Аналитика и статистика
Care este impactul deprecierii rublei rusești asupra economiei moldovenești?
- Impactul prin intermediul exporturilor va fi unul minimal, deoarece exporturile moldovenești spre Rusia deja au sucombat urmare a embargoului comercial instituit de Moscova. Mai mult decât atât, pentru a face față cererii în creștere pentru produse alimentare, Moscova ar putea chiar să renunțe la embargo. Scenariul este posibil, dar de mică probabilitate și nu este luat în calcul în simulări.
- Impactul prin intermediul investițiilor directe ale investitorilor ruși în economia moldovenească se va manifesta prin intermediul absenței noilor investiții din partea investitorilor ruși. Dar ținând cont de faptul că în ultimii 4 ani, investițiile străine directe din Federația Rusă au constituit mai puțin de 1% din totalul influxurilor, impactul dat va fi minimal. Pentru moment, se presupune că nu vor fi retrase investițiile deja existente.
- Impactul prin intermediul remitențelor va fi probabil cel mai important. Anticipăm o reducere cu 20 sută a volumului de remitențe din Federația Rusă, ceea ce, pe termen scurt, este echivalent cu reducerea cu circa 12 la sută a influxului total de remitențe.
- Impactul prin intermediul plasamentelor băncilor moldovenești în băncile rusești. În cazul unei panici bancare, aceste plasamente ar putea fi înghețate sau chiar pierdute. Modelul nu este încă suficient de dezvoltat pentru a permite modelarea acestui impact.
- Creșterea nivelului de sărăcie monetară și o scădere a consumului gospodăriilor casnice cu circa 5-7%;
- Scăderea consumului automat, combinat și cu scăderea nivelului de producție internă, va duce la reducerea bazei taxabile și o scădere a încasărilor bugetare cu circa 3,5-3,7%, atât din contul TVA-ului, cât și a impozitelor indirecte;
- Reducerea veniturilor bugetelor va impune fie reducerea transferurilor sociale către gospodăriile casnice cu circa 4,5-7,0% (ceea ce va servi ca impuls suplimentar asupra sărăciei), fie renunțarea la alte cheltuieli pentru a păstra intact nivelul de cheltuieli sociale;
- Deficitul bugetar se va înrăutăți, cu circa 1,0-1,5% față de scenariul de bază;
- Cât de paradoxal nu ar putea să pară, dar scăderea nivelului de venituri remise din Rusia în mod foarte probabil va determina un nou val de emigrare, atât către alte destinații, cât și spre Rusia. Astfel, rata de ocupare ar putea să scadă cu circa 2-4 la sută, ceea ce se va reflecta în capacitățile de producție ale firmelor moldovenești.
- Reducerea ocupării va determina, pe termen scurt, o scădere a exporturilor totale de circa 4,5% și o scădere a importurilor cu circa 4%.
- Absorbția totală (consumul gospodăriilor casnice, consumul guvernului și investițiile) va scăderea cu circa 3,8-4,2%;
- Vor exista presiuni suplimentare, greu de cuantificat, asupra leului moldovenesc;
- Efectul total net este reducerea PIB-ului cu circa 3,6-4,0% față de scenariul de bază. Această scădere este incomparabil mai mare decât rezultatele altor cercetări, unde s-a ținut cont doar de efectele de runda întâi.
- Politica monetară trebuie să rămână în continuare axată pe țintirea inflației, nu pe stabilizarea externă a leului, deoarece șocul va fi pe termen lung și cursul trebuie să se ajusteze la noile realități;
- Pentru a menține intacte nivelele de cheltuieli sociale, Guvernul va trebui fie să identifice resurse de finanțare a deficitului bugetar aflat în creștere (cu implicații negative asupra nivelului datoriei publice), fie să raționalizeze cheltuielile în cadrul sectoarelor și între sectoare;
- Precizia în alocarea ajutorului social va trebui să crească vizibil. Deși erorile de excluziune în sistem sunt foarte mici, cele de incluziune (din cauza corupției) sunt mari; calculele Ministerului Economiei arată că, cu o distribuție judicioasă și bine țintită a ajutorului social, resursele alocate în cadrul legii ajutorului social ar fi mai mult decât suficiente pentru a elimina definitiv sărăcia calculată la pragul național.
- Administrarea fiscală va trebui îmbunătățită în mod cardinal, cu un accent major pe colectarea mai bună a veniturilor din TVA; în prezent, din cauza evaziunilor fiscale, statul ratează numai din TVA circa 4,0-4,5 miliarde lei.
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Счет пользователя создан успешно. Для подтверждения регистрации пройдите по подтверждающей ссылке, действительной в течение 30 календарных дней, отправленной на указанный в формуляре регистрации е-майл.
Задайте нам вопрос
Есть необходимость получить ответ на вопрос, или хочешь предложить тему для статьи, поясняющей практические аспекты деятельности? Зарегистрируйся, отправь вопрос или тему для статьи и в кратчайшие сроки получишь ответ эксперта на электронный адрес или в профиле на странице.
Е-майл *
Заказать услугу по телефону
Введите правильные данные и вскоре с вами свяжется оператор
Имя *
Фамилия *
Е-майл *
Телефон *
Отзыв
Для отслеживания статуса обработки отправленного отзыва, рекомендуем зарегистрироваться на странице. Таким образом ответ, отправленный Вам периодическим изданием «Monitorul Fiscal FISC.md» сохранится и отразится в Вашем профиле. В случае отправки отзыва без регистрации, ответ будет отправлен на ваш е-майл.
Е-майл *
Уважаемый пользователь
Для дальнейшего улучшения качества и доступности поставленных посредством сайта услуг, просим оставить отзыв.
2305 просмотры
Дата публикации:
17 Декабрь /2014 16:22
Catalogul tematic
Новости
Ключевые слова
economie | Rusia | Sancţiuni | valuta
0 комментарии
Только для пользователей зарегистрированные и авторизованные обладают право публиковать комментарии