News

Comerțul electronic: proiectul modificărilor în Codul fiscal

Efortul autorităților depus pentru digitalizarea continuă a economiei, inclusiv crearea condițiilor pentru dezvoltarea și reglementarea comerțului electronic, este reflectat în proiectul de lege cu privire la modificarea unor acte normative (peste 20 de acte legislative, inclusiv în Codul fiscal). Acesta a fost elaborat de  Ministerul Economiei cu suportul Consiliului Economic de pe lângă Prim-ministru și al USAID Moldova.
 
Astfel, autorii propun modificarea art. 697 din CF (regimul fiscal al persoanelor fizice care desfășoară activități independente desfăşurate în domeniul comerţului cu amănuntul (cu excepţia mărfurilor supuse accizelor)). În cazul utilizării metodelor de acceptare a plăților fără numerar, se propune o diferențiere a limitei veniturilor din vânzări permise de a fi realizate în baza acestui regim, în funcție de utilizarea metodelor electronice de plată:

  • 600 mii lei  într-o perioadă fiscală în cazul acceptării plăților inclusiv în numerar;
  • 1, 2 mil. lei într-o perioadă fiscală în cazul în care plățile în numerar constituie mai puțin de 25% din încasări.

 

Totodată, acești contribuabilii, care vor accepta plățile prin intermediul prestatorilor de plată licențiați de BNM, vor fi în drept să reducă obiectul impunerii cu suma cheltuielilor generate de acceptarea acestor plăți.

 

Proiectul vine cu modificări ce vizează și comunicarea SFS cu contribuabilii, aceasta fiind desfășurată în mod prioritar prin utilizarea metodelor electronice.

Astfel, comunicarea autorității fiscale cu persoanele juridice și fizice, inclusiv aducerea la cunoștință a actelor administrative, a citațiilor, a altor acte sau a răspunsurilor la adresări se va efectua prioritar prin intermediul mijloacelor electronice de comunicare, în măsura în care acestea sunt funcționale și disponibile pentru toate părțile implicate, cu excepția cazurilor în care se solicită de la SFS răspunsul sau actul pe suport de hârtie sau în mod verbal, ca și în cazul actelor administrative, permisive sau confirmative solicitate.  În cazul în care eliberarea pe hârtie a unui act nu se cere de solicitant sau nu se impune de lege sau tratat internațional, SFS nu va putea solicita confirmarea recepționării actului eliberat prin semnătura olografă a beneficiarului fie prin orice tip de document pe suport de hârtie.

 

Avizul de plată a obligației fiscale, de asemenea, se va transmite prioritar în format electronic prin intermediul sistemelor informaționale automatizate ce permit confirmarea recepționării sau la adresa poștei electronice a contribuabilului, dacă această adresă este comunicată SFS de către contribuabil. Nu se va solicita în cazul citației să fie prezentate documentele pe suport de hârtie, dacă acestea sunt suficiente și pot fi transmise în formă de document electronic și/sau copiile scanate ale documentelor. În cazul în care, în baza citației, se solicită informații, mărturii sau documente care se transmit fără prezența fizică a persoanei citate, procesul-verbal nu necesită a fi semnat de persoana citată.

 

Dacă audierea persoanei citate are loc la distanță, prin intermediul mijloacelor electronice de comunicare și persoana nu dispune de semnătură electronică necesară, procesul-verbal nu este semnat de persoana citată, iar funcționarul fiscal include în procesul-verbal mențiunea despre obținerea mărturiilor prin intermediul mijloacelor electronice de comunicare cu indicarea datelor de identificare a înregistrării video corespunzătoare, ce se include la dosar.

 

Se mai propune ca ședința de examinare a cazului de încălcare fiscală să fie desfășurată fără întrunirea fizică a participanților, dacă participanții și persoana trasă la răspundere asigură prezența prin intermediul mijloacelor de comunicare ce asigură percepția vizuală și auditivă a tuturor participanților în timp real și permit efectuarea înregistrărilor video și audio.

 

Autorii mai propun scutirea de TVA fără drept de deducere a plăților pentru achizițiile de produse program, inclusiv pentru instalarea, implementarea, stocarea, personalizarea sau actualizarea acestuia, precum și plățile pentru utilizarea acestor produse. Ar mai putea fi scutite de TVA fără drept de deducere mărfurile autohtone anterior exportate cu utilizarea serviciilor poștale şi reintroduse, în termen de 9 luni de la data exportului, în aceeași stare. În cazul în care suma TVA pentru marfa respectivă a fost restituită, contribuabil va fi obligat să calculeze și să declare suma TVA pentru luna în care a avut loc reintroducerea mărfii.

 

Se mai propune introducerea unei taxe locale separate pentru unitățile comerciale/ prestare de servicii cu activitatea magazinului prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet. Taxa se va aplica gradual: pentru întreprinderile micro cota va constitui 25% din valoarea taxei stabilite, iar pentru cele mici – 50% din valoarea taxei și se va achita trimestrial, până la data de 25 a lunii imediat următoare trimestrului de gestiune.

 

Proiectul poate fi consultat până la 3 iunie 2022.

author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD" | Ministerul Economiei

1059 views

The date of publishing:

27 May /2022 07:59

Catalogul tematic

Impozitul pe venit | T.V.A. | Noutăți

Tags:

proiect de lege | comert electronic | Codul fiscal | anul 2022

0 comments

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon