de integrare europeană, cu un impact direct asupra cetățenilor, mediului de afaceri și administrației publice.  

 

 

Astfel, în contextul ambelor programe aprobate, AGE are un rol central în implementarea transformării digitale. Printre acțiunile prioritare ale AGE se numără:

  • Dezvoltarea platformei eDemocrație (modul e-Petiție, e-Feedback, e-Sondaj) – până în iunie 2025; 
  •  Lansarea Serviciului guvernamental de suport clienți – până în iunie 2025; 
  • Dezvoltarea Portalului e APL pentru administrația publică locală – până în iunie 2026; 
  • Extinderea aplicației EVO prin dezvoltarea de noi module – până la finele anului 2026; 
  • Implementarea Portofelului de identitate digitală în baza serviciului EvoSign; 
  • Digitalizarea a minimum 225 de servicii publice pentru mediul de afaceri; 
  • Instituirea a 50 de noi Centre unificate de prestare a serviciilor publice (CUPS) – atingând un total de 150 până în 2027; 

 

Pentru cetățeni și mediul privat, efectele se vor reflecta prin servicii publice mai bune, acces la piața muncii, scăderea prețurilor, dezvoltare tehnologică, inovare și oportunități de investiții, se menționează în comunicat. Astfel, Programul de implementare a Strategiei de transformare digitală propune un plan coerent de acțiuni structurate în jurul a trei direcții strategice:  

  • Dezvoltarea societății digitale;  
  • Consolidarea sectorului TIC și al economiei digitale;  
  • e-Transformarea sectorului public.  

 

La rândul său, Programul Național de Aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană pentru perioada 2025–2029 promovează o abordare intersectorială și colaborativă, reunind administrația publică, sectorul privat, mediul academic și societatea civilă în efortul comun de a construi o Moldovă digitală, competitivă și incluzivă. Programul are ca obiective principale: 

  • Reforma instituțiilor publice;  
  • Modernizarea serviciilor guvernamentale;  
  • Reducerea birocrației și a timpului de procesare a solicitărilor;  
  • Creșterea transparenței și eficienței în administrație. 
  •  

 

Până la finele anului 2027, Strategia va contribui la accelerarea economiei naționale.  Ponderea exporturilor de servicii TIC va crește la 14%, față de 10%, acum doi ani. De asemenea, anual, se vor aloca a câte 2,7 miliarde de lei - investiții în sectorul IT, iar 85% din serviciile publice vor fi accesate online de către antreprenori. Identitatea digitală activă va deveni realitate pentru 45% din cetățeni. În același timp, Programul va contribui la crearea de oportunități pentru tineri, prin înființarea a două huburi digitale.  

 

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

299 views

The date of publishing:

02 June /2025 07:48

Catalogul tematic

Servicii electronice | Noutăți

Tags:

UE | business | digitalizare

0 comments

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon