News

Obligațiunile municipale – o sursă importantă de finanțare pentru dezvoltarea locală

 

Acum trei ani, în premieră în Republica Moldova, pe piața de capital au fost lansate emisiuni de obligațiuni municipale de către Primăria mun. Chișinău, Primăria mun. Ceadîr-Lunga și Primăria orașului Sângera. Acestea au fost inițiate de Centrul Analitic Independent „Expert-Grup” în cadrul proiectului „Obligațiunile guvernamentale locale ca măsură de sporire a autonomiei locale”, finanțat de Ambasada Regatului Țărilor de Jos în Republica Moldova. În cadrul primului exercițiu de emisiune a obligațiunilor municipale au fost emise în total 72 mil.lei.

 

Rezultatele înregistrate după primele emisiuni de obligații municipale au fost prezentate în cadrul unui eveniment organizat de Expert-Grup.

 

Astfel, după cum a fost planificat, prin intermediul emisiunii valorilor mobiliare municipale, Primăria orașului Sângera a implementat Proiectul de construcție a apeductului în cartierul nou Sîngera-Revaca, în urma căruia beneficiază circa 300 gospodării, suma emisiunii fiind de 4,5 mil. lei. Totodată, Primăria municipiului Ceadîr-Lunga, prin intermediul emisiunii valorilor mobiliare, a implementat Proiectul de reconstrucție a drumurilor din municipiu, fiind efectuate lucrări de reconstrucție a 11 drumuri și trotuare, suma emisiunii constituind 3 mil. lei. Cât privește primăria Chișinău, tot prin acest mecanism, a implementat Proiectul de modernizare a Parcului de Troleibuze, suma emisiunii fiind de 65 mil.lei. Intermediari financiari au fost 2 instituții bancare din țară.

 

Obligaţiuni municipale reprezintă un termen generic, ce se referă la valorile mobiliare cu titlu de datorie, emise de orașe sau alte forme administrativ-teritoriale locale. În baza acestor instrumente, autorităţile locale se pot împrumuta pentru a obţine finanţare, de regulă, pentru investiţii capitale (infrastructura rutieră, apă și canalizare, renovarea clădirilor publice sau procurarea de echipamente cu termen îndelungat de exploatare) sau refinanţarea unei datorii pe termen lung, contractată anterior, de asemenea, pentru investiţii capitale.

 

 

Ion Gumene, secretar de stat, Ministerul Finanțelor: Pentru anul 2025, politica bugetar fiscală, aprobată în prima lectură, prevede neimpozitarea veniturilor persoanelor fizice rezidente obținute sub formă de creștere de capital sau dobânzi aferente valorilor mobiliare de stat si/sau aferente obligațiunilor emise de autoritățile administrației publice locale, ceea ce va face ca aceste instrumente să devină și mai atrăgătoare. Pe de altă parte, până la finele lunii curente este preconizată lansarea platformei retail de vânzare directă a valorilor mobiliare de stat persoanelor fizice. Adică, cetățenii vor putea procura fără intermediari direct de la Guvern VMS.

 

 

Conform Expert-Grup, selectarea celor 3 localități a avut loc în baza unui proces competitiv și transparent, fiind lansat un apel pentru exprimarea interesului din partea tuturor autorităților publice locale (APL) din țară, urmat de o instruire privind emiterea obligațiunilor municipale și o evaluare individuală a capacității de emitere cu succes a obligațiunilor.

 

Dumitru Budianschi, președintele Comisiei Naționale a Pieței Financiare:  În viziunea noastră obligațiunile municipale reprezintă un instrument cu un mare potențial de creștere a finanțării comunităților locale. CNPF este instituția responsabilă de instrumentele pieței de capital, inclusiv și de elaborarea instrumentelor ce țin de obligațiunile municipale. Obligațiunile municipale emise la moment în Republica Moldova sunt de tipul generale, adică răscumpărate din impozitele autorităților publice locale. Pe piața de capital mai sunt și alte tipuri de obligațiuni municipale, pe care le vom reglementa în Strategia de dezvoltare a pieței de capital, unde, vom veni împreună cu Ministerul Finanțelor, cu o serie de îmbunătățiri pentru a lărgi aria acestui instrument, astfel încât fiecare localitate să își poată găsi forma de finanțare cea mai potrivită.

 

 

Emisiunea de obligaţiuni municipale se realizeză în baza legislaţiei naţionale privind piaţa de capital. Astfel, în procesul emisiunii participă autorităţile statului, responsabile de domeniile finanţelor publice (Ministerul Finanţelor) și al pieţei de capital (Comisia Naţională a Pieţei Financiare). Obligaţiunile municipale se emit la valoarea nominală, cu o rată a dobânzii fixă sau flotantă și se răscumpără la scadenţă la valoarea lor nominală, având termenul de circulaţie de mai mulţi ani. De asemenea, este important de menționat că acestea se emit doar în monedă naţională.

 

 

Adrian Lupușor, director executiv Expert Grup: Pentru Expert Grup a fost o provocare, dar și o plăcere să vedem că acest proiect a avut impact la nivel local. Deși noi nu promovăm obligațiunile municipale ca o alternativă a creditului bancar, acestea sunt mai degrabă este un instrument adițional care oferă posibilitatea APL-urilor să aleagă ce instrument să utilizeze pentru a-și finanța proiectele de infrastructură.

 

 

 

 Experiența altor țări

Conform unui studiu1 publicat anterior de Expert-Grup, România are o experiență vastă în ultimii 20 de ani în finanțarea autorităților locale prin obligațiuni municipale. De la prima emisiune realizată în anul 2001 de acest instrument au făcut uz o multitudine de autorități locale. Potrivit datelor Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) la finele anului 2019 erau înregistrate în sistemul Depozitarului Central 38 de emisiuni de obligațiuni municipale active. Legea privind finanțele publice locale din România prevede că autoritățile locale pot aproba contractarea sau garantarea de împrumuturi interne ori externe pe termen scurt, mediu și lung, pentru realizarea de investiții publice de interes local, precum și pentru refinanțarea datoriei publice locale.

 

În Bulgaria, emisiunile de obligațiuni municipale au fost cele mai populare în perioada 1999 - 2008, în timp ce după anul 2010 tendința este mai moderată. Renunțarea la emisiunile de obligațiuni din ultimii ani a unor municipalități se datorează în principal ratelor scăzute ale dobânzii oferite de instituțiile financiare tradiționale - băncile. Scopurile emisiunilor de obligațiuni municipale în Bulgaria din ultimii 10 pot fi divizate în 4 categorii: (i) Finanțarea proiectelor de infrastructură (drumuri, apă și canalizare), (ii) Renovarea clădirilor municipale (școli, spitale, grădinițe, locuri de joacă, trotuare), (iii) Refinanțarea datoriilor curente și (iv) cofinanțarea municipală necesară pentru viitoarele proiecte UE.

 

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­____________

https://www.expert-grup.org/media/k2/attachments/Studiul_Obligatiunile_municipale_2020.pdf

 

author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

53 views

The date of publishing:

17 July /2024 08:59

Catalogul tematic

Finanţele publice locale | Noutăți fiscale

Tags:

obligațiuni | dezvoltare locala

0 comments

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon