News

Mecanismul de acordare a ajutorului salariaților cu regim de activitate redusă

În Monitorul Oficial de astăzi, 12 noiembrie, a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 333 din 10 noiembrie 2021 cu privire la aprobarea Regulamentului privind acordarea ajutorului salariaților cu regim de activitatea redus.
 
Regimul de activitate redusă, în sensul Regulamentului, reprezintă regimul de muncă săptămânal redus cu cel mult 50% la nivel de unitate pentru cel puțin 25% din numărul efectiv al salariaților din cadrul entității.

 

Regimul de activitate redusă se stabilește de către angajator în două situații:

  • în mod unilateral, în caz de stare de urgență, de asediu și de război sau în caz de stare de urgență în sănătate publică;
  • cu acordul scris al salariaților, în caz de conjunctură economică defavorabilă, dificultăți de aprovizionare cu materii prime sau energie, intemperii cu caracter excepțional, transformarea, restructurarea sau modernizarea întreprinderii sau orice alte circumstanțe cu caracter excepțional

 

În același timp, regimul de activitate redusă nu se va aplica instituțiilor finanțate de la buget, angajatorilor care au activitatea suspendată, se află în proces de insolvabilitate sau de lichidare și angajatorilor care la data depunerii cererii de acordare a ajutorului pentru salariații cu regim de activitate redusă au restanțe la bugetul public național mai mare decât suma impozitelor aferente plăților salariale pe lună per întreprindere.

 

Nu vor beneficia de acest regim nici salariații care prestează muncă prin cumul în cadrul aceleiași unități sau la o altă unitate, cei care au realizat un stagiu de cotizare în sistemul public de asigurări sociale mai mic de 6 luni în ultimele 24 de luni calendaristice premergătoare datei înregistrării cererii, precum și cei care sunt angajați cu timp de muncă parțial.

 

După cum a informat ministrul Muncii și Protecției Sociale, Marcel Spătari, în cadrul ședinței de Guvern în care a fost votat proiectul Regulamentului,  cuantumul ajutorului pentru salariații cu regim de activitate redusă pe zi nu poate fi mai mare de 50% din cuantumul salariului mediu pe economie pe zi prognozat pentru anul în curs.

 

Pentru aplicarea regimului de activitate redusă, angajatorul completează pe proprie răspundere o solicitare semnată și o depune prin intermediul Ghișeului unic de raportare electronică – raportare.gov.md.

 

Potrivit Regulamentului, ajutorul acordat salariaților cu regim de activitate redusă reprezintă o sumă impozabilă, din care se rețin impozite aferente plăților salariale. Cuantumul ajutorului achitat de angajator se declară prin darea de seamă IPC21 și reprezintă baza de calcul la care angajatorul datorează impozitele aferente plăților salariale.

 

 

Regimul de activitate redusă se stabilește pentru o perioadă de până la 3 luni consecutive, dar nu mai mult de 5 luni pe an.

 

Angajatorii și salariații care vor avea nevoie de suport privind implementarea acestei măsuri se vor adresa la Centrul de Apel al Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă – 0 8000 1000.

 

Pentru acordarea ajutorului salariaților cu regim de activitate redusă, Ministerul Finanțelor a planificat circa 22 mil. lei în bugetul de stat pentru anul 2021.

author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD" | Guvernul Republicii Moldova

1664 views

The date of publishing:

12 November /2021 07:58

Catalogul tematic

Noutăți

Tags:

ajutor financiar | program de activitate redusă | Hotarire de Guvern | regulament

0 comments

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon