
Панорама
Primul experiment al transportului gratuit într-o capitală europeană a atras mai mulţi plătitori de taxe
„Primul an a arătat că putem. Am cumpărat autobuze noi şi intenţionăm să înlocuim toate autobuzele cu unele moderne în cinci ani. O linie de tramvai este în renovare şi vor fi achiziţionate tramvaie noi“, a afirmat viceprimarul Tallinnului Taavi Aas.Unii observatori spun însă că nu mulţi şoferi au renunţat la confortul propriului automobil, iar proprietarii firmelor de taxi se plâng că afacerile lor au avut de suferit. Cert este că şi în alte oraşe din lume funcţionează programe similare, iar mai multe oraşe europene sunt interesate să preia modelul estonian. Tallinn este însă prima capitală din lume care a făcut gratuit tot transportul în comun. Gratuitatea transportului public, un privilegiu oferit doar rezidenţilor Autorităţile locale din Tallinn au estimat la momentul introducerii transportului public gratuit că numărul celor care vor folosi mijloacele de transport în comun va creşte cu 20%, că emisiile de dioxid de carbon se vor reduce considerabil deoarece mulţi dintre locuitorii Tallinnului vor renunţa la maşinile personale, iar şomerii vor fi mai mobili în căutarea unui loc de muncă. Primarul Tallinnului Edgar Savisaar, iniţiatorul programului, a spus că economiile realizate de rezidenţii din Tallinn prin folosirea gratuită a tramvaielor şi autobuzelor echivalează cu al 13-lea salariu. Înainte de introducerea transportului public gratuit, în capitala Estoniei erau circa 40.000 de nerezidenţi, ceea ce înseamnă că deşi locuiau în oraş plăteau taxe în localitatea de origine. Gratuitatea transportului public, un privilegiu oferit doar rezidenţilor, i-a determinat pe aceştia să-şi declare domiciliul în Tallinn şi astfel să plătească taxe la bugetul capitalei. Circa 13.000 de nerezidenţi şi-au mutat domiciliul în Tallinn în 2013, de trei ori mai mulţi decât în anul precedent, iar contribuţiile lor anuale la bugetul local au atins aproximativ 10 milioane de euro, aproape cât veniturile pierdute prin oferirea de transport gratuit, de 12 milioane de euro, scrie publicaţia Citiscope.
„Dacă toţi cei care au devenit rezidenţi ar fi plătitori de taxe, atunci costurile acestui proiect ar fi recuperate“, a afirmat vice-primarul Tallinnului Taavi Aas.Imediat după implementarea transportului public gratuit traficul în cele mai mari intersecţii din Tallinn s-a redus cu 14% comparativ cu o săptămână înainte de aplicarea programului, a punctat primarul capitalei Edgar Savisaar. El a subliniat că a crescut, de asemenea, şi numărul celor care au ales să utilizeze transportul în comun.
„Suntem adesea întrebaţi de ce oferim transport public gratuit. Însă întrebarea potrivită ar fi de ce cele mai multe oraşe din lume nu o fac încă“, a spus Savisaar.Programul a descurajat mersul pe jos Un studiu al Universităţii Tehnice Regale din Suedia arată însă că este greu să îi convingi pe posesorii de autoturisme să renunţe la confortul propriei maşini. Cea mai mare creştere a utilizării transportului public, de 10%, a fost înregistrată în Lasnamäe, un cartier din Tallinn intens populat şi cu o rată a şomajului mai mare decât în alte cartiere ale capitalei. În ansamblu, gradul de utilizare a mijloacelor publice de transport a crescut cu doar 1,2%, potrivit studiului. Programul a descurajat mersul pe jos, dar nu şi pe cel cu maşina proprie. Autorii studiului subliniază că mult mai eficiente în descurajarea folosirii maşinilor personale ar fi fost creşterea taxelor pentru parcare, pentru utilizarea drumurilor sau majorarea preţului benzinei. Studiul a identificat şi aspectele pozitive ale transportului public gratuit, precum creşterea mobilităţii populaţiei, în special în cartierul sărac Lasnamäe. Programul privind transportul public gratuit afectează antreprenoriatul iar mulţi şoferi de taxi ar putea rămâne fără locuri de muncă, a avertizat Andrea Green, managerul companiei de taxi Saksa Takso din Tallinn, citat de Huffington Post. Potrivit acestuia, comenzile de taxi au scăzut cu 25% în primele două luni după implementarea programului comparativ cu perioada similară din 2012. Iniţiative asemănătoare au fost aplicate şi în alte oraşe Programe asemănătoare celui din Tallinn au funcţionat în anii 1990 în oraşe mici precum Templin din Germania, Chateauroux şi Aubagne din Franţa şi Hasselt din Belgia, unde utilizarea transportului public a crescut de peste zece ori după implementarea sistemului, potrivit Citiscope. Hasselt a renunţat la program anul trecut întrucât acesta devenise nesustenabil în condiţiile în care oraşul se confrunta cu dificultăţi financiare, însă anumite categorii de persoane, precum tinerii şi vârstnicii, încă mai beneficiază de gratuitate. În multe oraşe din Statele Unite este gratuit transportul cu autobuzele care circulă în zonele centrale şi pe rutele către campusurile universitare. Singapore a introdus transportul gratuit pe tren pentru călătoriile efectuate dimineaţa pentru a decongestiona traficul de la primele ore. Oraşul Chengdu din vestul Chinei oferă un mix de astfel de facilităţi: transport public gratuit pentru vârstnici, transport gratuit pentru 44 de linii de autobuz pe rute centrale şi transport gratuit de la 5 la 7 dimineaţa. În martie, autorităţile locale din Paris au făcut transportul public gratuit timp trei zile pentru a reduce poluarea, care atinsese cote alarmante. Modelul Tallinnului este studiat şi ar putea fi adoptat şi de alte oraşe europene, inclusiv din Polonia şi Lituania.
via www.zf.ro
Счет пользователя создан успешно. Для подтверждения регистрации пройдите по подтверждающей ссылке, действительной в течение 30 календарных дней, отправленной на указанный в формуляре регистрации е-майл.
Задайте нам вопрос
Есть необходимость получить ответ на вопрос, или хочешь предложить тему для статьи, поясняющей практические аспекты деятельности? Зарегистрируйся, отправь вопрос или тему для статьи и в кратчайшие сроки получишь ответ эксперта на электронный адрес или в профиле на странице.
Е-майл *
Заказать услугу по телефону
Введите правильные данные и вскоре с вами свяжется оператор
Имя *
Фамилия *
Е-майл *
Телефон *
Отзыв
Для отслеживания статуса обработки отправленного отзыва, рекомендуем зарегистрироваться на странице. Таким образом ответ, отправленный Вам периодическим изданием «Monitorul Fiscal FISC.md» сохранится и отразится в Вашем профиле. В случае отправки отзыва без регистрации, ответ будет отправлен на ваш е-майл.
Е-майл *
Уважаемый пользователь
Для дальнейшего улучшения качества и доступности поставленных посредством сайта услуг, просим оставить отзыв.
1315 просмотры
Дата публикации:
23 Апрель /2014 15:55
Тематика:
Новости
Ключевые слова
taxa | Transport | Estonia
0 комментарии
Только для пользователей зарегистрированные и авторизованные обладают право публиковать комментарии