News

Precizarea noțiunii de practici comerciale neloiale

Autoritățile propun ajustarea cadrului normativ național la prevederile Directivei UE privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar. Astfel, pe agenda ultimei ședințe a Grupului de lucru al Comisiei de stat pentru reglementarea activității de întreprinzător a fost inclus proiectul de lege pentru modificarea unor acte normative (legea practicilor comerciale neloiale).
 
Ministerul Economiei propune completarea Legii nr. 231/2010 cu privire la comerțul interior cu un capitol ce va reglementa relațiile contractuale dintre furnizor și cumpărător la livrarea de produse agricole și alimentare, care se vor stabili prin contracte încheiate în scris, inclusiv în formă electronică, prin mijloace electronice sau la distanță, negociate în prealabil de către părți.
 
Potrivit proiectului, vor fi interzise practici comerciale neloiale ce țin de:
  • stabilirea de clauze contractuale prin care părțile își stabilesc interdicții, directe sau indirecte, de a cumpăra sau de a vinde produse/servicii de la sau către un terț;
  • solicitarea și oferirea de reduceri comerciale pentru produsele social importante de primă necesitate conform listei aprobate de către Guvern;
  • solicitarea și oferirea de reduceri comerciale în afara negocierii unui contract sau oferte anunțate în formă scrisă, inclusiv în formă electronică;
  • condiționarea impusă furnizorului să nu vândă produsul altor comercianți la un preț mai mic decât cel la care i-l vinde lui;
  • condiționarea impusă comerciantului privind păstrarea unui anumit preț de raft;
  • anularea sau înlocuirea de către cumpărător a comenzilor de produse agricole și alimentare perisabile într-un termen de preaviz atât de scurt, încât furnizorul nu are posibilități rezonabile de a găsi o alternativă pentru comercializarea sau utilizarea produselor respective;
  • cumpărătorul solicită furnizorului plăți care nu sunt legate de vânzarea produselor agricole și alimentare ale furnizorului sau pentru compensarea costurilor suplimentare de achiziție a produselor;
  • cumpărătorul divulgă în mod ilegal secrete comerciale ale furnizorului;
  • cumpărătorul amenință cu efectuarea sau efectuează represalii comerciale împotriva furnizorului în cazul în care furnizorul își exercită drepturile legale sau contractuale, inclusiv prin depunerea unei plângeri la autoritățile de aplicare a legii sau prin cooperarea cu autoritățile de aplicare a legii în timpul unei investigații etc.
 
În același timp, vor mai fi interzise, cu excepția cazului în care au fost convenite anterior prin clauze clare și lipsite de ambiguitate din contractul de furnizare sau printr-un contract sau amendament ulterior între furnizor și cumpărător, situațiile în care:
  • cumpărătorul returnează furnizorului produsele agricole și alimentare nevândute, fără să plătească pentru respectivele produse nevândute sau fără să plătească pentru eliminarea acestor produse;
  • furnizorului i se impune o plată de care este condiționată stocarea, afișarea, listarea produselor sale agricole și alimentare sau plasarea pe piață a respectivelor produse;
  • cumpărătorul solicită furnizorului să suporte, integral sau parțial, costul oricăror reduceri pentru produsele agricole și alimentare vândute de cumpărător cu titlu promoțional;
  • cumpărătorul solicită furnizorului să plătească pentru publicitatea făcută de către cumpărător produselor agricole și alimentare;
  • cumpărătorul solicită furnizorului să plătească pentru serviciile de marketing prestate de către cumpărător privind produsele agricole și alimentare;
  • cumpărătorul solicită furnizorului să plătească pentru personalul care se ocupă de amenajarea spațiilor de vânzare utilizate pentru vânzarea produselor furnizorului.
 
De asemenea, legea va fi completată cu prevederi ce precizează că termenul de plată pentru produsele agricole și alimentare furnizate se stabilește în contract prin negocieri și nu poate fi mai mare de 45 de zile calendaristice de la data recepționării produselor de către cumpărător, cu unele excepții.
 
În calitate de autoritate competentă cu atribuții de stabilire, examinare, asigurare a aplicării interdicțiilor și sancționare a practicilor comerciale neloiale se desemnează Consiliul Concurenței, iar furnizorii vor putea depune plângerile privind practicile comerciale neloiale în adresa autorității.
 
De asemenea, proiectul prevede și completarea Codului contravențional cu un articol ce prevede că înfăptuirea de practici comerciale neloiale se sancţionează cu amendă de la 50 la 100 de UC aplicată persoanei fizice și cu amendă de la 200 la 400 de UC aplicată persoanei juridice.
 
După aprobare, documentul va intra în vigoare în termen de 6 luni de la data publicării.
author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD" | Ministerul Economiei

969 views

The date of publishing:

06 May /2022 07:57

Catalogul tematic

Noutăți

Tags:

practici neloiale | proiect de lege | cumparator | furnizor | comerţ intern

0 comments

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon