News

Lucrările de amenajare a teritoriului și de urbanism: populația va fi consultată

Populația va fi consultată în procesul elaborării și aprobării documentației de amenajare a teritoriului și de urbanism. În acest sens urmează a fi elaborat un regulament ce va stabili cadrul procedural pentru organizarea și desfășurarea consultării publice în procesul de elaborare și aprobare a documentației de amenajare a teritoriului și de urbanism, în conformitate cu principiile transparenței, nediscriminării și incluziunii sociale, promovând o planificare urbană participativă.

 

Proiectul Regulamentului este elaborat de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale și propus pentru consultări publice.

 

Astfel, consultarea populației va fi procesul prin care comunitatea locală va fi informată, permițând colectarea opiniilor și datelor relevante despre zona analizată, în vederea creării și menținerii unui mediu de viață favorabil pentru cei vizați de documentațiile de amenajare a teritoriului și de urbanism respective. Consultarea populației se preconizează a fi obligatorie ca parte integrantă a procedurii de inițiere, elaborare, avizare și aprobare a tuturor documentațiilor de amenajare a teritoriului și de urbanism.

 

Conform Regulamentului, vor fi trei tipuri de consultări publice în procesul elaborării și aprobării documentației de urbanism: consultări publice desfășurate în scopul determinării opiniei populației și a mediului de afaceri față de inițierea elaborării documentației de amenajare a teritoriului și de urbanism, față de propunerile formulate și eventualele soluții de proiect promovate;  consultări publice desfășurate în cadrul studiilor de sociologie urbană, care fundamentează soluțiile de proiect și consultări publice desfășurate în procesul evaluării strategice de mediu a documentației de amenajare a teritoriului și de urbanism, conform art. 10 din Legea nr.11/2017 privind evaluarea strategică de mediu.

 

Responsabilitatea pentru organizarea consultării populației revine autorităților administrației publice abilitate cu aprobarea documentației respective.

 

Potrivit Regulamentului, consultarea populației este inițiată prin dispoziția autorității executive a administrației publice, care instituie un grup de lucru cu rolul de a supraveghea și coordona procesul de consultare în toate etapele de elaborare a documentației de amenajare a teritoriului și de urbanism. Consultările populației prevăzute de prezentul Regulament se organizează prin ședințe publice fizice, care vor fi transmise simultan și online, cu acces la video și audio, asigurând posibilitatea intervenției participanților. Sesiunile online vor fi înregistrate integral, arhivate și puse la dispoziția publicului pe site-ul web oficial al autorității publice abilitate cu aprobarea documentației respective. Totodată, consultarea populației include, pe lângă ședințele publice și alte metode de colectare a opiniilor și datelor relevante, precum chestionare, interviuri calitative individuale sau de grup (focus grupuri), sondaje de opinie sau ateliere de lucru, astfel încât să se asigure obținerea unor date reprezentative și fiabile.

 

Înștiințarea populației despre inițierea consultărilor populației se realizează prin multiple mijloace de comunicare, astfel încât să asigure o participare largă și inclusivă, după cum urmează: publicarea anunțurilor pe site-ul web oficial al autorității publice competente și pe rețelele de socializare administrate de aceasta; în cazul documentației de amenajare a teritoriului, publicarea anunțului privind organizarea consultării publice se va realiza pe site-ul web oficială a autorității publice centrale din domeniul amenajării teritoriului și pe pagina web www.particip.gov.md; afișarea anunțurilor în locuri publice vizibile, precum sediul primăriei, panourile de informare publică, intrările în blocurile de locuit și alte spații cu acces facil pentru populație; transmiterea scrisorilor oficiale adresate asociațiilor de locatari, organizațiilor societății civile, instituțiilor publice, agenților economici care își desfășoară activitatea în zona analizată și altor entități relevante; în cazul documentației de amenajare a teritoriului și a planurilor urbanistice generale pentru municipiul Chișinău și pentru orașele în care își are sediul consiliul raional, informarea se va realiza prin intermediul mass-media și alte mijloace de informare adaptate specificului comunității locale, care să asigure accesibilitatea și incluziunea tuturor categoriilor de populație.

 

Anunțul privind desfășurarea ședințelor publice trebuie să conțină cel puțin informații privind obiectul ședințelor, data, ora, locația desfășurării acesteia, agenda, iar pentru ședințele organizate online, link-ul de acces sau un cod QR.

 

Proiectul va putea fi consultat până la 14 martie curent.

author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

162 views

The date of publishing:

07 March /2025 07:43

Catalogul tematic

Noutăți

Tags:

amenajare teritoriu | urbanism | consultari publice

0 comments

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon