Новости
Filozofia Strategiei Naţionale „Moldova 2030”
Legăturile cu ODD
Având în vedere rolul fundamental al veniturilor pentru sporirea calității vieții, obiectivul respectiv se regăsește, direct și indirect, în mai multe ODD-uri. Astfel, ODD 2 (Eradicarea foametei, asigurarea securității alimentare, îmbunătățirea nutriției și promovarea unei agriculturi durabile) joacă un rol esențial pentru sporirea bunăstării populației. Cauza este că circa o treime din forța de muncă este ocupată în sectorul agricol și, prin urmare, sporirea veniturilor și ameliorarea calității vieții acestei
categorii de populație va avea efecte considerabile asupra întregii țări. Aceasta va permite și diminuarea inegalităților dintre nivelurile de trai de la sate și orașe, precum și va contribui la eradicarea sărăciei, deoarece majoritatea celor ocupați în agricultură trăiesc în mediul rural și sunt expuși cel mai mult riscurilor de sărăcie13.
Totodată, peste 80 la sută din persoanele cu venituri sub pragul național al sărăciei sunt din mediul rural. ODD 8 (Promovarea unei creșteri economice susținute, deschise tuturor și durabile, a ocupării depline și productive a forței de muncă și a unei munci decente pentru toți) la fel are un rol foarte important în sporirea veniturilor populației. Astfel, acumularea de venituri depinde de crearea locurilor de muncă decente, stimularea antreprenoriatului, creativității și inovației. Aceasta urmează
să contribuie la creșterea productivității muncii și, respectiv, a veniturilor angajaților, să stimuleze performanța întreprinderilor, sporind capacitatea acestora de a inova și de a asimila inovații, să sporească formalizarea economiei și fortificarea sectorului financiar, cu efecte pozitive asupra creșterii economice.
Conexiunea cu ODD 5 (Realizarea egalității de gen și împuternicirea tuturor femeilor și a fetelor) și ODD 10 (Reducerea inegalităților în interiorul țărilor și de la o țară la alta) are loc în mod implicit, deoarece obiectivul de sporire a veniturilor presupune extinderea accesului la oportunități economice în mod egal pentru bărbați și femei, pentru cei din mediul rural și urban, inclusiv, pentru persoanele care în prezent sunt excluse din punct de vedere economic, cum ar fi persoanele cu dizabilități, tinerii și persoanele cu vârsta înaintată etc.
Dinamica indicatorilor-cheie
Evoluția economică, emigrarea forței de muncă și, după 2011, politicile de redistribuire au fost principalii factori care au determinat dinamica sărăciei și veniturilor. Măsurată cu ajutorul unor indicatori-standard, sărăcia în Republica Moldova este în continuă scădere14
În anul 2015, rata sărăciei absolute a fost de 9,6% (același indicator a fost la nivelul de 21,9% în 2010). Profunzimea sărăciei - deficitul de resurse al persoanei sărace în raport cu valoarea pragului sărăciei – de asemenea, este în continuă scădere, în 2015 fiind de 1,5% față de 4,5% în anul 2010 (Figura 18). Republica Moldova are o rată a sărăciei estimată la pragul național relativ mai mică în comparație cu țările din regiune (Belarus, Rusia, Georgia) 15. Dacă analizăm sărăcia din perspectiva pragului
internațional, aproximativ 1% din populația Republicii Moldova trăia sub rata sărăciei la pragul de 3,10 dolari pe zi PPP în 2014, conform datelor Băncii Mondiale16 cu o rata a sărăciei mai mică17 decât țările din regiune considerate.
Sărăcia afectează în mod disproporționat mediul rural, rata sărăciei în mediul rural fiind de 14,5% versus 3,1% în mediu urban. Sunt supuse unor riscuri mai mari de sărăcie gospodăriile conduse de persoane cu un nivel scăzut de educație și cele conduse de persoane vârstnice. Mai expuși la sărăcie
sunt și persoanele angajate la munci agricole și lucrătorii pe cont propriu. Cele mai sărace gospodării în Republica Moldova sunt cele cu 3 și mai mulți copii, rata sărăciei în rândurile acestor gospodării este de 23,3% față de gospodăriile cu un copil (rata sărăciei de 7,5%).
Statistica oficială nu prezintă date despre autoevaluarea sărăciei. O cercetare independentă anuală - Barometrul Opiniei Publice arată că populația este mai mult nemulțumită de felul cum trăiește18
Conform răspunsurilor la întrebarea Cât de mulțumiți sunteți în general, de felul în care trăiți majoritatea respondenților sunt nici mulțumiți nici nemulțumiți de felul în care trăiesc - 32,5%, aproximativ 29,8% sunt nu prea mulțumiți şi 21,1% sunt deloc mulțumiți. Majoritatea respondenților au identificat sărăcia ca lucru care îi îngrijorează cel mai mult în prezent. Persoanele din mediul rural sunt mai îngrijorate de fenomenul sărăciei şi mai nemulțumite de nivelul de trai.
Conform datelor SBGC inegalitățile în Republica Moldova se reduc lent - indicele Gini a avut valoarea 26,8% în 2014 față de 32,1% în 201019. Distribuția consumului pe chintile rămâne relativ constantă. Activitatea salarială este principala componentă a veniturilor populației și, implicit, principala sursă de finanțare a consumului, cu o pondere de 42,1% din venitul disponibil în 2016 și care nu s-a schimbat esențial pe parcursul ultimilor ani (Figura 20). Aceasta denotă dependența acută a bunăstării populației de piața muncii și, implicit, de productivitatea muncii. Aceastaeste principalul
factor pentru creșterea sustenabilă a salariilor într-o economie de piață - remunerarea pentru factorul muncă depinzând, în cazul ideal, de contribuția acestuia la valoarea adăugată generată. În Republica Moldova, în pofida creșterii constante a salariului mediu pe economie din ultimii ani, nivelul acestuia, în 2016, constituia doar a cincea parte din media țărilor ECE, la fel ca și productivitatea muncii. Prin urmare, venitul național este cel mai scăzut față de țările ECE (Figura 21).
Pe lângă salarii, un rol important în formarea veniturilor disponibile îl au prestațiile sociale (în special pensiile) și remitențele. Ponderea ambelor componente a crescut gradual pe parcursul ultimilor ani. În cazul prestațiilor sociale, aceasta relevă fenomenul îmbătrânirii populației. Tendința respectivă prezintă provocări din ce în ce mai mari pentru economie odată cu atingerea vârstei de pensionare a populației născute în perioada exploziei demografice, în paralel cu diminuarea natalității și ratei de
ocupare reduse (circa 40%), care nu permite integrarea mai plenară în viața economică a populației cu vârsta aptă de muncă. În cazul remiterilor, creșterea ponderii în total venit disponibil confirmă perpetuarea modelului de creștere economică bazat pe veniturile transferate de emigranți. Celelalte tipuri de venituri, inclusiv din activitatea economică individuală, au ponderi minore în formarea venitului disponibil, fapt ce denotă caracterul deficient al mediului de afaceri din țară.
Grupuri vulnerabile
- Cei mai expuși la sărăcie sunt copiii, vârstnicii și adulții cu dizabilitate. În 2015, rata sărăciei pentru copii a fost de 11,5%, pe când cea pentru populația generală - de 9,6%. Inclusiv, 0,2% dintre copii sunt expuși la sărăcia extremă. Rata sărăciei pentru copii din mediul rural este de 9 ori mai mare decât rata sărăciei pentru copii din mediul urban21. Vârstnicii au rata sărăciei de 10,1% față de populația generală (9,6%). Gospodăriile care au în componență lor un adult cu dizabilitate au o rată a sărăciei mai accentuată. Aproximativ 51% dintre gospodăriile romase află sub pragul național al sărăciei absolute. Gospodăriile non-roma care locuiesc în vecinătate au o pondere de 24% pentru același indicator.
- Cea mai vulnerabilă categorie de populație se încadrează în primele 2 chintile după venituri, venitul disponibil mediu lunar al cărora este sub minimul mediu de existență: 63% din minimul de existență pentru prima chintilă și 86% - pentru a doua chintilă. Astfel, circa 40% din populația trăiește la un nivel de venituri inferior minimului mediu de existență.
- Oamenii din zonele rurale sunt cei mai expuși riscurilor de sărăcie: 14,5% din populația rurală trăiește sub pragul sărăciei, comparativ cu 3,1% din zonele urbane, conform datelor din 2015. Totodată, în 2016, venitul disponibil mediu lunar pe o persoană din mediul rural a constituit doar 73% din nivelul venitului din mediul urban. Riscurile sunt alimentate și de expunerea populației rurale la sectorul agricol (58% din populația ocupată în 2016), unde salariul brut lunar este unul din cele mai mici din economie (66% din salariul brut mediu în 2016).
- Familiile cu copii reprezintă o altă categorie vulnerabilă din perspectiva veniturilor.Astfel, cuplurile familiale cu copii, părinții singuri cu copii și alte gospodării cu copii înregistrează, în medie, cele mai scăzute venituri. În 2016, venitul disponibil mediu lunar pentru aceste 3 categorii de populație a constituit doar 101%, 92% și, respectiv, 93% din minimul de existență mediu pe țară. Situația este și mai dramatică pentru aceleași categorii de populație din localitățile rurale. Este necesar de remarcat faptul că expunerea atât de mare a familiilor cuâ copii la riscurile sărăciei subminează alocările de resurse pentru alimentația, sănătatea și educația viitoarelor generații, fapt ce ar putea să se transpună în erodarea și mai mare a capitalului uman, a competitivității țării și a calității vieții.
2. Carențele privind calitatea capitalului uman.
Acestea sunt relevate de faptul că tot mai multe companii, în special investitori mari, afirmă că insuficiența forței de muncă relevante împiedică derularea și extinderea afacerilor. Problema respectivă este evidențiată drept una din principalele constrângeri ale mediului de afaceri în cadrul Raportului Competitivității Globale 2017-2018. În plus, conform Indicelui Dezvoltării Umane, care reflectă într-o anumită măsură și calitatea capitalului uman22, Republica Moldova este la coada țărilor din ECE (Figura 24). Problema respectivă este acutizată de calitatea proastă a sistemului educațional
superior, precum și de nivelul redus de eficiență și flexibilitate a pieței muncii.
Acestea constituie vulnerabilități majore relevate de către Raportul Competitivității Globale 2017- 2018 și sunt principalele bariere pentru ameliorarea calității capitalului uman (Figura 25).
3. Pe lângă carențele privind calitatea și disponibilitatea capitalului economic și uman, economia Republicii Moldova este constrânsă și de modul ineficient în care acești factori sunt utilizați în procesul de creare a valorii adăugate brute.
Astfel, țara înregistrează unul din cele mai scăzute nivele de productivitate din țările ECE, estimată prin raportarea PIB-ului la numărul de persoane ocupate (Figura 26). În mod tradițional, anume productivitatea scăzută a muncii afectează veniturile populației.
Printre cauzele pe termen lung în acest sens se numără nivelul scăzut de sofisticare a proceselor de producție și capacitatea limitată a firmelor de a crea și asimila inovații (Figura 27).
Măsuri cu caracter strategic: viziunea pentru Moldova 2030
În vederea sporirii nivelului veniturilor din surse durabile este necesară dezvoltarea unui model economic care ar asigura o creștere și dezvoltare mai calitativă față de cel actual. În acest sens, este important ca politicile publice să fie orientate spre o creștere economică care ar servi în primul rând intereselor populației și ar contribui în mod direct la creșterea nivelului de trai în țară.
În vederea schimbării paradigmei de dezvoltare, sunt necesare 3 seturi de măsuri prioritare:
1. Asigurarea unui mediu stimulativ pentru investiții pe termen lung:
- Fortificarea și asigurarea integrității instituțiilor de bază care asigură securitatea investițiilor private. Aceasta ține de asigurarea principiului statului de drept, reformarea justiției, implementarea instrumentelor de soluționare a litigiilor dintre investitori și autorități publice și asigurarea previzibilității cadrului regulator.
- Eficientizarea luptei împotriva corupției, prin asigurarea independenței instituțiilor de drept relevante și fortificarea cadrului instituțional în acest sens.
- Prevenirea cazurilor de corupție prin sporirea nivelului de transparență a instituțiilor publice, implementarea la scară largă a tehnologiilor informaționale în vederea optimizării proceselor și minimizării nivelului de discreția a funcționarilor publici în raport cu reprezentanții mediului privat, optimizarea numărului actelor permisive și a procedurilor de emitere a acestora, optimizarea numărului controalelor de stat și sporirea eficienței acestora prin o mai bună axare pe factorii de risc.
- Extinderea oportunităților economice pentru ocupare și antreprenoriat va permite extinderea surplusului ciclului de viață. Aceasta trebuie să aibă loc pe două planuri: 1)longitudinal, astfel încât să crească magnitudinea surplusului produs de actualele generații excedentare și 2) transversal, asigurând că generațiile care în prezent sunt limitrofe celor excedentare devin și ele generații cu surplus. Acest fapt va duce la creșterea veniturilor populației și va disponibiliza mai multe resurse pentru serviciile publice, precum și investițiile publice și private. Drept rezultat, se vor extindere oportunitățile economice pentru oameni, formând un cerc virtuos al dezvoltării, care este elementul crucial pentru atingerea scopului SND „Moldova 2030” – sporirea calității vieții oamenilor.
- Extinderea facilităților fiscale pentru investițiile companiilor în instruirea și sănătatea angajaților.
- Asigurarea „flexecurității” pe piața muncii: combinația optimală dintre flexibilitatea pieței forței de muncă și securitatea angajaților. Dezvoltarea mecanismelor de ancorare a ofertei educaționale în necesitățile sectorului privat, inclusiv prin intermediul comitetelor sectoriale, mecanismului dual de studii și a parteneriatelor dintre companii și instituții de învățământ.
- Extinderea accesului tinerilor, în special a celor din grupurile vulnerabile, la oportunități economice. Aceasta implică două curente de politici: (i) stimularea ocupării forței de muncă în rândul tinerilor, și (ii) stimularea antreprenorialului pentru tineri. Primul curent ar trebui să includă consolidarea stimulentelor pentru angajatori de a investi în instruirea/recalificarea forței de muncă tinere, introducerea unei politici de „toleranță zero” față de orice forme de discriminare la locul de muncă (principiul egalității de remunerare pentru muncă egală), împreună cu consolidarea Inspecției Muncii pentru îmbunătățirea aplicării legii, reformarea sistemului educațional pentru a fi aliniat mai bine la necesitățile sectorului privat, precum și abordarea asimetriei informaționale dintre tineri și sectorul privat pe piața forței de muncă. Al doilea curent de politici ar trebui să includă programe de susținere a afacerilor noi create de tineri, în special de cei din grupurile vulnerabile. Aceasta poate include granturi de completare a investițiilor financiare, subvenții pentru serviciile de consultanță și suport informațional23
- Sporirea capacităților companiilor de a inova și a implementa inovații, inclusiv prin intermediul mecanismelor fiscale.
- Încurajarea formării clusterelor, hub-urilor și parcurilor industriale.
- Stimularea investițiilor private în sectorul de cercetare și dezvoltare, precum și a parteneriatelor dintre companii și instituții educaționale în acest domeniu.
Dotarea populației cu bunuri de folosință îndelungată crește constant, decalajul dintre dotarea populației săraca versus nesăracă este foarte mare – dacă la 100 gospodării nesărace le revin 48 calculatoare, celor sărace - doar 14. În cazul mașinilor de spălat rufe, dotarea este de 80 față de 49.
Diferențe în dotarea gospodăriilor din mediul urban față de cel rural nu sunt semnificative. În același timp, bunurile deținute de gospodăriile rurale au calitate mai scăzută şi durata de exploatare mai mare.
Gospodăriile sărace din mediul rural locuiesc în case vechi construite din materiale de calitate redusă, aproximativ 22,2%26 din casele gospodăriilor sărace au fost construite cu mai mult de 50 de ani în urmă (față de 12,5% pentru populația nesăracă). Aproximativ 70% din populația rurală săracă locuiesc în case construite din saman sau lut.
Chiar dacă accesul la infrastructura fizică şi utilități publice este asigurat, mute dintre gospodăriile sărace nu pot acoperi costul acestora. Aproximativ 3/4 din volumul total al cheltuielilor gospodăriilor casnice sărace reprezintă produsele alimentare şi
plata serviciilor comunale (Figura 29). Dintre cheltuielile pentru întreținere, circa 50% sunt direcționate spre consumul de energie (Figura 30).
În cazul urbelor, cheltuielile sunt determinate de eficiența redusă a serviciilor publice energetice din sectorul rezidențial, precum și de pierderile semnificative înregistrate la consum.
Grupuri vulnerabile
Populația din mediul rural are acces mai scăzut la utilități. Populația de la sate are un grad mai înalt de dependență de sursele „murdare” de energie, precum lemnul și cărbunele. Folosirea excesivă a lemnului, care la fel produce gaze cu efecte de seră CO2
,afectează sănătatea și are impact negativ asupra mediului.
Datele mai sugerează că localitățile rurale au acces mai limitat la sursele de energie mai accesibile în urbe (energie termică). Gospodăriile cu vârstnici au cel mai mic acces la apeduct, 57% din gospodăriile cu persoane în etate au acces la apeduct. Această pondere pentru populația generală este de 64%27 Gospodăriile cu un adult cu dizabilități au condiții de trai mai proaste în comparației cu populația generală, ponderea gospodăriilor fără apeduct în locuință este mai mare în cazul gospodăriilor în care un membru al familiei are dizabilitate28
Gospodăriile conduse de femei au mai mari probleme la plata utilităților comparativ cu
populația generală. Ponderea acestora a constituit 29,2% în 2016, comparativ cu 26,1% în
rândul populației generale29. Gospodăriile cu un adult cu dizabilități nu își permit încălzire suficientă în sezonul rece al anului. De asemenea, gospodăriile în cauză au dificultăți la plata utilităților. Aproximativ 42% din gospodăriile roma se confruntă cu dificultăți la plata utilităților.30
Din cauza cheltuielilor înalte suportate pentru consumul de energie mai multe categorii de cetățeni se situează sau riscă să nimerească în sărăcie energetică. Cele mai vulnerabile sunt gospodăriile alcătuite dintr-o singură persoană din mediul rural și urban, urmate de pensionari. Aceste grupuri sociale cheltuie între 20-25% pentru cheltuielile de întreținere, dintre care circa 50% sunt direcționate pentru consumul de energie. Cuplurile fără copii și familiile monoparentale din urbe, la fel, se numără printre cele mai defavorizate categorii. Toate aceste grupuri sunt impuse să aleagă între sărăcia energetică sau limitarea consumului de energie, ceea ce poate înrăutăți condițiile de viață.
Numărul gospodăriilor de etnie romă care locuiesc în case ruinate sau cartiere sărace este de 3 ori mai mare decât în cazul non-roma. Aproape 15% dintre gospodăriile de etnie romă locuiesc în case de calitate slabă și foarte slabă. Persoanele roma din mediu rural locuiesc în condiții mai precare, comparând cu persoanele roma din mediu urban, aceiași tendință, de altfel, se observă și pentru populația non-roma.
Principalii factori cauzali
Condițiile proaste de trai sunt urmare a insuficienței resurselor pentru a le transformă în bunuri şi servicii – asigurarea consumului de produse alimentare şi nealimentare de calitate, deținerea bunurilor de folosință îndelungată, asigurarea accesului la utilități publice, asigurarea unei locuințe decente.
Cea mai afectată este populația săracă din mediu rural. Discrepanțele dintre accesul la infrastructura fizică, utilități publice şi condiții de locuit pentru populația săracă din mediu rural şi grupurile vulnerabile versus populația generală sunt foarte mari. Cauzele lipsei resurselor care să asigure condiții mai bune de trai sunt multiple şi complexe, ele țin mai mult de lipsa oportunităților de a genera venituri.
Factorii care determină un nivel scăzut de trai sunt de ordin sistemic, şi anume:
- Oportunități reduse în mediul rural de a genera venit, locurile de muncă insuficiente, nerentabilitatea muncii agricole. Aproximativ 50% din populația ocupată rurală este antrenată în munci agricole, în același timp salariul mediu în agricultură este cu 34% mai mic decât media pe țară (2015). Imposibilitatea generării unui venit decent va perpetua sărăcia în mediul rural.
- Infrastructura rutieră proastă din mediul rural care are impact negativ asupra dezvoltării rurale şi apariția unor locuri de muncă în sectorul non agricol.
- Riscul sărăciei cauzat de dependența populației de transferurile de peste hotare.Aproximativ 540 mii persoane (2014) au ieșit din sărăcie datorită acestor transferuri. Evoluțiile politice şi social-economice din țara recipient, precum şi din țara remitent, pot influenta volumul remitențelor, reducerea sărăciei fiind foarte volatilă.
- Fenomenul de îmbătrânire determină un grad avansat de dependență a unei mari părți din populație față de sistemul de asigurare socială. Pensionarii au acces redus la generarea unui venit, pentru marea majoritate pensia limită de vârstă este unica sursă de venit.Valoarea acesteia este una foarte mică şi cauzează deteriorarea semnificativă a condițiilor de trai pentru populația vârstnică.
- Lipsa infrastructurii fizice de asigurare a gospodăriilor din mediul rural cu utilități de bază. Multe dintre localitățile din Republica Moldova nu au acces fizic la gaze din rețea, rețea de apă şi canalizare. Chiar dacă populația ar putea acoperi costuri suplimentare pentru îmbunătățirea condițiilor de trai, nu există acces fizic.
- Uzarea morală și tehnică a unei bune părți a infrastructurii de furnizare a energiei(electricitate, gaze naturale, energie termică) multiplică costul pentru tarifele la energie. Sectorul rezidențial și cel public din urbe este învechit și necesită ajustare urgentă la tehnicile de eficiență energetică pentru a reduce pierderile de energie, eliberând altfel surse financiare noi pentru ameliorarea condițiilor de viață.Dependența de importul de energie dintr-o singură sursă (gaze naturale) sau reglementarea defectuoasă a importului de alte surse (energie electrică) creează presiuni suplimentare pentru consumatorii de energie. Cultura ecologică joasă în rândul populației încetinește adoptarea unui comportament mai robust în favoarea eficienței energetice și a energiei verzi.
- Schema de asistență socială insuficientă şi ineficientă în asigurarea condițiilor decente de trai pentru categoriile defavorizate şi marginalitate din societate.
- Stigmatizarea şi excluziunea socială, societatea nu vrea şi nu este capabilă să integreze, mai ales în câmpul muncii persoane cu dizabilitate sau cele stigmatizate pe dimensiune de etnie sau gen.
- Concentrarea veniturilor mari şi foarte mari la un număr mic de persoane, discrepanța crescândă între aceste persoane şi restul populației, dispariția clasei de mijloc, migrația populației active vor contribui, în termen mediu şi lung la degradarea condițiilor de trai pentru populația Republicii Moldova.
- Diminuarea riscurilor de sărăcie prin: măsuri de încadrare în piața muncii cu accent pe grupurile marginalizate; transformarea sistemului de protecție socială într-un sistem robust, inclusiv și credibil; gestionarea riscurilor legate de diminuarea transferurilor de peste hotare.
- Promovarea unei abordări de reziliență la nivel de individ, familie şi comunitate, prin impulsionarea asigurării bunurilor/recoltei/riscurilor de pierdere a venitului/asigurarea de sănătate; prin stimularea economiilor personale, acces la rețele formale şi neformale de suport.
- Adaptarea standardelor de sărăcie la condițiile sociale și economice curente prin revizuirea metodelor de setare a pragurilor sărăciei, minimului de existență, coșului de consum etc. Măsurarea corectă a sărăciei şi inegalității este crucială pentru politici bine țintite.
- Dezvoltarea infrastructurii fizice pentru a spori accesul la utilități publice şi implicit a condițiilor de trai.
- Revizuirea costurilor/prețului livrării utilităților publice, eficientizarea tuturor proceselor pentru a oferi servicii la un preț accesibil. Asigurarea accesului universal la servicii energetice accesibile și sigure. O atenție deosebită trebuie acordată reducerii incidenței sărăciei energetice, în principal prin realizarea măsurilor care contribuie la reducerea cheltuielilor pentru energie și eficientizarea consumului de energie. Stimularea interesului pentru producția de energie verde, valorificarea altor surse de energie regenerabilă decât biomasa, dar și facilitarea conectării instalațiilor de producție la capacitățile de distribuție existente, sunt cruciale pentru a fortifica sectorul regenerabilelor. Autoritățile publice urmează să asigure o comunicare eficientă cu privire la beneficiile energiei verzi pentru îmbunătățirea condițiilor de viață și protecția mediului înconjurător.
- Dezvoltarea rețelei de serviciilor sociale, de incluziune, reabilitare, recalificare, înlăturarea discriminării pentru toate grupurile vulnerabile.
- Îmbunătățirea accesului la suport social a grupurilor defavorizate prin oferirea serviciilor relevante, cu distribuție geografică omogenă, considerând necesitățile, oportunitățile și potențialul în mod individual al fiecărui beneficiar.
- Politici de diminuarea a riscurilor sociale cauzate de fenomenul de îmbătrânire a populației: politici ale sistemului de asigurări sociale de stat, politici ale sistemului de asistență socială de stat, politici ale pieței muncii, politici sistemului de ocrotire a sănătății.
Drept dovadă în plus că creșterea ocupării informale s-a datorat preponderent sectorului agricol, constatăm reducerea acesteia pentru sectorul non-agricol de la 15,8% în 2010 la 12,6% în 2015. Acest indicator, care este unul din cei monitorizați în cadrul Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă (indicatorul 8.3.1), sugerează că, deși tendința a fost similară la femei și bărbați, există o discrepanță semnificativă între sexe.
Astfel, bărbații care activează în sectorul non-agricol se confruntă cu un risc
de 2,5 ori mai mare decât femeile de a fi angajați în sectorul informal (Figura 32).
Creșterea ocupării informale a afectat productivitatea muncii în sectorul agricol în ansamblu. Aceasta se explică prin faptul că întreprinderile informale din agricultură și gospodăriile casnice care produc pentru consum propriu practică tehnologii agricole mai primitive decât în sectorul formal. Din această cauză, ocuparea informală este considerată ocupare vulnerabilă. Figura 33 denotă faptul că, în timp ce productivitatea muncii în sectorul agricol este de peste 3,5 ori mai mică față de cea din restul sectoarelor economice, discrepanța pe parcursul ultimilor ani dintre acest sector și restul economiei a crescut.
Prin urmare, ocuparea în sectorul agricol este cea mai vulnerabilă, sectorul rămâne necompetitiv.
Evidențele empirice confirmă impactul sectorului agricol asupra evoluției ocupării vulnerabile. Astfel, în țările ECE există o relație directă și liniară între numărul celor ocupați în agricultură și ocuparea informală, evidențiindu-se însă două țări la acest capitol – Republica Moldova și România. Ambele rămân în urmă cu mult de restul țărilor atât privind ponderea ocupării informale, cât și a celei agricole (Figura 34).
Deși în ultimul deceniu aceste țări și-au diminuat din ambele categorii de ocupare, discrepanța rămâne încă destul de mare. Este remarcabil faptul că în ultimul deceniu în
medie ponderea ocupării informale s-a diminuat aproximativ în aceeași măsură în România și Republica Moldova, dar productivitatea în prima a crescut mult mai rapid (Figura 35).
Grupuri vulnerabile
- Cea mai vulnerabilă categorie de populație este cea din mediul rural, cel puțin din 2 considerente: (i) din cauza oportunităților economice limitate și ratei scăzute de ocupare în sate (39,7% față de 42,3% în orașe, în 2016), fapt ce sporește șansele angajării informale, prost plătite sau/și nesigure, și (ii) din cauza expunerii puternice față de sectorul agricol (58% din populația ocupată în 2016), unde este concentrată cea mai mare parte din ocuparea informală.
- Ponderea persoanelor în etate implicate în agricultură este în creștere. Rata persoanelor antrenate pe cont propriu în agricultură a constituit 40% în anul 2012 .Rata de informalitate în agricultură este înaltă, limitând accesul la sistemul de pensii şi alte beneficii pentru lucrătorii din agricultură. De asemenea, agricultura este o activitate sezonieră, cauzând decalaje majore de venit.33
- Un alt grup vulnerabil sunt persoanele cu dizabilități. Acest grup este preponderent antrenat în agricultura de subzistență, fapt confirmat prin decalajele semnificative în rândurile salariaților. Ponderea salariaților în rândul persoanelor cu dizabilități a fost de 24,4% în anul 2015 comparativ cu 55,2% în rândurile persoanelor fără dizabilități.
- Disparitățile ocupaționale de gen şi salariale sunt generate de discriminarea sistemică a femeilor pe piața muncii. De cele mai multe ori, femeile sunt cele care își asumă responsabilitățile de îngrijire a copiilor. Prevederile legislative de protecție a femeilor pe piața muncii impun o sarcină destul de mare pentru angajator și generează situații de discriminare a femeilor în câmpul muncii. Lipsa creșelor împiedică reconcilierea vieții profesionale cu cea de familie.
- Factorii la nivel de firmă, țin de capacitățile și motivația angajatorilor de a recurge la ocupare informală și/sau a nu crea condițiile adecvate locurilor de muncă decente. Aceștia depind de capacitățile financiare ale companiilor, în special în sectoarele unde veniturile sunt, de regulă, volatile, iar profiturile reduse (ex: producătorii agricoli mici și medii). O altă cauză ține de motivația angajatorilor de a nu crea condițiile de muncă necesare atunci când cererea pentru forța de muncă este mult mai mică față de ofertă, fapt ce afectează capacitatea angajaților de a negocia cu angajatorii. Aceasta ține de regulă de locurile de muncă care necesită un nivel mai scăzut de calificare/studii. Nu în ultimul rând, deseori lipsa unei culturi organizaționale la nivelul firmei, a unei politici de resurse umane adecvate și, în general, a guvernanței corporative mature, generează condiții de muncă indecente.
- Factori la nivel de angajați. Angajații pot accepta condiții indecente de muncă atunci când nu au opțiuni alternative (în special în mediul rural) și atunci când nu-și cunosc suficient de bine drepturile.
- Factori la nivel de instituții și cadru regulator. În condițiile în care lipsește un cadru regulator care ar penaliza ocuparea informală și condițiile indecente de muncă, și un cadrul instituțional care ar fi suficient de robust pentru a pune legislația în practică și a depista și penaliza asemenea practici, companiile nu vor avea suficiente motivații să amelioreze condițiile de muncă.
- Măsurile la nivel de firmă trebuie să stimuleze motivațiile angajatorilor să investească mai mult în calitatea condițiilor de muncă a angajaților. Aceasta ține de extinderea facilităților fiscale pentru investițiile în capitalul uman și condițiile de muncă, alocarea de subvenții pentru cofinanțarea investițiilor respective, stimularea concurenței dintre companii pentru forța de muncă și promovarea culturii corporative.
- Măsurile la nivel de angajați trebuie să sporească nivelul de informare și conștientizare privind drepturile legale ale acestora în raport cu angajatorii și riscurile ocupării informale și a securității scăzute la locul de muncă.
- Măsurile la nivel de instituții și cadru regulator trebuie să contribuie la sporirea penalităților pentru angajatorii care practică ocupare informală și nu asigură nivelul suficient de securitate la locul de muncă. Totodată, instituțiile responsabile pentru efectuarea controalelor trebuie să-și sporească eficiența prin o țintire mai bună în funcție de riscuri și să-și sporească competențele în materie de colectarea de probe relevante.
- Calitatea forței de muncă contează. Investițiile în educație pe tot parcursul vieții, profitând de diminuarea numărului de copii de vârstă școlară în rândurile populației, sunt importante în sporirea capitalului uman. Aceste abordări, conjugate cu eforturi de consolidare a cadrului instituțional de prevenire şi combatere a discriminării față de persoanele în etate, pot contribui esențial la avansarea drepturilor persoanelor în etate.
- Copiii utilizează timpul în mod disproporțional în favoarea ocupării: 5,5 ore pe zi pentru cursuri, plus 1,7 ore pentru temele pentru acasă şi 1,5 ore pentru studierea în timpul liber. În același timp își petrec doar 1,9 ore cu familia, 0,8 ore pentru odihnă şi 1,8 ore pentru mersul pe jos/plimbări. Același lucru se observă şi în cazul tinerilor (15-24 ani).
- Femeile își consumă mult mai mult timp pentru îngrijirea copiilor, lucrări casnice (spălat, călcat, gătit, curățenia locuinței etc). Chiar pentru reparația locuinței femeile dedică mai mult timp față de bărbații.
- Vârstnicii dedică mult mai puțin timp pentru viață socială şi divertisment, majoritatea timpului lor fiind alocat îngrijirii gospodăriei.
- Copii petrec mult timp pentru activități din cauza programele școlare neadecvat de încărcate, posibil irelevante și de calitate joasă;
- Pentru femei potențial lipsesc unele ocupații alternative în sectorul oficial al economiei;
- Normele sociale dictează o anume divizare a responsabilităților familiale între femei şi bărbați, astfel femeile ajung să dedice de două ori mai mult timp familiei şi gospodăriei.
- Învățatul pe tot parcursul vieții nu este o practică răspândită în Moldova, se pare că persoanele adulte sunt destul de reticente la învățat.
- Modul sănătos de viață le este străin moldovenilor, cel puțin din perspectiva sportului, petrecerii timpului în aer liber.
- Vârstnicii aleg să nu aloce timp pentru viața socială. Acest lucru poate fi cauzat de situația economică mai precară a acestui grup şi/sau izolarea socială.
- Politici de reconciliere mai bună a obligațiilor de muncă și a vieții familiale.Politici sociale bine țintite de subvenționare a achizițiilor de către familiile cu mulți copii a electrocasnicelor care economisesc timpul – mașini de spălat, cuptor cu microunde, plite electrice de gătit.
- Asigurarea unor oportunități de învățare pe tot parcursul vieții, inclusiv, la locul de muncă, ca măsură esențială pentru creșterea productivității muncii și reducerea presiunilor orelor de lucru asupra timpului personal al angajaților.
- Evaluare obiectivă a complexității programului școlar, în special, la vârstele școlare primare. Dezvoltarea, în cadrul programului de educație civică/deprinderilor de viață, a deprinderilor de management eficient al timpului.
- Efectuarea unor cercetări socioeconomice relevante pentru valorizarea economică a timpului petrecut în activități casnice neremunerate.
- Măsurarea continuă și mai cuprinzătoare a utilizării timpului în cadrul unor sondaje și lucrări statistice. Inclusiv măsurarea percepțiilor individuale de satisfacția privind utilizarea timpului.
- Introducerea criteriului „impactul asupra utilizării timpului” în criteriile de evaluare a impactului politicilor publice.
- Asigurarea accesului tuturor familiilor la serviciile de educație și îngrijire timpurie a copiilor și la educația preșcolară. Aceasta este o precondiție esențială pentru abilitarea economică a femeilor și pentru reducerea presiunilor psihologice și financiare majore de pe familiile cu copii.
- Promovarea mai activă a modului sănătos de viață, practicarea sportului, plimbatul,petrecerii timpului în aer liber.
Stagnarea și, la unele poziții, deteriorarea , conform Barometrului Opiniei Publice, oamenii sunt din ce în ce mai nemulțumiți de educația pe care copiii o primesc la școală, educația formală de bază (Figura 37), iar datorită schimbărilor demografice și emigrării numărul elevilor și studenților pe tipuri de instituție este în continuă scădere (Figura 38)
Chiar dacă și la celelalte trepte ale educație există discrepanțe între mediu urban și mediul rural, în instituțiile de educație timpurie o rată semnificativă a copiilor din mediul rural rămân neșcolarizați, ori această este treaptă unde se pun baza deprinderilor și cunoștințelor de bază (Figura 39)
Pe parcursul a cinci ani s-a îmbunătățit poziția Republicii Moldova în evaluarea PISA (Figura 40). PISA reprezintă un studiu comparativ internațional, desfășurat fiecare 3 ani, cu scopul de a testa competențele de bază ale elevilor de 15 ani în trei domenii de studii: științe, citire/lectură, matematică. PISA evaluează în ce măsură elevii care finalizează învățământul obligatoriu au acumulat cunoștințe şi competențe-cheie esențiale pentru o participare activă în societățile contemporane.
Evaluarea PISA arată nu doar în ce măsură elevii pot reproduce cunoștințe, ci şi dacă ei le pot aplica în situații noi, atât în cadrul instituției de învățământ, cât şi în viața reală. În același timp, scorul Republicii Moldova este mult în urma mediei țărilor OECD.
Grupuri vulnerabile
- Persoanele de etnie romă. Rata scăzută a frecventării instituțiilor de învățământ se datorează multor cauze, printre care efortul redus al părinților în încurajarea copiilor de a studia, căsătoriile timpurii și discriminarea în școli, atitudinea față de copiii romi din partea colegilor și chiar din partea cadrelor profesorale, neimplicarea copiilor romi în activități extrașcolare de reprezentanții școlilor.
- Tinerii. Tinerii din zonele rurale au nevoie de servicii de orientare profesională mult mai calitative și cu o intervenție mult mai timpurie. În general, tinerii din zonele urbane sunt mai ambițioși în ceea ce privește planurile de angajare. Aproximativ 12,7% din tinerii din urbe doresc să devină conducători/manageri comparativ cu 5,7% din tinerii de la sate. Conform BNS mult mai mulți tineri din orașe își doresc să devină specialiști cu un nivel înalt de calificare (55%) comparativ cu (38,3%) tinerii inactivi de la sate.
- Vârstnicii. O mare parte a populației în vârstă este inactivă. Peste 70% din persoanele cu vârsta de peste 55 de ani sun inactivi economic. Chiar şi în rândurile persoanelor sub 55 de ani rata de inactivitate este de peste 50%. Progresul în îmbunătățirea indicilor de sănătate şi reducerea ratei înalte de dizabilitate în rândurile vârstnicilor le-ar permite să fie antrenați mai mult în câmpul muncii. Această abordarea ar permite transformare persoanelor în etate în contribuabili, nu persoane dependente de economia țării.
- Persoanele cu dizabilități. Sunt necesare eforturi suplimentare pentru înlăturarea barierelor de ordin infrastructural, informațional şi metodico-didactic în domeniul educației pentru a asigura dreptul la educație a copiilor cu dizabilități în condiții de egalitate cu ceilalți.
- Sistemul actual de formare inițială și continuă a cadrelor didactice nu asigură calitatea necesară a acestora pentru a răspunde provocărilor și cerințelor necesare pentru viitor și pentru ajustarea cunoștințelor la piața muncii și la imperativele societății. O bună parte a cadrelor didactice sunt pregătite conform programelor profesionale depășite, iar discrepanța dintre teoria învățată și abilitățile solicitate la angajare care nu motivează elevii și studenții să aibă o atitudine sârguincioasă în procesul educațional. În același timp, sistemul educațional nu asigură condiții adecvate/suficiente pentru menținerea şi stimularea performanței profesionale a cadrelor didactice.
- Condițiile nesatisfăcătoare din multe instituții școlare care funcționează, în special discrepanțe mari între copiii care frecventează instituțiile preșcolare în mediul urban şi cei din mediul rural, atât în ce privește accesul la diferite resurse, cât şi în ce privește condițiile de educație, calificarea și chiar existența cadrelor didactice la anumite discipline, posibilitatea participării la diferite activități extra-curriculare se răsfrânge negativ asupra calității cunoștințelor și abilităților obținute de elevi și implicit asupra încadrării acestora pe piața forței de muncă, venitului obținut și, în final, asupra calității vieții.
- Sistemul educațional actual nu țintește în mod explicit grupurile de copii care au acces limitat la școală: din familii cu venituri reduse; cu părinți plecați peste hotare, rămași cu îngrijitori; de etnie romă; cu dizabilități fizice; din familii în care părinții consumă alcool; care vin din instituțiile rezidențiale; părinți minori. Copiii din familii cu venituri reduse abandonează școala deoarece venitul părinților nu permite asigurarea copiilor cu uniformă, rechizite, chiria manualelor, echipament sportiv. Pe lângă aceasta, copiii și părinții sunt obligați să achite diverse taxe ilegale pe parcursul anului școlar: fondul clasei, fondul școlii, reparație și echipamente, cadouri cu ocazia diferitelor manifestări și sărbători, caiete cu evaluări, teste, lucrări practice și de laborator. Copiii cu părinți plecați peste hotare sunt lăsați de cele mai multe ori în grija bunicilor. Unii nu frecventează școala regulat, iar alții părăsesc școala pentru că sunt nevoiți să se întrețină de sine stătător și se angajează la lucru. Lipsa resurselor financiare în familie duce la înlocuirea școlii cu munca fizică intensă și obositoare. Munca sezonieră, caracteristică copiilor din mediul rural, este una din cauzele frecventării neregulate sau abandonării școlii. În familiile unde se consumă alcool, copiii sunt forțați să lucreze, chiar și din timpul lecțiilor, iar banii sunt folosiți pentru băuturi alcoolice. În plus, copiii sunt lipsiți de grija părinților, nu au condiții să învețe și abandonează școala. Copiii cu dizabilități fizice nu frecventează școala din cauza că lipsesc rampe, centre de resurse, cadre didactice de sprijin. În lipsa grădinițelor, părinții lasă copiii mici în supravegherea fraților/ surorilor mai mari, care sunt nevoiți să lipsească de la școală.
- Asigurarea accesului tuturor copiilor în sistemul educației timpurii, inclusiv în zonele rurale și revizuirea curriculumului pentru educația timpurie a copiilor.
- Modernizarea curriculumului în toate ciclurile educaționale. Un nou model educațional este necesar pentru a pregăti elevii și studenții pentru cerințele și provocările erei informaționale și inovaționale. Dezvoltarea rapidă a tehnologiilor, digitizarea, automatizarea și învățarea mașinilor vor schimba radical locul de muncă tradițional. Studenții, forța de muncă și economii întregi, ținând cont de nivelul de globalizare, vor fi în competiție pentru cea mai bună educație, locuri de muncă și creștere economică. Alte provocări pentru a fi luate în considerare în modernizarea curriculum-ului sunt schimbarea climei, urbanizarea, migrarea și schimbările demografice.
- Elaborarea programelor și cursurilor de orientare profesională în instituțiile de învățământ general, în special pentru copiii cu dizabilități și sporirea accesului la studii al persoanelor cu dizabilități.
- Adaptarea sistemului educațional la noile abordări care ajută elevii și studenții să învețe abilități precum gândirea critică, colaborarea și conștientizarea preocupărilor globale precum schimbarea climei. Nu este suficient doar a preda bine subiectele tradiționale, ci trebuie pus un accent mai mare pe aptitudinile soft („soft skills”) care ajută oamenii să ia decizii, să soluționeze probleme, să comunice eficient, să construiască relații sănătoase, să gestioneze timpul, să facă față stresului și să-și trăiască viața într-o manieră sănătoasă și productivă.
- Complementarea politicilor cu cadre didactice talentate, bine echipate pentru a ghida elevii și studenți să obțină abilități necesare în viitor. Un sistem eficient trebuie să se bazeze pe cadre didactice capabile, care doresc și sunt pregătiți să facă față provocărilor pregătirii elevilor pentru un viitor tot mai evoluat și mai complex.
- Extinderea educației dincolo de pereții claselor. Cadrele didactice și părinții trebuie să echipeze elevii și studenții cu abilități și atitudini cu ajutorul cărora vor aplica concepte academice în afara clasei și vor percepe învățarea ca pe un proces organic, nu unul limitat la mediile de predare tradiționale.
- Impulsionarea reformei privind implementarea conceptului de educație continuă și învățare pe parcursul vieții în corespundere cu cerințele pieței forței de muncă.
- Ridicarea prestigiului profesiei de cadru didactic, în special prin motivarea financiară și prin modernizarea sistemului de formare inițiată și continuă a cadrelor didactice, dar și prin crearea condițiilor de muncă corespunzătoare pentru valorificarea vocației de pedagog și pentru utilizarea timpului profesional și personal în mod rațional.
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Счет пользователя создан успешно. Для подтверждения регистрации пройдите по подтверждающей ссылке, действительной в течение 30 календарных дней, отправленной на указанный в формуляре регистрации е-майл.
Задайте нам вопрос
Есть необходимость получить ответ на вопрос, или хочешь предложить тему для статьи, поясняющей практические аспекты деятельности? Зарегистрируйся, отправь вопрос или тему для статьи и в кратчайшие сроки получишь ответ эксперта на электронный адрес или в профиле на странице.
Е-майл *
Заказать услугу по телефону
Введите правильные данные и вскоре с вами свяжется оператор
Имя *
Фамилия *
Е-майл *
Телефон *
Отзыв
Для отслеживания статуса обработки отправленного отзыва, рекомендуем зарегистрироваться на странице. Таким образом ответ, отправленный Вам периодическим изданием «Monitorul Fiscal FISC.md» сохранится и отразится в Вашем профиле. В случае отправки отзыва без регистрации, ответ будет отправлен на ваш е-майл.
Е-майл *
Е-майл *
Уважаемый пользователь
Мы настоятельно рекомендуем вам оформить бесплатную подписку на Newsline.
2314 просмотры
Дата публикации:
21 Март /2018 08:16
Ключевые слова
strategie de dezvoltare | Moldova | venituri | muncă | educatie | sănătate | clima
0 комментарии
Только для пользователей зарегистрированные и авторизованные обладают право публиковать комментарии