News

În atenţia plătitorilor de contribuţii la BASS!

Casa Națională de Asigurări Sociale reiterează importanța înregistrării tuturor participanților în sistemul public de asigurări sociale. Înregistrarea corectă și în termen a plătitorilor de contribuții la BASS permite exercitarea deplină a drepturilor sociale garantate de stat și asigură o evidență clară a contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii achitate.

 

Potrivit prevederilor art. 26 alin. (1) din Legea nr. 489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale, unitățile și persoanele fizice care nu cad sub incidența Legii nr. 220/2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice și a întreprinzătorilor individuali sunt obligate să se înregistreze, în baza Cererii de luare la evidență a plătitorului, în termen de 10 zile lucrătoare de la data obținerii dreptului de a desfășura o anumită activitate, în calitate de plătitori de contribuții de asigurări sociale de stat, la subdiviziunea teritorială a CNAS conform sediului.

 

În acest context, sunt considerați plătitori de contribuții de asigurări sociale de stat următoarele categorii de persoane și entități:

  • Liber-profesioniștii care desfășoară activitate în sectorul justiției – persoane care au înregistrată una dintre formele de organizare prevăzute de lege: avocat, notar, executor judecătoresc, administrator autorizat, mediator;
  • Reprezentanțele permanente ale entităților nerezidente;
  • Misiunile diplomatice și oficiile consulare acreditate în Republica Moldova (ambasade).
  • Persoanele fizice care exercită activităţi în domeniul achiziţiilor de produse din fitotehnie şi/sau horticultură şi/sau de obiecte al regnului vegetal.

 

Înregistrarea în calitate de plătitor de contribuții la BASS se efectuează în conformitate cu prevederile Regulamentului privind evidența plătitorilor de contribuții la BASS, aprobat prin Ordinul CNAS nr. 275-A din 27.11.2015, cu modificările și completările ulterioare.

 

Totodată, în cazul în care intervin modificări în actele de constituire sau în datele înscrise în Registrul de stat (precum suspendarea sau încetarea activității, ori schimbarea sediului), persoana juridică are obligația de a notifica Casa Națională de Asigurări Sociale.

 

Neînregistrarea plătitorilor în termenul prevăzut de lege afectează administrarea eficientă a sistemului public de asigurări sociale și poate genera situații care compromit corectitudinea evidenței și respectarea obligațiilor sociale stabilite prin legislația în vigoare.

 

Pentru informații suplimentare și pentru consultarea actelor normative care reglementează înregistrarea plătitorilor de contribuții, accesați: ➡️ www.cnas.gov.md → „Pentru plătitorii de contribuții ” → Regulamente.

Instituții:

Casa Națională de Asigurări Sociale a Republicii Moldova | Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

205 views

The date of publishing:

18 July /2025 07:30

Catalogul tematic

Noutăți | Asigurare socială de stat

Tags:

asigurare obligatorie de asistenta sociala

0 comments

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon