News

Noi prevederi ale CF: întreprinderile beneficiare ale schemei de ajutor de stat regional pentru investiții

Facilitățile aferente impozitului pe venit prevăzute1 la alin. (1) al art. 49 („Agenții economici rezidenți ai zonelor economice libere”) din Codul fiscal se vor acorda până la data de 1 iulie 2034, dar fără depășirea termenului de funcționare a ZEL, persoanelor fizice sau juridice înregistrate în calitate de rezident al zonei economice libere până la data de 31 decembrie 2023, în funcție de mărimea investițiilor realizate până la 1 iulie 2024.

 

În temeiul Legii nr. 212/2024 pentru modificarea unor acte normative (privind măsurile de sprijin acordate rezidenților zonelor economice libere), art. 49 din CF a fost completat cu noi prevederi ce reglementează acordarea facilităților fiscale rezidenților ZEL.

 

Astfel, alin. (2) al art. 49 din CF prevede că modalitatea de acordare a facilităților fiscale respective se stabilește de Guvern prin schema de ajutor de stat regional pentru întreprinderile din ZEL, în conformitate cu actele normative adoptate de Consiliul Concurenței și cu respectarea următoarelor condiții:

a) întreprinderile au încheiat un contract cu administrația ZEL până la data de 31 decembrie 2023 și semnează un act adițional cu privire la cuantumul ajutorului de stat în conformitate cu prevederile schemei de ajutor de stat;

b) sunt eligibile cheltuielile ce țin de investițiile în active corporale și necorporale, localizate în ZEL din RM și înregistrate în evidențele întreprinderii;

c) intensitatea maximă a ajutorului de stat acordat în baza schemei de ajutor de stat regional, calculată ca procent din valoarea cheltuielilor eligibile, nu va depăși pragul de 50%.

 

Totodată, CF a fost completat cu un articol nou (art.493 „Întreprinderile beneficiare ale schemei de ajutor de stat regional pentru investiții”,) conform căruia impozitul pe venitul obținut de întreprinderile din industria prelucrătoare beneficiare ale schemei de ajutor de stat regional pentru investiții se va percepe în proporție de 50% din cota stabilită2 la art. 15 lit. b) din CF.

 

Se prevede expres că facilitățile respective se vor acorda în condițiile respectării a trei condiții de bază: întreprinderile își desfășoară activitatea și realizează proiectele investiționale în sectoarele din industria prelucrătoare stabilite în schema de ajutor de stat; sunt eligibile cheltuielile ce țin de investițiile în active corporale și necorporale, localizate în RM și înregistrate în evidențele întreprinderii; intensitatea maximă a ajutorului de stat acordat în baza schemei de ajutor de stat regional nu va depăși nivelul intensității maxime stabilite de actele normative adoptate de Consiliul Concurenței.

 

Întreprinderile din industria prelucrătoare înregistrate în calitate de rezident al ZEL nu vor putea cumula ajutorul de stat acordat prin schema de ajutor de stat regional pentru investiții cu ajutorul de stat acordat prin schema de ajutor de stat regional pentru întreprinderile din ZEL prevăzută la art. 49 alin. (2).

 

De menționat, că noile prevederi ale CF au intrat în vigoare la data de 15 august anul curent.

 

Informăm, că Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării deja a elaborat proiectul Schemei de ajutor de stat regional pentru întreprinderile din zonele economice libere din RM care urmează a fi aprobat prin hotărâre de Guvern.

--------------------------

1Codul fiscal

Articolul 49. Agenții economici rezidenți ai zonelor economice libere

(1) Impozitarea rezidenților zonelor economice libere reglementate de Legea nr. 440/2001 cu privire la zonele economice libere are următoarele particularități:

a) impozitul pe venitul aferent exportului în afara teritoriului vamal al Republicii Moldova al mărfurilor (serviciilor) obținute în zona economică liberă ca rezultat al activității prevăzute la art.6 alin.(10) lit. a) din Legea nr.440/2001 cu privire la zonele economice libere sau aferent livrării mărfurilor (serviciilor) respective către alți rezidenți ai zonelor economice libere pentru mărfurile (serviciile) orientate spre export se percepe în proporție de 50% din cota stabilită în Republica Moldova;

b) impozitul pe venitul de la activitatea în zona economică liberă, cu excepția celei stabilite la lit. a), se percepe în proporție de 75% din cota stabilită în Republica Moldova;

c) rezidenții care au investit în mijloacele fixe ale întreprinderilor lor și/sau în dezvoltarea infrastructurii zonei economice libere un capital echivalent cu cel puțin un milion de dolari SUA sunt scutiți, pe o perioadă de 3 ani, începând cu trimestrul imediat următor trimestrului în care a fost atins volumul indicat de investiții, de plata impozitului pe venitul aferent exportului în afara teritoriului vamal al Republicii Moldova al mărfurilor (serviciilor) obținute în zona economică liberă ca rezultat al activității prevăzute la art.6 alin.(10) lit.a) din Legea nr.440/2001 cu privire la zonele economice libere sau aferent livrării mărfurilor (serviciilor) respective către alţi rezidenţi ai zonelor economice libere pentru mărfurile (serviciile) orientate spre export;

d) rezidenţii care au investit în mijloacele fixe ale întreprinderilor lor şi/sau în dezvoltarea infrastructurii zonei economice libere un capital echivalent cu cel puţin 5 milioane de dolari SUA sunt scutiţi, pe o perioadă de 5 ani, începând cu trimestrul imediat următor trimestrului în care a fost atins volumul indicat de investiţii, de plata impozitului pe venitul aferent exportului în afara teritoriului vamal al Republicii Moldova al mărfurilor (serviciilor) obținute în zona economică liberă ca rezultat al activității prevăzute la art. 6 alin. (10) lit. a) din Legea nr.440/2001 cu privire la zonele economice libere sau aferent livrării mărfurilor (serviciilor) respective către alţi rezidenţi ai zonelor economice libere pentru mărfurile (serviciile) orientate spre export;

e) rezidenţii care au beneficiat de scutirile prevăzute la lit.c) şi d) şi care investesc suplimentar în mijloacele fixe ale întreprinderilor lor şi/sau în dezvoltarea infrastructurii zonei economice libere au dreptul să beneficieze în mod repetat de scutiri de plata impozitului pe venitul aferent exportului în afara teritoriului vamal al Republicii Moldova al mărfurilor (serviciilor) obținute în zona economică liberă ca rezultat al activității prevăzute la art. 6 alin. (10) lit. a) din Legea nr. 440/2001 cu privire la zonele economice libere sau aferent livrării mărfurilor (serviciilor) respective către alţi rezidenţi ai zonelor economice libere pentru mărfurile (serviciile) orientate spre export începând cu trimestrul următor în care a fost atins volumul de investiţii suplimentare, cu condiţia că numărul mediu de angajaţi înregistrat în anul calendaristic următor anului atingerii volumului de investiţii suplimentare va depăşi cu 20% numărul mediu de angajaţi înregistrat în anul calendaristic precedent atingerii volumului de investiţii suplimentare;

f) facilitatea fiscală prevăzută la lit. e) se acordă în funcţie de mărimea capitalului investit, după cum urmează:

– pentru un capital echivalent cu cel puţin un milion de dolari SUA – scutire pe un termen de un an;

– pentru un capital echivalent cu cel puţin 3 milioane de dolari SUA – scutire pe un termen de 3 ani;

– pentru un capital echivalent cu cel puţin 5 milioane de dolari SUA – scutire pe un termen de 5 ani.

Modul de aplicare a facilităţilor fiscale respective se stabileşte de Guvern.

 

2 Articolul 15. Cotele de impozit

Suma totală a impozitului pe venit se determină:

b) pentru persoanele juridice – în mărime de 12% din venitul impozabil.

 

Tatiana Smeșnaia

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

410 views

The date of publishing:

05 September /2024 10:51

Catalogul tematic

Noutăți fiscale

Tags:

ajutor de stat | facilitate fiscala | Codul fiscal | ZEL | investiţii

0 comments

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon