avatar

Practica fiscală

Materialul prezentat în compartimentul „Practica Fiscală” demonstrează precedente din practica Serviciului Fiscal de Stat, asemănătoare situației mai multor întreprinderi, ceea ce ar putea ajuta la rezolvarea problemelor cu care se confruntă contribuabilii conform precedentului existent

15
04 2019
642

Restituirea TVA la investițiile (cheltuielile) capitale în active biologice imobilizate (livada de nuci)

Aspectul restituirii TVA la investiții (cheltuieli) capitale a suferit multiple și radicale schimbări. În cele ce urmează vom analiza consecințele modificărilor legislației aferente restituirii TVA la investiții (cheltuieli) capitale în baza unui exemplu convențional referitor la activitatea de cultivare a nucilor.
Detalii
13
04 2019
1386

Corectarea dării de seamă TL13 în cazul achitării taxei pentru amenajarea teritoriului pentru fondatorul întreprinderii

La întreprindere sunt angajate două persoane prin cumul, iar fondatorul nu activează în cadrul acesteia. A fost calculată și achitată taxa pentru amenajarea teritoriului și, totodată, prezentată darea de seamă TL13 pe toate trimestrele anului 2018 doar pentru o persoană – fondatorul întreprinderii. Mai târziu, s-a constatat că, începând cu anul 2018, pentru fondator nu se mai calculează taxa pentru amenajarea teritoriului. Cum urmează a se proceda pentru a corecta situația?
Detalii
12
04 2019
1078

Aplicarea metodei liniare privind calcularea amortizării (continuare)

Prima parte

Modul de trecere de la metoda valorii rămase la metoda liniară privind calcularea amortizării mijloacelor fixe pentru 20191 sunt reglementate de prevederile art. 261 din Codul fiscal (CF). Astfel, potrivit alin. (5) din articolul respectiv, evidența mijloacelor fixe în scopuri fiscale se ține pentru fiecare obiect separat. Totodată, potrivit alin. (17) din articolul menționat al CF, evidența și calcularea amortizării mijloacelor fixe în scopuri fiscale se efectuează în conformitate cu Regulamentul privind evidența și calcularea amortizării mijloacelor fixe în scopuri fiscale (în continuare Regulament), aprobat prin HG nr. 289 din 14.03.2007.
Detalii
12
04 2019
421

Activitatea agențiilor de turism și a tur-operatorilor: norme juridice și fiscale

Turismul ca domeniu economic, în ultimii 5 ani, își accelerează ritmurile de dezvoltare în Republica Moldova. Tot mai mulți agenți economici doresc să practice acest gen de activitate, odată ce au fost eliminate barierele administrative, precum licența de turism.

În vara anului 2017, Parlamentul RM a votat Legea nr. 185 privind modificarea și completarea unor acte legislative (MO nr. 371-382/632 din 27.10.2017), potrivit căreia a fost optimizat semnificativ numărul actelor permisive, fiind anulate 140 tipuri de autorizații, certificate, inclusiv 18 licențe pentru diverse genuri de activitate.Printre domeniile de activitate care pot fi desfășurate în continuare fără licențe, se regăsește și activitatea de turism.
Detalii
11
04 2019
51

Declararea și impozitarea patrimoniului donat și primit în dar

În conformitate cu art. 827 al Codului civil, prin contract de donaţie, o parte (donator) se obligă să mărească din contul patrimoniului său, cu titlu gratuit, patrimoniul celeilalte părţi (donatar).

Conform art. 832 al Codului civil, este interzisă donaţia în relaţiile dintre persoanele juridice cu scop lucrativ, precum și de către persoanele juridice cu scop lucrativ, în cazul în care obiect al donaţiei sînt valorile mobiliare. Donarea unor bunuri în folosul persoanelor fizice se efectuează prin încheierea unui contract de donaţie.
Detalii
20
03 2019
910

Aspecte ale aplicării impozitului pe venit din activitatea operațională a agenților economici – subiecți ai sectorului ÎMM

Impozitul pe venitul din activitatea operațională (IVAO) reprezintă un regim special de impunere, dedicat întreprinderilor mici şi mijlocii, care presupune o abordare mai simplistă a procesului de identificare a obligației cu privire la impozitul pe venit.

Despre subiectul impunerii

În calitate de subiecţi ai impunerii1 sunt agenţii economici care nu sunt înregistraţi în calitate de plătitori ai TVA, cu excepţia gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), întreprinzătorilor individuali, precum şi, începând cu 2018, la această
Detalii
21
02 2019
608

Modul de corectare a facturii fiscale la efectuarea livrării HORECA în cazul modificării cotei TVA (de la 20% la 10%)

Potrivit art. 96 lit.b) din Codul fiscal (CF) în redacția Legii nr.229 din 1 noiembrie 2018 (în vigoare din 30 noiembrie 2018), se aplică cota redusă a TVA în mărime de 10% la:
— serviciile de cazare, indiferent de categoria de confort, în hotel, hotel-apartament, motel, vilă turistică, bungalou, pensiune turistică, pensiune agroturistică, camping, sat de vacanţă sau tabără de vacanţă, prestate de către agenţii economici a căror activitate se atribuie la secţiunea I a CAEM;
— produsele alimentare, băuturi, cu excepţia mărfurilor supuse accizelor, livrate de către agenţii economici în cadrul desfăşurării activităţilor de cazare şi/sau alimentaţie publică conform secţiunii I a CAEM.
Detalii
15
02 2019
2060

Использование линейного метода начисления амортизации в целях налогообложения

С целью приведения норм относительного начисления амортизации в целях налогообложения в соответствии с нормами, используемыми в бухгалтерском учете, Налоговый кодекс (НК) был дополнен ст. 261, регламентирующей новые правила, относящиеся к учету и начислению амортизации в целях налогообложения согласно линейному методу.

В соответствии с ч. (31) ст. 24 Закона № 1164/1997 о введении в действие разделов I и II НК, по налоговому периоду 2018 г. хозяйствующие субъекты могут выбрать способ начисления амортизации и расходов на ремонт собственности в соответствии со ст. 26 и 27 или ст. 261 НК.
Detalii
20
12 2018
881

Aspecte privind aplicarea TVA în cazul modificării regimului fiscal

În cadrul activității sale agenții economici se confruntă cu situații în care, după procurarea mărfurilor, serviciilor, are loc modificarea regimului fiscal la livrarea acestora din scutite de TVA fără drept de deducere în impozabile cu TVA și viceversa.


Esența problemei constă în faptul că, la modificarea regimului fiscal pentru livrarea mărfurilor, serviciilor în procesul desfășurării activității de întreprinzător din impozabil în scutit de TVA fără drept de deducere, subiecții impozabili, conform prevederilor art. 102 alin. (2) din CF, pierdeau dreptul la deducerea sumelor TVA pentru mărfurile, serviciile procurate.
Detalii