
News
Gestiunea colectivă a drepturilor de autor și a celor conexe
După cum se menționează în nota proiectului, deși un titular de drepturi poate opta pentru gestionarea drepturilor patrimoniale în mod individual, totuși, statutul de membru al unei organizații de gestiune colectivă asigură mai eficient respectarea drepturilor, colectarea remunerațiilor pentru valorificarea acestor drepturi, precum și repartizarea sumelor cuvenite fiecărui titular de drepturi.
Documentul prevede gestionarea colectivă obligatorie pentru următoarele drepturi:
-
la remuneraţie compensatorie pentru copia privată;
-
la remuneraţie compensatorie pentru reproducerea reprografică;
-
interpreţilor şi al producătorilor de fonograme la remuneraţie unică echitabilă pentru radiodifuzarea şi comunicarea publică a fonogramelor publicate în scop comercial;
-
interpreților la remunerație echitabilă pentru radiodifuzarea și comunicarea publică a interpretărilor și execuțiilor fixate audiovizual;
-
la retransmitere prin cablu;
-
de retransmisie;
-
de suită;
-
la remuneraţie echitabilă pentru împrumut public;
-
interpreților la remunerație suplimentară anuală.
Organizațiile de gestiune colectivă au statut de asociație obștească și se înființează prin libera asociere a titularilor de drepturi, având scopul principal gestiunea dreptului de autor sau a drepturilor conexe în numele titularilor de drepturi și în beneficiul colectiv al acestora, fiind deținute sau controlate de membrii săi. Aceste organizații nu vor avea dreptul să desfăşoare activitate comercială sau să utilizeze operele şi obiectele drepturilor conexe care i-au fost încredinţate în gestiune.
Una din obligațiile organizațiilor de gestiune colectivă a dreptului de autor ține de elaborarea, în termen de 8 luni de la sfârșitul anului calendaristic, a raportului anual de transparență, ce va fi publicat pe pagina web a organizaţiei, unde rămâne la dispoziţia publicului minim 5 ani.
Totodată, organizația de gestiune colectivă este obligată să ofere titularului de drepturi informații privind comisionul de gestiune și alte rețineri din veniturile provenite din drepturi. Comisionul de gestiune nu poate depăși costurile justificate și documentate suportate de organizație în scopul gestionării dreptului de autor și a drepturilor conexe și va fi reținut pentru fiecare drept gestionat.
Cuantumul comisionului va constitui:
Plățile urmează a fi reținute de către organizațiile de gestiune colectivă la momentul repartiției, ceea ce le va permite o mai bună organizare și administrare a activității.
La momentul de față reglementarea dreptului de autor și a drepturilor conexe, gestiunea acestor drepturi, precum și aspectele ce țin de funcționarea sistemului de gestiune colectivă este asigurată de Legea nr. 139/2010 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Ca urmare a recomandărilor experților, s-a impus necesitatea elaborării unei noi redacții a legii, în scopul armonizării prevederilor legislației la reglementările acquis-ului comunitar.
Potrivit autorilor proiectului, noua lege va oferi un grad sporit de protecție autorilor și titularilor de drepturi de autor prin instituirea unui cadru legal care oferă posibilitatea valorificării operelor și altor obiecte protejate de aceste drepturi, de a stabili un mecanism clar de colectare, repartizare și achitare a remunerației de către organizațiile de gestiune colectivă și responsabilizarea tuturor părților implicate în acest proces.
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
The account successfully was created. To confirm the registration, type the confirmation link wich was sent to your e-mail indicated in registration form, valid for up to 30 days.
Adress to us a question
You want to obtain an answer or you will can to suggest as an article necessary for your work process? Sign in on the page, send your question or suggest and obtain the answer from the experts in the shortest time, at your e-mail or published in the compartment „Questions and answers”.
E-mail *
Submit the services by phone
Include correct the dates who are requested and in short time you will be contacted by an operator
First name *
Last name *
E-mail *
Phone *
Feedback
To monitor the status of sent Feedback, initial we recommend to you to do sign in on the page. So, the answer at PP „Monitorul Fiscal FISC.md” at feedback will be save and will be displayed in your personal profile. If the feedback is sent an you aren't authentificated on the page, the message will be sent tot your e-mail.
E-mail *
E-mail *
1295 views
The date of publishing:
03 November /2021 07:59
Catalogul tematic
Noutăți
Tags:
drepturi de autor | reglementare | gestionare colectivă | agepi
0 comments
Only users registered and autorized they have the right to post comments.