Meal tickets
Tichetele de masă – un instrument de politică socială de care beneficiază atât salariatul, cât și angajatorul
Numărul total al tichetelor de masă pe suport de hârtie acordate salariatului de către angajator pe parcursul lunii trebuie să fie egal cu numărul zilelor lucrate efectiv de
acesta pe parcursul lunii precedente.
Cu referire la tichetele de masă pe suport electronic, valoarea totală a acestora transferată pe cardul de plată al salariatului trebuie să fie egală cu numărul zilelor lucrate efectiv de acesta pe parcursul lunii precedente înmulțit cu valoarea nominală a tichetului acordat salariatului.
Totodată, în numărul total de ore lucrate nu se include perioada în care salariatul este în deplasare în interes de serviciu și primește diurnă.
Astfel, numărul total al tichetelor de masă pe suport de hârtie acordate pe parcursul lunii salariatului ce desfășoară munca în schimburi trebuie să fie egal cu numărul
total de ore lucrate pe parcursul lunii precedente împărțit la opt. În cazul tichetelor de masă pe suport electronic, valoarea totală transferată pe cardul de plată al salariatului trebuie să fie egală cu numărul total de ore lucrate pe parcursul lunii precedente împărțit la opt, înmulțit cu valoarea nominală a tichetului acordat salariatului.
Rezultatul se aproximează, conform regulilor matematice, până la un semn după virgulă.
Important: ziua lucrătoare reprezintă ziua în care durata normală a timpului de muncă constituie, în baza contractului de muncă încheiat între salariat și angajator, nu
mai puțin de 4 ore.
Unele din avantajele esențiale ale tichetelor de masă sunt:
- o opțiune pentru companiile care doresc să-și păstreze personalul stabil, în condiții de eficiență fiscală maximă;
- creșterea standardului de viață;
- îmbunătățirea performanțelor;
- încurajarea adoptării unor obiceiuri alimentare sănătoase;
- valoarea tichetelor de masă reprezintă o cheltuială deductibilă din punct de vedere fiscal pentru compania care le acordă;
- tichetele de masă nu intră în baza de calcul a contribuțiilor sociale, atât la angajat, cât și la angajator;
- este o măsură de protecție socială a salariaților;
- reprezintă un instrument social, exprimat printr-un venit net suplimentar pentru angajați;
- este netaxat din punctul de vedere al impozitului pe venit, precum și al contribuțiilor sociale sau
- medicale;
- o parte integrală a asigurării bunăstării salariaților, fapt ce va facilita dezvoltarea economică, competitivitatea și productivitatea agenților economici implicați în circuitul economic.
- Principalele beneficii sunt fiscale, printre care cele salariale, patronale și deductibilitatea la impozitul pe venit. Cu referire la avantajele obținute de angajatori, pentru care tichetele de masă sunt un mecanism de micșorare a taxelor plătite la stat, o metodă de manifestare a responsabilității sociale și un instrument motivațional, în timp ce, pentru angajați, tichetele de masă reprezintă o creștere a puterii de cumpărare, un mijloc de motivație și un mijloc de îmbunătățire a calității vieții și sănătății;
- Valoarea nominală totală a tichetelor de masă achitată operatorului de către angajatori nu reprezintă obiect impozabil cu TVA. Obligația privind plata TVA este calculată, în conformitate cu prevederile legislației în vigoare, pentru plata pentru imprimarea tichetelor de masă (cu excepția valorii nominale), precum și pentru plata serviciilor prestate de către operator, conform contractelor încheiate cu angajatorii și unitățile comerciale/de alimentație publică;
- Cheltuielile aferente acordării tichetelor de masă salariaților, suportate de către angajator, sunt deductibile în limitele stabilite la art. 4 alin. (1) din Lege, în scopul calculării impozitului pe venit din activitatea de întreprinzător.
- achite integral operatorului valoarea nominală a tichetelor, plata pentru imprimare a tichetelor de masă și alte servicii prevăzute de contractele încheiate între operator și angajator;
- nu reducă salariul angajaților beneficiari de tichete de masă;
- țină evidența tichetelor de masă acordate salariaților;
- stabilească prin contractele colective de muncă, în cazul în care este angajatorul unității private, condițiile de acordare a tichetelor de masă, actele normative la nivel de unitate, contractele individuale de muncă.
- capitalul social vărsat de către operatori trebuie să fie de cel puțin 10 mil. lei;
- nu poate fi fondator, acționar (asociat), administrator al operatorul persoana care are antecedente penale nestinse pentru infracțiuni economice, infracțiuni împotriva patrimoniului, infracțiuni contra bunei desfășurări a activității în sfera publică,precum și pentru infracțiuni de corupție în sectorul privat săvârșite cu intenție;
- operatorul nu poate fi licențiat în cazul în care înregistrează restanțe la Bugetul Public Național mai mari de 1 000 de lei;
- posibilitatea efectuării operațiunilor de depunere sau de retragere de numerar în sau de pe cardul de plată ori de transfer de mijloace către alte conturi ale salariaților și/sau ale angajatorului, și/sau ale terților
- specimen al tichetului de masă, în conformitate cu art. 10;
- act de proprietate sau contract de locațiune a imobilului unde se va desfășura activitatea licențiată;
- adeverință emisă de către bancă, din care să rezulte că operatorul a deschis un cont bancar distinct prin care se vor derula încasările și plățile aferente valorilor nominale ale tichetelor de masă;
- angajamentul operatorului că prin contul bancar distinct prin care se vor derula încasările și plățile aferente valorilor nominale ale tichetelor de masă nu vor fi utilizate alte instrumente financiare, cu excepția viramentului bancar.
- asigurarea cu personal, angajat de către operator și/sau de furnizorii acestuia, dotarea cu software și echipament hardware, precum și alte instrumente deținute sau utilizate de către operator și/sau de către furnizorii acestuia, necesare pentru emiterea tichetelor de masă pe suport de hârtie;
- utilizarea de suport tehnic special (hârtie pentru imprimat) cu particularități distincte care să nu permită falsificarea tichetelor de masă pe suport de hârtie (cel puțin, utilizarea cernelii fluorescente care își schimbă culoarea în cazul în care tichetul de masă este fotocopiat, a microliniei care nu se distinge la fotocopiere, a benzii cu reflexe variabile, a codului de bare al operatorului, ce conține cel puțin următoarele elemente: seria tichetului, data emiterii și valoarea nominală a acestuia);
- existența spațiilor separate necesare pentru producerea, depozitarea, ambalarea, rambursarea valorii tichetelor de masă pe suport de hârtie și distrugerea acestora, în cazul în care activitatea se desfășoară la sediul operatorului. Activitatea în aceste spații trebuie să se desfășoare în condiții de siguranță (cel puțin, dotare cu mijloace tehnice de supraveghere a spațiilor de producere și de depozitare, mijloace tehnice de siguranță, sisteme de alarmă);
- ținerea evidenței tehnico-operative și contabile a tichetelor de masă în conformitate cu legislația în vigoare;
- utilizarea mijloacelor tehnice necesare (rețea de calculatoare), care să permită urmărirea informatizată a fiecărui tichet de masă pe suport de hârtie pe tot circuitul acestuia (emitere, păstrare, eliberare și utilizare), inclusiv a celor ce urmează să fie distruse, astfel încât să se poată evita sustragerea și utilizarea frauduloasă a acestora;
- asigurarea transportului tichetelor de masă pe suport de hârtie utilizate și neutilizate, în condiții de securitate, de către operator și/sau de către furnizorii acestuia.
- seria numerică într-o ordine crescătoare, corespunzătoare numărului de tichete de masă comandat de către angajator în baza contractului de achiziționare a tichetelor de masă;
- denumirea, sediul și codul fiscal al angajatorului;
- valoarea nominală a tichetului de masă (cu cifre și cu litere);
- perioada de valabilitate a tichetului de masă;
- numele și prenumele, precum și codul numeric personal al salariatului beneficiar;
- denumirea și sediul operatorului;
- spațiul destinat pentru semnul distinctiv, conform contractului încheiat între unitatea comercială/de alimentație publică și operator, prin care unitatea comercială/de alimentație publică confirmă utilizarea tichetului de masă.
- denumirea și codul fiscal al angajatorului;
- numele și prenumele salariatului beneficiar al tichetelor de masă;
- denumirea operatorului;
- numărul de identificare, unic la nivel de operator, al suportului electronic;
- perioada de valabilitate a suportului electronic;
- elemente de siguranță a suportului electronic (PIN, CIP);
- cuvintele „TICHET DE MASĂ ELECTRONIC”, cu litere majuscule pe rectoul suportului electronic.
- să respecte interdicțiile stabilite la art.6 din Lege;
- să solicite actul de identitate al salariatului în cazul prezentării tichetelor pe suport de hârtie;
- să elibereze salariaților produse alimentare, în limita valorii nominale a tichetului de masă prezentat, în baza prețurilor de vânzare afișate, fără a aplica la acestea vreun adaos sau a diminua valoarea nominală a tichetului cu eventualele sume datorate operatorului;
- să nu acorde rest de bani la tichetul de masă pe suport de hârtie în cazul în care valoarea produselor alimentare solicitate de către salariat este mai mică decât valoarea nominală a tichetului de masă;
- să aplice un semn distinctiv pe tichetul de masă pe suport de hârtie ce ar confirma faptul că a fost utilizat și, concomitent, să indice pe tichet data prezentării acestuia ca instrument de plată;
- să implementeze sisteme și procese organizaționale care să permită verificarea eligibilității produselor alimentare achiziționate de salariați;
- să respecte și alte obligații stabilite de legislație și de contractul încheiat cu operatorul.
- acordarea unui rest de bani la tichetul de masă;
- neplasarea sau lipsa la vedere, la intrarea în unitate, a informației lizibile de acceptare a tichetelor de masă pe suport de hârtie și/sau electronic și a numelui operatorului cu care a încheiat contract unitatea comercială/de alimentație publică;
- comercializarea în baza tichetelor de masă pe suport de hârtie și/sau electronic a articolelor din tutun, a băuturilor alcoolice, a vinului, a berii și/sau a altor produse decât cele alimentare stabilite de lege;
- rambursarea de către unitatea comercială/de alimentație publică a restului de bani la tichetul de masă pe suport de hârtie, în cazul în care valoarea produselor alimentare solicitate de către salariat este mai mică decât valoarea nominală a tichetului de masă, acordarea sau schimbarea de către unitate a contravalorii tichetelor de masă pe suport de hârtie contra unei sume de bani și/sau efectuarea operațiunilor de debitare a tichetelor de masă pe suport electronic în vederea eliberării contravalorii sub formă de bani;
- acordarea numerarului de către unitatea comercială/ de alimentație publică la returnarea produselor achiziționate în baza tichetelor de masă;
- acceptarea de către unitatea comercială/de alimentație publică a tichetelor de masă fără a solicita prezentarea unui act de identitate a salariatului;
- neaplicarea semnului distinctiv pe tichetul de masă ce ar confirma faptul că acesta a fost utilizat și/sau neindicarea pe tichetul de masă pe suport de hârtie a datei recepționării acestuia de către unitatea comercială/de alimentație publică.
Monitorul fiscal FISC.md Nr. 4 (45) 2018
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
The account successfully was created. To confirm the registration, type the confirmation link wich was sent to your e-mail indicated in registration form, valid for up to 30 days.
Adress to us a question
You want to obtain an answer or you will can to suggest as an article necessary for your work process? Sign in on the page, send your question or suggest and obtain the answer from the experts in the shortest time, at your e-mail or published in the compartment „Questions and answers”.
E-mail *
Submit the services by phone
Include correct the dates who are requested and in short time you will be contacted by an operator
First name *
Last name *
E-mail *
Phone *
Feedback
To monitor the status of sent Feedback, initial we recommend to you to do sign in on the page. So, the answer at PP „Monitorul Fiscal FISC.md” at feedback will be save and will be displayed in your personal profile. If the feedback is sent an you aren't authentificated on the page, the message will be sent tot your e-mail.
E-mail *
E-mail *
8453 views
The date of publishing:
27 June /2018 15:00
Catalogul tematic
Noutăți | Legislație fiscală
Tags:
tichete de masa
0 comments
Only users registered and autorized they have the right to post comments.