News
Strategia de reformă a administrației publice: eficacitate, calitate, participare și responsabilitate
Până la sfârșitul anului 2030, Moldova urmează să asigure administrație publică centrală și locală capabilă să asigure condițiile pentru dezvoltarea sustenabilă a țării, cu un nivel ridicat de integritate și competență, astfel încât să gestioneze cu eficiență și să asigure servicii publice de calitate; să câștige respectul și încrederea cetățenilor; să-și consolideze capacitatea de fundamentare și implementare a politicilor publice și să răspundă provocărilor în procesul de aderare la UE. Cancelaria de Stat propune pentru consultări publice proiectul strategiei de reformă a administrației publice din RM pentru anii 2023-2030.
Pentru a măsura cantitativ impactul efectiv al Strategiei, proiectul prevede utilizarea indicatorilor de evaluare a calității guvernării/guvernanței publice calculați de Banca Mondială (Worldwide Governance Indicators). Este vorba de eficacitatea administrației; calitatea reglementărilor; participare și responsabilitate.
Strategia urmează a fi realizată prin implementarea unor obiective generale, divizate pe 5 componente:
- Managementul Funcției Publice și al Funcționarilor Publici (RM va avea un sistem al funcției publice integru și competent);
- Cadrul instituțional al Administrației Publice Centrale (sistem instituțional suplu și eficient al administrației publice centrale prin consolidarea rezultatelor obținute până acum, cu definirea clară a mandatelor instituțiilor publice centrale, delimitarea clară a rolurilor între instituții de fundamentare a politicilor publice);
- Sistemul de Planificare Strategică și Elaborare a Politicilor Publice (sistemul de fundamentare și implementare al politicilor publice pe bază de dovezi va fi generalizat, consolidat și va funcționa eficient, prin: integrarea intereselor grupurilor celor mai defavorizate, îmbunătățirea coordonării și planificării strategice în raport de toate resursele financiare disponibile (interne și internaționale), creșterea capacității de monitorizare și evaluare);
- Debirocratizare și Dezvoltarea Serviciilor Electronice (până la finalul anului 2030, RM va avea o administrație publică eficace, care oferă servicii de înaltă calitate cetățenilor și mediului de afaceri prin utilizarea tehnologiilor moderne și a serviciilor inovatoare);
- Administrația Publică Locală (capacitatea APL de a furniza într-un mod echitabil servicii publice adecvate și accesibile populației va crește semnificativ, prin consolidarea instituțională și financiară a autorităților locale și prin implementarea cu succes a unor politici de dezvoltare economică și socială locală).
Conform proiectului, costurile necesare pentru implementarea strategiei vor fi reflectate în programele de implementare ale acesteia pentru anii 2023-2026 (I etapă) și pentru anii 2027-2030 (etapa II) și vor fi acoperite din bugetul de stat, mijloacele financiare ale organizațiilor internaționale, suportul oferit de partenerii de dezvoltare.
Implementarea practică a Strategiei presupune și o majorare a bugetului sectorial, având în vedere complexitatea exercițiului celor 5 componente, precum și necesitatea de a antrena experți în domeniu. Calculele estimative denotă că suma totală necesară pentru realizarea acțiunilor planificate constituie circa 160-250 mil. euro, dintre care aproximativ 40 mil. vor fi destinate reformei administrației publice centrale și 120-210 mil. – pentru implementarea reformelor administrației la nivel teritorial.
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
The account successfully was created. To confirm the registration, type the confirmation link wich was sent to your e-mail indicated in registration form, valid for up to 30 days.
Adress to us a question
You want to obtain an answer or you will can to suggest as an article necessary for your work process? Sign in on the page, send your question or suggest and obtain the answer from the experts in the shortest time, at your e-mail or published in the compartment „Questions and answers”.
E-mail *
Submit the services by phone
Include correct the dates who are requested and in short time you will be contacted by an operator
First name *
Last name *
E-mail *
Phone *
Feedback
To monitor the status of sent Feedback, initial we recommend to you to do sign in on the page. So, the answer at PP „Monitorul Fiscal FISC.md” at feedback will be save and will be displayed in your personal profile. If the feedback is sent an you aren't authentificated on the page, the message will be sent tot your e-mail.
E-mail *
Dear user
For further improvements, please write a feedback about the quality and availability of the services provided from the site and user interface.
900 views
The date of publishing:
06 February /2023 07:59
Catalogul tematic
Noutăți
Tags:
eficienta guvernarii | reforma serviciilor publice | administratia publica
0 comments
Only users registered and autorized they have the right to post comments.