
News
Protecția intereselor colective ale consumatorilor: când va intra în vigoare noua lege?
Despăgubirea colectivă a consumatorilor va fi reglementată printr-un mecanism mai eficient. În Monitorul Oficial din 26 mai curent a fost publicată Legea nr. 80 din 17 aprilie 2025 privind acțiunile în reprezentare pentru protecția intereselor colective ale consumatorilor, care va intra în vigoare la 12 luni de la data publicării.
Legea se va aplica acțiunilor în reprezentare înaintate împotriva încălcării de către comercianți a prevederilor actelor normative care prejudiciază interesele colective ale consumatorilor. Astfel, legea protejeaza interesele persoanelor fizice care au suferit prejudicii ca urmare a încălcării dispozițiilor legale care prejudiciază sau pot prejudicia interesele colective ale consumatorilor atât încălcarile de la nivel național, cât și pe cele transfrontaliere.
O entitate calificată în scopul înaintării de acțiuni în reprezentare pentru protecția intereselor colective ale consumatorilor va trebui să îndeplinească cumulativ mai multe criterii, printre care: persoană juridică constituită în conformitate cu legislația și să poată face dovada desfășurării, pe parcursul ultimelor 12 luni, a unei activități publice efective în domeniul protecției intereselor consumatorilor, să fie o entitate nonprofit; nu face obiectul unei proceduri de insolvabilitate și nu a fost declarată insolvabilă; este independentă și nu este influențată de persoane care nu sunt consumatori, în special de comercianți, care au un interes economic în înaintarea unei acțiuni în reprezentare.
Entitățile calificate vor putea înainta acțiuni în reprezentare în instanțele de judecată naționale, urmând să furnizeze instanței toate informațiile relevante pe care le deține despre consumatorii vizați de acțiunea în reprezentare, inclusiv: datele de identitate ale consumatorilor; datele de identificare ale comerciantului care a încălcat drepturile consumatorilor; acțiunile comerciantului prin care au fost încălcate drepturile consumatorilor; prejudiciile cauzate consumatorilor și prevederile legale încălcate de către comerciant.
Principalul aspect al noului cadru legal urmărește să contribuie la funcționarea pieței interne și la atingerea unui nivel înalt de protecție a consumatorilor, permițând entităților calificate care reprezintă interesele colective ale consumatorilor să introducă, în cadrul unei proceduri judiciare, acțiuni în reprezentare atât pentru obținerea unor măsuri de încetare, cât și pentru obținerea unor măsuri reparatorii împotriva comercianților care încalcă dispozițiile prevederilor legale. Menționăm că o măsură reparatorie obligă comerciantul să asigure consumatorilor în cauză remedieri, precum sunt despăgubirea, repararea, înlocuirea, reducerea prețului, încetarea contractului sau restituirea contravalorii produsului/serviciului, în conformitate cu legislația.
Respectivele entitati calificate pot solicita incetarea sau interzicerea unei astfel de conduite ilicite si pot solicita remedieri, precum despagubirea, repararea, inlocuirea, reducerea pretului, incetarea contractului sau rambursarea pretului platit, dupa caz.
Norme legale actuale privind protecția consumatorilor puteți consulta în următoarele articole:
Protecția consumatorilor în cazul neconformității produselor sau serviciilor prestate
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
The account successfully was created. To confirm the registration, type the confirmation link wich was sent to your e-mail indicated in registration form, valid for up to 30 days.
Adress to us a question
You want to obtain an answer or you will can to suggest as an article necessary for your work process? Sign in on the page, send your question or suggest and obtain the answer from the experts in the shortest time, at your e-mail or published in the compartment „Questions and answers”.
E-mail *
Submit the services by phone
Include correct the dates who are requested and in short time you will be contacted by an operator
First name *
Last name *
E-mail *
Phone *
Feedback
To monitor the status of sent Feedback, initial we recommend to you to do sign in on the page. So, the answer at PP „Monitorul Fiscal FISC.md” at feedback will be save and will be displayed in your personal profile. If the feedback is sent an you aren't authentificated on the page, the message will be sent tot your e-mail.
E-mail *
E-mail *
266 views
The date of publishing:
27 May /2025 08:01
Catalogul tematic
Noutăți | Protecția consumatorilor
Tags:
proces de judecata | protectia consumatorilor
0 comments
Only users registered and autorized they have the right to post comments.