Новости

Bugetul de stat 2018: deficitul nu trebuie să depășească 2,5% din PIB

Afirmația a fost făcută de ministrul Finanțelor, Octavian Armașu, la dezbaterile publice pe marginea proiectului Legii bugetului de stat pentru anul 2018, organizate ieri de Comisia parlamentară economie, buget și finanțe. În cadrul evenimentului ministrul a adus la cunoștință indicatorii cei mai importanți, care, potrivit lui, afectează veniturile bugetului public național, menționând că pentru anul viitor avem o prognoză a indicatorilor destul de prudentă. Astfel, pentru anul viitor se prognozează o creștere economică de 3%, indicele prețurilor de consum la sfârșitul anului va fi de 3,5%, cursul de schimb al leului față de dolar la finele anului va fi de 17,9 lei. Exporturile vor constitui $2,540 mil., cu o creștere de 8% față de anul 2017, iar importurile – $5,100 mil., cu o creștere de 6%. Principalele obiective ale anului 2018, conform ministrului Finanțelor, sunt susținerea proiectelor investiționale, majorarea salariilor, în special în domeniul educației și acordarea suportului pentru programele sociale, destinate persoanelor cu dizabilități. Indicatorii pe care este bazat bugetul pentru anul 2018 au fost elaborați de Ministerul Economiei, coordonaţi cu Ministerul Finanțelor și Banca Națională și agreați cu Fondul Monetar Internațional, a declarat ministrul. Totodată, ministrul Finanțelor a prezentat și indicatorii prognozați pentru bugetul public național și pentru bugetul de stat pentru 2018. Așadar, veniturile bugetului public național 2018 sunt prevăzute în valoare de 56996 mil lei, cu o creștere de de 7,8% față de anul curent, cheltuiele sunt prognozate în sumă de 61,7 mld. lei, cu o majorare de 8,2% în comparație cu cele din 2017. Deficitul bugetar pentru anul viitor se estimează la nivel de 4713,9 mil.lei, ceea ce reprezintă 2,9% din PIB. Pentru prima dată, la elaborarea bugetului pentru anul viitor s-a ținut cont de o nouă regulă fiscală, ce stabilește că deficutul bugetului cu excluderea granturilor nu trebuie să depășească 2,5% din PIB, a adăugat ministrul. Cât privește bugetul de stat, aici veniturile sunt prognozate în sumă de 36, 6 mld. lei, înregistrând o creștere cu 8,4% față de anul curent. Încasările din impozite și taxe vor constitui 32,1 mld. lei, cu o creștere de 4,1 % față de indicatorii anului 2017. Intrările de granturi vor înregistra suma de 2,8 mld. lei. Cheltuielile bugetului de stat 2018 se estimează în sumă de 41,3 mld lei. Din totalul cheltuielilor, către bugetul asigurărilor sociale vor fi transferați 6758 mil. lei, către fondul asigurărilor medicale - 2728 mil. lei și către bugetul autorităților publice locale - 9 787 mil. lei, iar restul 53,4 mld. vor fi cheltuili pentru implementarea programelor. Principalele direcţii unde sunt preconizate creșterile de cheltuieli se referă la proiectele investiționale ce țin, în special, de reconstrucția drumurilor, precum și componente ca agricultura competitivă, dotarea cu ambulanțe, educație etc. În domeniul educației, pe lângă majorarea salariilor cadrelor didactice, venim și cu alte măsuri, printre care majorarea surselor pentru alimentarea copiilor, pentru care sunt prevăzuți circa 60,4 mil. lei, majorarea bugetelor locale pentru finanațarea învățământului, majorarea cuantumului burselor elevilor și studenților – 15,9 mil. lei, a mai menționat Octavian Armașu. De asemenea, anul viitor se prevede o creștere a indemnizației unice la nașterea copiilor de la 3500 la 5400 lei, iar pentru această măsură în bugetul de stat sunt prevăzute mijloace în sumă de 2 mil. lei. Cât privește finanțarea fondurilor de stat, pentru Fondul rutier se vor aloca anul viitor 1715 mil lei, Fondul de subvenționare a producătorilor agricoli va primi 900 mil. lei, Fondul de eficiență energetică 50 mil. lei, Fondul național de dezvoltare regională – 200 mil. lei. În procesul discuțiilor asupra proiectului au fost adresate mai multe întrebări, o bună parte dintre acestea referindu-se la distribuirea surselor financiare către unele fonduri, precum Fondul Viței de Vie și Fondul rutier. În acest sens s-a menționat că Fondul rutier nu funcționează destul de eficient pentru că autoritățile locale primesc rezultatele licitațiilor târziu, iar verificarea surselor de finanțare în cadrul proiectelor de reabilitare a drumurilor este ineficientă. Totodată, deputații au solicitat informații suplimentare despre susținerea Căii Ferate stipulate în bugetul 2018, cu care responsabilii urmează să vină în într-o altă ședință. De asemenea, întrebările au mai vizat implementarea de către Ministerul Finanțelor a recomandărilor Curții de Conturi, situația actuală a impozitării rezidenților parcurilor IT, răspunderea penală a oamenilor de afaceri, majorarea taxei fixe pentru avocați, cuantumul pentru alimentarea copiilor în anul viitor etc. Deputații au mai menționat că ar fi binevenit un studiu de fezabilitate asupra tuturor domeniilor, pentru ca cele mai vulnerabile, printre care tineretul, să beneficieze de o susținere mai mare din partea autorităților, precum și o analiză strictă, ulterioară, a rezultatelor asupra finanţării domeniilor prioritare din bugetul de stat. Inițiativa de organizare a acestor dezbateri publice a venit din partea Centrului Analitic Expert-Grup. Bugetul de stat 2018 urmează a fi discutat astăzi, 1 decembrie, în cadrul ședinței plenare a Parlamentului.
author icon

Марина Кэлдаре

Учреждения:

Периодическое издание "Monitorul Fiscal FISC.md" | Парламент Республики Молдова

2144 просмотры

Дата публикации:

01 Декабрь /2017 08:36

Catalogul tematic

Новости

Ключевые слова

buget de stat | BPN | comisie | parlamentul RM | Octavian Armasu

0 комментарии

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon