News
Solicitările mediului de afaceri pentru perfecționarea cadrului normativ
Astăzi, 17 noiembrie, în cadrul Consiliului Economic pe lângă Prim-ministru, a avut loc ședința Grupului de lucru nr. 2 „Facilitarea comerțului transfrontalier”, în cadrul căreia reprezentanții mediului de afaceri au comunicat cu ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare, Vladimir Bolea, privind provocările din domeniul agriculturii.
Unul din subiectele examinate a fost fortificarea capacităților Laboratorului Fitosanitar. După cum a menționat directorul general al Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor (ANSA), Radu Musteața, urmează a fi efectuate reforme instituționale, cum ar fi îmbunătățirea activității laboratorului în domeniul reziduurilor. Una din propunerile participanților la ședință a fost utilizarea expres- testelor la prelevarea probelor în cadrul controalelor efecuate de ANSA la frontieră, pentru a reduce timpul de așteptare a camioanelor.
Subvenționarea sectorului de producere a laptelui a fost un alt subiect abordat. În acest sens, ministrul s-a referit la noul mecanism de subvenționare per litru de lapte, care va fi pus în aplicare începând cu 1 ianuarie 2023, pe lângă subvențiile per capita de animal, menționând că scopul noului mecanism este a spori cantitatea de lapte. Conform datelor prezentate, dacă la 1 ianuarie 2021 în fermele din țară erau înregistrate 5100 de vaci de lapte, atunci la 1 septembrie curent erau înregistrate deja 16 400, iar spre finele anului 2024 autoritățile preconizează 20 mii capete de vaci de lapte de calitate înaltă.
Reprezentanții mediului de business au solicitat și perfecționarea Legii cu privire la fabricarea și circulația alcoolului etilic și a producției alcoolice, considerând necesară excluderea dopului de dispersie. Totuși, ministrul a menționat că acest element garantează calitatea și inofensivitatea produsului, protejează de contrafacerea produselor alcoolice, iar prețul dopului este unul nesemnificativ pentru agenții economici (56 de bani per sticlă).
La 1 ianuarie 2023 intră în vigoare Regulamentul privind gestionarea uleiurilor uzate, care stabilește aplicarea responsabilității extinse a producătorului (în mod individual sau colectiv) la introducerea pe piață a uleiurior, iar producătorii vor fi obligați să realizeze, gradual, țintele de colectare prevăzute de Agenția de Mediu. În acest sens, mediul de afaceri a solicitat excluderea taxei de poluare pentru antreprenorii care au investit deja în sistemele de gestionare a deșeurilor respective, deoarece, ca urmare, vor achita o taxă dublă (plata contribuțiilor financiare necesare pentru acoperirea costurilor de gestionare a uleiurilor uzate, dar și taxa pentru poluarea mediului). În acest sens, a fost menționat că urmează a fi organizate discuții cu Ministerul Finanțelor, pentru a se ajunge la un consens. Totodată, se recomandă agenților economici să aplice la finanțările din Fondul Național de Mediu sau prin intermediul Programelor de ecologizare a IMM-urilor, pentru acoperirea costurilor implementării tehnologiilor noi de reciclare.
A fost constatată și necesitatea discuțiilor suplimentare privind subiectul interzicerii ambalajelor din plastic, dat fiind faptul că Legea nr. 231/2010 cu privire la comerțul interior interzice utilizarea/comercializarea pungilor, farfuriilor, paharelor, altor accesorii ale serviciilor de masă din plastic, ceea ce lasă loc de interpretări în cazul agenților constatori, care aplică amenzi pentru HoReCa la utilizarea caserolelor, care nu sunt stabilite expres în lista accesoriilor interzise.
Alte subiecte abodate în cadrul ședinței vizează:
- sistemele de epurare și de deversare a apelor uzate;
- valorificarea deșeurilor prin incinerare și coincinerare;
- practicile nelioale în domeniul produselor agricole și alimentare.
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
The account successfully was created. To confirm the registration, type the confirmation link wich was sent to your e-mail indicated in registration form, valid for up to 30 days.
Adress to us a question
You want to obtain an answer or you will can to suggest as an article necessary for your work process? Sign in on the page, send your question or suggest and obtain the answer from the experts in the shortest time, at your e-mail or published in the compartment „Questions and answers”.
E-mail *
Submit the services by phone
Include correct the dates who are requested and in short time you will be contacted by an operator
First name *
Last name *
E-mail *
Phone *
Feedback
To monitor the status of sent Feedback, initial we recommend to you to do sign in on the page. So, the answer at PP „Monitorul Fiscal FISC.md” at feedback will be save and will be displayed in your personal profile. If the feedback is sent an you aren't authentificated on the page, the message will be sent tot your e-mail.
E-mail *
Dear user
For further improvements, please write a feedback about the quality and availability of the services provided from the site and user interface.
948 views
The date of publishing:
17 November /2022 13:33
Catalogul tematic
Noutăți | Agricultura
Tags:
mediul de business | Agricultură
0 comments
Only users registered and autorized they have the right to post comments.