14
12 2013
1275

Declarare electronică acum și pentru importatori. După lansarea cu succes a exportului electronic, Serviciul Vamal promovează declararea importului fără suport de hartie.

Tudor BALIŢCHI, Directorul General al Serviciului Vamal a prezentat, ieri 13 decembrie, în cadrul şedinţei Cabinetului de miniştri, spre aprobare modificări la acte legislative care prevăd implementarea procedurilor de vămuire electronice la import.

Prin această inițiativă legislativă, Serviciul Vamal continuă etapa de modernizare a procedurilor vamale în format electronic, elementul cheie constituind eliminarea documentelor prezentate la vămuirea mărfurilor pe suport de hârtie și trecerea la procesarea tranzacțiilor economice doar în format electronic.

Reamintim că acum două săptămîni Serviciul Vamal a lansat cu succes procedura de declarare electronică a mărfurilor destinate pentru export și primele declarații cu semnătura digitală au fost validate de sistemul informațional în mai puțin de 10 minute.

La etapa a două, principiile similare se vor aplica și pentru import, ceea ce va permite reducere considerabila de timp și cheltuielilor financiare pentru importatori.

Anual sunt depuse cca 324 mii de declarații vamale de import, pentru care pînă în prezent, era obligatorie efectuarea a două proceduri concomitente- cea electronică și cea bazată pe suport de hîrtie. Odată cu implementarea importului electronic, agentul economic va comunica cu vama exclusiv prin intermediul sistemului informațional și va remite nu doar declarație vamală, dar și toate alte documente necesare vămuirii doar în format electronic. În acest sens, contactul direct cu colaboratorul vamal practic se exclude. Mai mult, noua procedura electronică de vămuire, prevede automatizarea și altor tipuri de controale, precum veterinar și fitosanitar. Datorită capacităților sistemului informațional vamal, controlul actelor permisive (certificate, autorizații) de către alte servicii de control, se va efectua în mod electronic. Totodată confirmarea operațiunilor de import sau export pentru alte organe de drept nu va mai necesita prezentarea declarațiilor vamale pe suport de hartie Know-how mecanismului constă în interacțiunea exclusiv în regim on-line (prin intermediul mesageriei) dintre importatorul, organul vamal și alte autorități de control, ceea ce oferă posibilitatea de monitorizare și supraveghere a întregului proces, excluderea unor abuzuri precum și minimizarea cheltuielilor suportate pentru deplasările în teritoriu.

Potrivit estimărilor prealabile, ponderea declarațiilor vamale procesate electronic va crește treptat și deja anul viitor circa 30% de declarații vor fi efectuate electronic. De menționat, că această procedură nu este obligatorie, agentul economic va putea alege de sinestătător ce procedură aplică — electronică sau cea pesuport de hîrtie. Însă luînd în considerare beneficiile declarării electronice, cu siguranța majoritatea companiilor vor opta pentru procedura nouă, care pe deplin răspunde așteptărilor importatorilor de reducere a timpului și costurilor aferente comerțului internațional.

Astfel, cu lansarea procedurii electronice de vămuire la export și import, Serviciul Vamal marchează o etapă nouă în procesul de modernizare a procedurilor vamale, care asigură racordare maximă a sistemului vamal național la Conceptul european de Vama electronică /E-customs.

Inițiativa legislativă a Serviciului Vamal este în corelare cu Programul de activitate a Guvernului, angajamentele asumate în contextul integrării europene și va permite îmbunătățirea indicatorilor de performanță la capitolul comerțul transfrontalier.

via www.customs.gov.md

0 comentarii

Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.