News

PNC: combaterea practicilor comerciale neloiale

Ministerul Economiei propune completarea Legii nr. 231/2010 cu privire la comerțul interior (Legea nr. 231/2010) cu articolul ce are drept scop combaterea practicilor comerciale neloiale (PCN). Proiectul a fost inclus pe ordinea de zi a ședinței secretarilor de stat și, după cum afirmă autorii, a fost elaborat în baza Directivei (UE) și a Consiliului privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar (Directiva).
 
Studiile realizate au demonstrat că PCN-urile apar frecvent în lanțul de aprovizionare cu alimente și că acestea pot fi dăunătoare în principal întreprinzătorilor mai mici, precum ar fi producătorii agricoli și IMM-urile procesatoare de produse alimentare. În timp ce riscul de afaceri este inerent în toate activitățile economice, agricultura este deosebit de incertă, în special din cauza condițiilor climaterice, care au un impact direct asupra variabilității cantității și a calității producției furnizate. Totodată, producătorii agricoli sunt extrem de vulnerabili la PCN, deoarece adesea le lipsește puterea de negociere care ar fi egală cu cea a partenerilor lor din aval. Din aceste considerente, completările la Legea nr. 231/2010 vin să diminueze aceste riscuri.
 
Astfel, proiectul propune interzicerea unui șir de practici comerciale neloiale cum ar fi stabilirea de clauze contractuale prin care părțile își stabilesc interdicții, directe sau indirecte, de a cumpăra sau de a vinde produse/servicii de la sau către un terț; solicitarea și oferirea de reduceri comerciale pentru produsele social importante de primă necesitate conform listei aprobate de către Guvern; solicitarea și oferirea de reduceri comerciale în afara negocierii unui contract sau oferte anunțate; condiționarea impusă furnizorului să nu vândă produsul altor comercianți la un preț mai mic decât cel la care i-l vinde lui; condiționarea impusă comerciantului privind păstrarea unui anumit preț de raft; anularea comenzii de produse agricole și alimentare ușor perisabile. Astfel de clauze contractuale sau acțiuni, în cazul aprobării inițiativei în redacția propusă, vor fi lovite de nulitate.
 
Completările mai prevăd și interzicerea modificării de către cumpărător în mod unilateral a clauzelor unui contract de furnizare pentru produse agricole și alimentare care se referă la frecvența, metoda, locul, termenii/periodicitatea sau volumul furnizării sau livrării produselor agricole și alimentare, standardele de calitate, condițiile de plată sau prețurile sau în ceea ce privește furnizarea de servicii, în măsura în care acestea sunt menționate explicit în contract.
 
Cumpărătorul nu va putea solicita furnizorului plăți care nu sunt legate de vânzarea produselor agricole și alimentare ale furnizorului sau pentru compensarea costurilor suplimentare de achiziție al produselor; plăți pentru deteriorarea sau pierderea de produse agricole și alimentare sau pentru ambele, survenite în spațiile cumpărătorului sau după ce proprietatea a fost transferată cumpărătorului sau din momentul recepționării mărfii, atunci când o astfel de deteriorare sau pierdere nu a avut loc din neglijența sau culpa furnizorului etc.
 
Proiectul stabilește că prevederile noului articol nu se vor aplică în cazul comerțului ambulant, cu excepția cazului în care venitul din vânzări a comerciantului ambulant pentru o perioadă fiscală depășește 1,2 mil. lei.

Tatiana Smeșnaia

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD" | Ministerul Economiei

790 views

The date of publishing:

02 February /2022 07:58

Catalogul tematic

Noutăți

Tags:

comerțul interior | practici neloiale | proiect de lege

0 comments

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon