Новости

Dialogul dintre mediul de business și autorități, consolidat în cadrul TAXCON

Dialogul dintre mediul de business și autorități este esențial pentru o dezvoltare economică a unei societăți. Indiferent de platformele pe care poate avea loc acest dialog, interacțiunea trebuie să fie una constantă. Deja de cinci ani, în fiecare toamnă, mai exact în luna septembrie, la Chișinău se desfășoară TAXCON - cea mai mare conferință internațională privind impozitarea din Republica Moldova, care adună profesioniști din țară și din regiune, pentru a discuta tendințele din domeniul fiscalității și nu doar.

 

Ideea TAXCON a venit ca un răspuns la necesitățile comunității profesionale de specialitate

Potrivit Veronicăi Sirețeanu, director adjunct pe advocacy și dezvoltare, AmCham Moldova, ideea lansării acestui eveniment a venit ca un răspuns la necesitățile comunității profesionale de specialitate, în primul rând, pentru a oferi o platformă de discuții și interacțiune pe subiecte importante pentru comunitatea fiscaliștilor, contabililor, directorilor financiari din cadrul comunității AmCham și nu numai, dar și pentru a aduce tendințele globale pe dimensiune fiscală în Moldova de la cei mai buni speakeri – profesioniști în domeniu.

 

TAXCON e o idee devenită realitate, așteptată și susținută de comunitate și parteneri de dezvoltare deja de cinci ani. Ulterior, subiecte conexe domeniului fiscal au ajuns în agendă, datorită interesului manifestat față de acestea, inclusiv raportarea financiară, relațiile de muncă sau administrarea vamală, consolidând și mai mult interesul specialiștilor în lucrările conferinței, menționează Veronica Sirețeanu.

Astfel, conferința a servit drept un instrument de promovare a intereselor mediului de afaceri pe domeniile de referință. După cum ne spune Veronica, o serie de subiecte au fost inițiate, discutate intens, comentate și fundamentate în cadrul conferinței – subiecte ce au ajuns, ulterior pe agenda Ministerului Finanțelor sau a Serviciului Fiscal de Stat, dar și au servit fundament pentru ajustarea sau inițierea elaborării unor concepte importante.

Pe agenda conferinței s-au discutat inclusiv: impozitul pe profit și deductibilitatea cheltuielilor (asociate COVID-19, delegare, reprezentare, creșe, măsuri de susținere a angajaților etc), regimul fiscal aplicat nerezidenților, bunele practici în ceea ce ține de implementarea conexiunii echipamentelor de casă și control la sistemul informational al SFS, inclusiv bonul de casă electronic, precum și provocările ce țin de armonizarea TVA și accize la prevederile UE, revizuirea filosofiei administrației fiscale privind conformarea benevolă a contribuabilor, revizuirea regimului fiscal al zonelor  economice libere și ajutorul de stat, administrarea vamală, modificări esențiale în legislația muncii, inclusiv munca la distanță, nomazii digitali, precizează Veronica Sirețeanu.

 

Politica fiscală, în prim-plan

Politica fiscală pentru anul 2025 a fost aprobată conform calendarului bugetar, astfel, mediul de business, în mare parte, este la curent deja cu prevederile documentului, acesta fiind prezentat inclusiv la ediția din acest an a conferinței TAXCON. Totuși, care ar fi cele mai importante 3 măsuri ce au ca scop susținerea antreprenorilor?

După cum menționează Cristina Ixari, secretară de stat în cadrul Ministerului Finanțelor, introducerea programului de stimulare pe termen lung (Stock Option Plan) este una din aceste măsuri. ”Este o modalitate inteligentă de a alinia interesele tuturor și de a crește valoarea companiei, fiind o situație de win-win-win prin faptul că entitatea și investitorii își motivează angajații, fără a cheltui bani imediat, beneficiind de o companie mai performantă și mai stabilă, iar angajații au șansa de a câștiga mai mult și de a deveni parte din succesul companiei, în timp ce statul va încasa indirect impozite din activitatea de succes a entității”, Cristina Ixari.

Simplificarea procedurii de raportare a taxelor locale de la trimestru la semestru - este o altă măsură gândită pentru antreprenori. Contribuabilii vor depune dările de seamă și vor achita taxele locale semestrial, în loc de trimestrial. Prin diminuarea frecvenței raportărilor de la patru la două pe an, contribuabilii vor avea mai mult timp pentru pregătirea și depunerea dărilor de seamă, ceea ce poate reduce erorile și costurile asociate conformării fiscale, a adăugat secretara de stat.

De asemenea, secretara de stat menționează și despre extinderea dreptului de aplicare a metodei de amortizare accelerată. După cum ne-a explicat, anterior, metoda de amortizare accelerată era disponibilă doar pentru anumite categorii de întreprinderi, dar începând cu 1 ianuarie 2025, toate persoanele juridice, indiferent de mărimea întreprinderii, pot utiliza această metodă, cu excepția agenților economici care desfășoară activități financiare, de asigurări sau reasigurări, conform secțiunii K din Clasificatorul activităților din economia Moldovei. Deducerea unei părți semnificative a costului mijloacelor fixe în primul an poate reduce impozitul pe profit datorat, îmbunătățind astfel fluxul de numerar al companiei.

 

Conformarea voluntară și stabilitatea cadrului normativ fiscal – subiecte discutate în edițiile TAXCON

Conformarea voluntară a contribuabililor este o prioritate a administrației fiscale. Promovarea acestui deziderat se face inclusiv în cadrul evenimentelor de profil, cum ar fi conferințele TAXCON. Directorul Serviciului Fiscal de Stat, Olga Golban, menționează următoarele: „Serviciul Fiscal de Stat este un promotor activ al conformării fiscale voluntare, în detrimentul acțiunilor de executare silită. Suntem convinși că doar așa putem consolida acel parteneriat bazat pe încredere dintre autoritatea fiscală și contribuabili. În acest sens, SFS acordă o atenție deosebită informării și educării contribuabililor despre obligațiile pe care le au către buget, precum și modalitatea de onorare a acestora. Aici vorbim despre organizarea regulată a instruirilor pentru grupurile cu risc major de neconformare, precum și despre efortul de a prezenta toată informația necesară într-un format simplu și clar prin toate canalele de comunicare disponibile instituției. De asemenea, este important de menționat dezvoltarea și modernizarea serviciilor oferite contribuabililor, digitalizate în proporție de peste 70%, ceea ce face interacțiunea cu autoritatea fiscală mai simplă și eficientă pentru toate categoriile de contribuabili”.

 

În era digitalizării maxime și inovațiilor, dar și în contextul modificărilor frecvente ale cadrului normativ, contabilii trebuie să țină pasul cu foarte multe schimbări.  Se acordă oare suficient suport acestora în informarea privind modificările ce vizează activitatea lor?

Schimbarea frecventă a cadrului normativ este cea mai mare problemă nu doar pentru contabili,  dar, în primul rând, pentru antreprenori. E adevărat că viteza cu care se realizează digitalizarea și inovațiile deja creează presiune enormă asupra profesiei, iar schimbarea frecventă a cadrului normativ creează situația în care este imposibil să ții "mâna pe puls". Schimbarea frecventă a cadrului normativ nu poate fi acoperită uneori nici prin instruiri adiționale, nici prin mesaje publice. Soluția cea mai bună ar fi menținerea unui cadrul normativ stabil - această idee aproape în fiecare ediție a TAXCON a fost vociferată, ne spune Iuri Cicibaba, Managing Partner la Taxaco Group.

 

Noul Cod vamal – sesiune specială în cadrul TAXCON24

Odată cu apropierea Republicii Moldova de integrarea europeană, noul Cod Vamal ar trebui să facă lucrurile mai simple și mai ușoare pentru toată lumea. Proceduri mai rapide de vămuire, mai puțină birocrație și mai multă libertate de a accede pe piața unică a Uniunii Europene – sunt doar câteva dintre facilitățile de care pot beneficia operatorii grație noului Cod Vamal, prezentate și în cadrul unei sesiuni speciale a ediției TAXCON din acest an.

În procesul de implementare a noului Cod Vamal, putem evidenția  mai multe avantaje pentru mediul de afaceri precum: eliminarea suportului de hârtie în procesul de declarare a mărfurilor pentru plasarea sub un regim vamal, la moment ponderea declarațiilor electronice depuse constituind 100%; diversificarea instrumentelor de garantare a obligației vamale; validarea automată a declarațiilor vamale la export;  implementarea simplificarilor în tranzit; acordarea dreptului la replică în cazul în care urmează a fi luată o decizie nefavorabilă operatorului economic, simplificarea prin digitalizare a procedurilor vamale în cazul importului/exportului trimiterilor poștale internaționale și cele expres. Totodată, un loc important il ocupă instituția de Operator Economic Autorizat, ce constă în aplicarea unui tratament favorabil față de alți operatori economici în ceea ce privește controalele vamale, în funcție de tipul de autorizație acordată, fiind supus unui număr mai mic de controale fizice și documentare în raport cu alți operatori economic, menționează Lidia Ababii, director adjunct, Serviciul Vamal. Potrivit acesteia, noul Cod Vamal nu doar protejează interesele economice ale țării, dar facilitează și comerțul internațional, oferind un mediu eficient pentru afaceri și contribuind la dezvoltarea economică a țării.

 

TAXCON în pas cu tendințele mondiale de stimulare a angajaților

Atragerea și menținerea angajaților este o provocare acum pentru majoritatea angajatorilor, care încearcă să implementeze diferite instrumente pentru a-și menține forța de muncă calificată. Prin intermediul politicilor fiscale favorabile salariaților, angajatorilor le-ar fi mai ușor să facă acest lucru? Cum așa plarforme ca TAXCON pot favoriza o înțelegere mai bună a impactului fiscalității asupra relațiilor de muncă?

Svetlana Bodaci, maib: „Politicile fiscale favorabile salariaților pot avea un impact semnificativ asupra capacității angajatorilor de a atrage și reține angajați, deoarece acestea creează un mediu mai atractiv și avantajos din punct de vedere financiar pentru forța de muncă. Politicile fiscale favorabile permit angajatorilor să ofere beneficii non-financiare deductibile fiscal, precum: tichete de masă; abonamente la servicii medicale sau de fitness; programe de formare profesională; asigurări private de sănătate sau pensii suplimentare. Aceste beneficii pot fi atractive pentru angajați și pot diferenția compania pe piața muncii”.

După cum ne-a explicat Svetlana Bodaci, în cazul în care politicile fiscale includ reduceri de taxe pentru anumite categorii de angajați (ex. cei care se relochează), companiile pot atrage talente internaționale sau din alte regiuni, diversificând și îmbunătățind echipele. Un exemplu concret poate servi regimul fiscal pentru IT Park care a încurajat dezvoltarea pietii muncii IT si evolutia impresionantă a sectorului de export servicii IT.  Un alt exemplu poate servi cel al Țărilor Baltice, cu o politică fiscală flexibilă bazată de beneficii, precum concediul parental extins sau programele de asigurări sociale, care au sprijinit angajatorii în reținerea personalului pe termen lung.

Conferinta TAXCON este  cea mai portrivită platformă pentru comunitățile de angajatori locali, companii internaționale și reprezentanți ai strucutrilor de stat relevante, de a împărtăși provocările în domeniul atragerii, gestionării și reținerii talentelor și forței de muncă în Moldova, de a discuta șînvăța din bunele practici ale țărilor mai avansate decât noi în acest aspect și de a elabora un plan de acțiuni pentru redresarea acestor provocări și realități”, precizează Svetlana Bodaci.

Stock Option Plan

 După cum a fost punctat și de Cristina Ixari, implementarea, din 1 ianuarie 2025, a mecanismului Stock Option Plan (SOP) reprezintă un pas important pentru alinierea Republicii Moldova la practicile internaționale în materie de remunerare și motivare a angajaților. Cu toate acestea, pentru ca acest instrument să fie înțeles și aplicat eficient de către mediul de afaceri, autoritățile ar trebui să întreprindă mai multe acțiuni - este de părere Lilia Colin, Copreședinte al Comitetului Fiscal AmCham Moldova, Director Deloitte Moldova.

Potrivit ei, ar fi binevenit un ghid detaliat și accesibil, elaborat de Ministerul Finanțelor, în colaborare cu alte autorități relevante, care să conțină pașii necesari pentru implementarea SOP, modul de calcul al impozitelor aferente, precum și eventualele implicații juridice. De asemenea, ar fi utilă și organizarea de campanii de informare și instruire, sesiuni de instruire dedicate, în colaborare cu asociațiile de afaceri, ce ar putea contribui la o mai bună înțelegere a mecanismului.

Este important ca autoritățile să publice clarificări suplimentare și să actualizeze reglementările aferente, pentru a elimina orice ambiguități, precum și instituirea unui punct de contact dedicat sau a unei platforme online, unde companiile să poată adresa întrebări și primi răspunsuri oficiale în timp util, ceea ce ar încuraja conformarea și încrederea în acest mecanism, consideră Lilia Colin.

 

„P.P. Monitorul fiscal FISC.md a fost partenerul informațional pe parcursul celor 5 ediții ale conferinței, iar ediția jubiliară din acest an fost o onoare pentru noi, pentru că am adus, alături de organizatorii evenimentului, informații utile și de calitate pentru contribuabili, de la cei mai buni speakeri din țară și din regiune. TAXCON s-a dovedit a fi o platformă de succes, ridicând interacțiunea dintre business și autoritățile relevante la un nivel înalt, iar P.P. Monitorul fiscal FISC.md va continua să promoveze acest eveniment și la edițiile ulterioare, pentru ca informațiile actuale din domeniul fiscalității și nu doar, să ajungă la toată comunitatea Publicației noastre - contabili, manageri, fiscaliști etc.”, Rodica Musteața-Staci, directoare redacție P.P. „Monitorul fiscal FISC.md.

 

Pe parcursul celor cinci ediții de TAXCON, la eveniment au participat peste 100 de speakeri din 16 țări, diversificând astfel aria de interese, subiecte și viziuni.  Conferința este așteptată de comunitatea de afaceri, dat fiind faptul că pe agenda ei sunt incluse subiecte de actualitate, prezentate de cei mai de vază experți. Ce ne așteptă la edițiile viitoare?

 

Pentru edițiile următoare, agenda va ține mereu cont de necesitățile comunității AmCham Moldova și a autorităților relevante. Planificăm să discutăm mai mult despre aspectele fiscale și de raportare în ceea ce ține de finanțarea ”tranziției verzi”, facilitarea dezvoltării pieței de capital, modul în care inteligența artificială și robotizarea sunt impozitate și raportate și cum aceste mecanisme pot favoriza conformarea fiscală, dar și modul în care structura curentă a taxelor locale asigură sustenabilitatea dezvoltării regiunilor și a mediului de afaceri pe teritorul țării, menționează Veronica Sirețeanu.

 

Mai multe impresii despre ediția din acest an a conferinței TAXCON, urmăriți aici.

 

 

author icon

Марина Кэлдаре

Учреждения:

Таможенная Служба Республики Молдова | Министерство финансов Республики Молдова | Государственная Налоговая Служба | Периодическое издание "Monitorul Fiscal FISC.md"

256 просмотры

Дата публикации:

22 Ноябрь /2024 16:56

Catalogul tematic

Contribuabil | Бюджетно-налоговая политика | Налоговые новости

Ключевые слова

Conformarea voluntară | politica fiscală și bugetară | forţa de muncă | Conferinţă | business

0 комментарии

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon