News
SI „Protecția Socială”, bază de date unificată pentru gestionarea sistemului public de asigurări sociale
Crearea unei baze de date unificate şi sistematizate privind gestionarea sistemului public de asigurări sociale din Republica Moldova va fi posibilă prin implementarea Sistemului Informațional „Protecția Socială”. Sistemul va permite o abordare unificată a proceselor de administrare a conturilor personale ale persoanelor asigurate și plătitorilor și a proceselor asigurării/oferirii pensiilor și prestațiilor sociale.
Proiectul hotărârii de Guvern cu privire la aprobarea Conceptului Sistemului a fost aprobat astăzi, 16 noiembrie, în cadrul ședinței Executivului.
În calitate de posesor al sistemului este desemnată Casa Națională de Asigurări Sociale, care va asigura implementarea, funcționarea și dezvoltarea continuă a acestuia. Funcția de bază a SI „Protecția Socială” este asigurarea informațională a evidenței plătitorilor și a contribuțiilor de asigurări sociale de stat, în baza cărora se determină obligația la BASS, dreptul şi cuantumul tuturor tipurilor de pensii și prestații sociale, evidența plății acestora, precum și asigurarea rapoartelor operative, statistice și analitice aferente veniturilor şi cheltuielilor BASS.
Ca urmare, sistemul va asigura:
- evidența plătitorilor de contribuții și a obligațiilor acestora;
- evidența nominală a persoanelor asigurate și evidența individuală a contribuțiilor de asigurări sociale;
- recepționarea de la Serviciul Fiscal de Stat și prelucrarea indicatorilor aferenți declarațiilor privind evidența nominală a asiguraților și a declarațiilor privind calcularea și utilizarea contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii;
- recepționarea zilnică de la Trezoreria de Stat și prelucrarea plăţilor încasate în BASS, precum și restituirea sumelor din buget;
- stabilirea pensiilor și prestațiilor de asigurări sociale, precum și altor prestații sociale conform cadrului normativ;
- evidența beneficiarilor de pensii și prestații de asigurări sociale, precum și altor prestații sociale conform cadrului normativ;
- evidența plății pensiilor și prestațiilor de asigurări sociale, precum și altor prestații sociale conform cadrului normative;
- managementul datelor/rapoartelor operaționale, statistice și analitice privind veniturile și cheltuielile BASS.
Sistemul va putea fi utilizat și de persoanele asigurate care au fost înregistrate în sistemul public de asigurări sociale, dar și de solicitanții/beneficiarii de pensii și prestații sociale.
În vederea realizării procesului de furnizare de date, SI „Protecția Socială” interacționează cu alte sistemele informaționale de stat prin intermediul platformei guvernamentale de interoperabilitate (MConnect).
Proiectul de hotărâre este elaborat în vederea atingerii obiectivului de modernizare a serviciilor publice prin reproiectarea SI „Protecția Socială”, care este condiţionată de necesitatea implementării noilor modele de prestare a serviciilor publice ale CNAS. Reproiectarea SI „Protecția Socială” va oferi Casei Naționale de Asigurări Sociale o soluţie software eficientă, fiabilă şi modernă, ce va fi utilizată în calitate de mecanism unic, în special, pentru evidența plătitorilor de contribuții și obligațiilor acestora la BASS, se menționează în nota proiectului.
Dezvoltarea sistemului necesită pentru anul 2023 un buget în valoare de 16.808,4 mii lei, pentru anul 2024 bugetul estimat fiind de 20.800,0 mii lei, iar pentru anul 2025 se prognozează un buget în valoare de 3.411,2 mii lei. Activitatea urmează a fi finanțată din contul mijloacelor proiectului „Modernizarea serviciilor publice”, implementat de Agenția de Guvernare Electronică în conformitate cu Acordul de finanțare dintre RM și Asociația Internațională pentru Dezvoltare și cu Acordul de împrumut dintre RM și Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare.
Instituții:
Casa Națională de Asigurări Sociale a Republicii Moldova | Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
The account successfully was created. To confirm the registration, type the confirmation link wich was sent to your e-mail indicated in registration form, valid for up to 30 days.
Adress to us a question
You want to obtain an answer or you will can to suggest as an article necessary for your work process? Sign in on the page, send your question or suggest and obtain the answer from the experts in the shortest time, at your e-mail or published in the compartment „Questions and answers”.
E-mail *
Submit the services by phone
Include correct the dates who are requested and in short time you will be contacted by an operator
First name *
Last name *
E-mail *
Phone *
Feedback
To monitor the status of sent Feedback, initial we recommend to you to do sign in on the page. So, the answer at PP „Monitorul Fiscal FISC.md” at feedback will be save and will be displayed in your personal profile. If the feedback is sent an you aren't authentificated on the page, the message will be sent tot your e-mail.
E-mail *
Dear user
For further improvements, please write a feedback about the quality and availability of the services provided from the site and user interface.
856 views
The date of publishing:
16 November /2022 15:46
Catalogul tematic
Asigurare socială de stat | Servicii electronice | Noutăți
Tags:
protectie sociala | sistem electronic
0 comments
Only users registered and autorized they have the right to post comments.