News
Sistemul Informațional e-AEO, lansat
Republica Moldova este prima țară din regiune care a obținut recunoașterea reciprocă a agenților economici autorizați cu Uniunea Europeană, Programul de recunoaștere reciprocă a Operatorilor Economici Autorizați (AEO) între RM și UE fiind semnat la 1 noiembrie 2023. Recunoașterea reciprocă a programelor de AEO contribuie la îmbunătățirea securității și facilitarea lanțului de aprovizionare a mărfurilor între țara noastră și UE. Astfel, agenții economici care obțin statutul de AEO vor beneficia de mai multe avantaje, cum ar fi controale reduse, tratament prioritar la vămuire, prioritate la controlul transporturilor.
Autorizațiile de AEO vor putea fi obținute prin intermediul Sistemului Informațional e-AEO, elaborat cu suportul Programului USAID Reforme Instituționale și Structurale în Moldova, lansat astăzi, 27 aprilie curent, în cadrul unui eveniment organizat de Serviciul Vamal. Sistemul va fi funcțional din 1 septembrie 2023.
În cadrul evenimentului de lansare, directorul-adjunct al Serviciului Vamal, Lidia Ababii, a menționat că digitalizarea economiei a devenit o prioritate pentru autoritatea vamlă din Republica Moldova, de rând cu administrațiile vamale din întreaga lume.
Peste 100 de agenți economici beneficiază deja de statul AEO, atât companii mari, cât și mici și mijlocii, dar odată cu lansarea acestui sistem sperăm că numărul acestora va spori și un număr mai mare de agenți economici vor beneficia de avantajele oferite de Program, a menționat directorul-adjunct al Serviciului Vamal.
Vom sprijini în continuare dezvoltarea sistemului, pentru că suntem conștienți de necesitatea îmbunătățirii serviciilor vamale electronice. Lansarea acestui sistem va eficientiza conlucrarea agenților economici cu autoritatea vamală, prin eliminarea necesității prezentării solicitării pe suport de hârtie, precum și a interacțiunii umane, a spus a rândul său, David Anderson, directorul Programului USAID Moldova.
După cum a explicat Tatiana Moraru, șefă a Secției AEO și proceduri simplificate, SI „e-AEO” reprezintă un sistem informațional de evidență, gestiune și trasabilitate pentru solicitanții și titularii AEO, precum și pentru autoritatea vamală, având ca scop optimizarea și automatizarea procedurilor associate consultării, solicitării, examinării, auditării, emiterii, reevaluării și altor acțiuni relevante Programului.
Astfel, procedura de eliberare, suspendare, retragere, modificare și anulare a autorizației de agent economic autorizat se va efectua prin intermediul Sistemului informațional de gestionare a autorizației AEO.
Utilizatorii sistemului vor avea o serie de avantaje, precum: simplificarea procedurii de solicitare și obținere a statutului de AEO, reducerea timpului, a costurilor și a altor resurse adiministrative, crearea unei platforme transparente pentru comunicarea permanent între agentul economic și autoritatea vamală.
Pe parcursul lunii mai urmează a fi organizate șase ateliere de lucru în localitățile din țară privind funcționalitatea sistemului și beneficiile oferite de Programul AEO.
Tot astăzi, în cadrul evenimentului, au fost oferite autorizațiile de AEO la 4 agenți economici.
La subiectul statutul AEO puteți consulta și următoarele articole publicate anterior de Publicația noastră:
Proiectul regulamentului de punere în aplicare a Codului vamal: statutul AEO
Republica Moldova și UE își recunosc reciproc statutul de operator economic autorizat (AEO)
Poșta Moldovei a obținut statutul de Operator Economic Autorizat
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
The account successfully was created. To confirm the registration, type the confirmation link wich was sent to your e-mail indicated in registration form, valid for up to 30 days.
Adress to us a question
You want to obtain an answer or you will can to suggest as an article necessary for your work process? Sign in on the page, send your question or suggest and obtain the answer from the experts in the shortest time, at your e-mail or published in the compartment „Questions and answers”.
E-mail *
Submit the services by phone
Include correct the dates who are requested and in short time you will be contacted by an operator
First name *
Last name *
E-mail *
Phone *
Feedback
To monitor the status of sent Feedback, initial we recommend to you to do sign in on the page. So, the answer at PP „Monitorul Fiscal FISC.md” at feedback will be save and will be displayed in your personal profile. If the feedback is sent an you aren't authentificated on the page, the message will be sent tot your e-mail.
E-mail *
Dear user
For further improvements, please write a feedback about the quality and availability of the services provided from the site and user interface.
1206 views
The date of publishing:
27 April /2023 11:33
Catalogul tematic
Noutăți
Tags:
AEO
0 comments
Only users registered and autorized they have the right to post comments.