News

Inventarierea bunurilor imobile în scopul impozitării: noi reglementări

Autoritățile publice locale vor avea un mecanism de apreciere și actualizare a valorilor de inventariere, prin care vor avea posibilitatea de a determina o valoare medie de piață pentru un metru pătrat a construcției în unitatea administrativ-teritorială, utilizând sisteme informaționale ale Serviciului Fiscal de Stat.

 

Cabinetul de miniștri, în ședința din 13 martie curent, a aprobat proiectul de hotărâre a Guvernului pentru modificarea HG nr. 827/2020 cu privire la evaluarea și reevaluarea bunurilor imobile în scopul impozitării. Prin acest proiect se propune completarea Hotărârii menționate cu o anexă nouă - Regulamentul cu privire la aprecierea sau actualizarea valorii de inventariere a bunurilor imobile în scopul impozitării.

 

După cum se menționează în nota informativă, nu toate localitățile rurale au beneficiat de programul de înregistrare masivă a proprietăților din Republica Moldova. Drept urmare, în aceste localități nu se poate aplica modelul de evaluare pentru calcularea impozitului imobiliar, deoarece nu există date actualizate privind valorile de piață. APL, în prezent, utilizează registrul valorilor de inventariere completat pe baza estimărilor calculate de Birourile de Inventariere Tehnică, fără a avea posibilitatea de apreciere sau actualizare a acestora. În acest context, este necesară implementarea unui mecanism provizoriu pentru a echilibra situația în localitățile rurale și pentru a oferi posibilitatea recalculării impozitelor conform valorilor cât mai apropiate de cele de de piață, cu resursele disponibile.

 

Astfel, în scopul impozitării bunurilor imobile care nu au fost evaluate de către organele cadastrale teritoriale conform valorii estimate sau valoarea evaluată în scopul impozitării, autoritățile vor institui Comisii de specialitate pentru inventarierea bunurilor imobile în cadrul primăriilor. Componența Comisiei de inventariere se instituie prin dispoziția autorității executive a administrației publice locale și, în funcție de statele de personal, va include, un funcționar public responsabil de colectarea impozitelor;  un funcționar public responsabil de domeniul arhitecturii sau funcționar public responsabil de domeniul funciar și un consilier local. Comisia de inventariere va executa lucrările de apreciere sau actualizare a valorii de inventariere a bunurilor imobile, în vederea determinării costului bunurilor imobile în scopul impozitării.

 

În scopul acumulării datelor de piață, pentru aprecierea sau actualizarea valorii de inventariere în scop de impozitare, Comisia va putea colecta datele de piață din următoarele surse:  arhivele organelor cadastrale pentru identificarea valorii de inventariere a bunurilor imobile care nu se regăsesc în registrele autorităților administrației publice locale;  Banca centrală de date a cadastrului bunurilor imobile; Sistemul Informațional Automatizat „Cadastrul Fiscal” a bunurilor imobile similare aflate pe teritoriul unității administrativ-teritoriale, care au fost evaluate anterior perioadei efectuării actualizării; valoarea din Sistemul Informațional Automatizat ,,Stingerea obligațiilor fiscale prin intermediul Serviciului de colectare a impozitelor şi taxelor locale” (SIA SCITL) a bunurilor imobile similare aflate pe teritoriul unității administrativteritoriale; analiza pieței efectuată în scopul elaborării modelelor de evaluare de către organul responsabil pentru implementarea politicii statului în domeniul evaluării; datele din Registrele de evidență a gospodăriilor populației și rapoartele (disponibile primăriei) de evaluare a valorilor de piață a bunurilor imobile din cadrul autorităților administrației publice locale.

 

De asemenea, în funcție de datele disponibile, Comisia de inventariere determină caracteristicile care vor influența asupra valorii de inventariere, cum ar fi: materialul construcțiilor, amplasamentul construcțiilor în unitatea administrativ-teritorială, dotarea construcțiilor cu obiecte de infrastructură tehnico-edilitară, anul edificării construcție etc. După adoptarea deciziei autorității deliberative a administrației publice locale, Comisia de inventariere determină costul bunurilor imobile și transmit rezultatele Serviciului de colectare a impozitelor și taxelor locale din cadrul primăriei.

 

 

 

author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

2123 views

The date of publishing:

13 March /2024 10:30

Catalogul tematic

Noutăți fiscale | Impozitul pe bunurile imobiliare

Tags:

colectarea impozitelor | bunuri imobiliare | inventariere

0 comments

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon