16
11
2015

6480

Aspecte aplicative în determinarea pragului de semnificație conform noilor reglementări contabile
În revista Monitorul Fiscal nr. 11/2014 au fost expuse conceptele generale privind noțiunea de semnificație în fundamentarea raționamentului profesional contabil.
În practica contabilă nu prea s-a utilizat termenul de semnificație prin prisma prevederilor contabile, astfel poate fi dificil de stabilit, de exemplu, în mărime absolută (în sumă fixă) sau mărime relativă (cote procentuale) de la mărimea elementului sau a grupei de elemente; dacă în procent, atunci care mărimea ce se consideră semnificativă sau nesemnificativă 1%, 2,5%, 10% etc., precum și cum tehnic se determină și aplică.
Astfel, determinarea pragului de semnificație, în general este un aspect ce ține de judecata profesională a contabilului, stabilirea și tehnica de aplicare a acestuia este un aspect destul de relevant.
Menționăm că, valorile pragului de semnificație după caz trebuie determinat și inclus în politicile contabile pînă la aprobarea acestora.
Astfel, în prezentul articol vom recomanda unele aspecte aplicative în determinarea pragului de semnificație, conform noilor reglementări contabile în cazul situațiilor concrete, precum:
Conform datelor din studiu de caz, în cazul clădirii administrative costurile aferente întreținerii se reflectă la cheltuieli curente în valoarea integră de 24 500 lei, deoarece este în limita valorii amortizabile anuale 30 720 lei (2 560 lei x 12 luni).
În cazul încăperii de producție costurile de întreținere, se includ în costuri de producție în limita valorii amortizabile lunare, restul se înregistrează ca cheltuieli anticipate cu decontarea ulterioară în limita sumelor de amortizare și se reflectă:
- Recunoașterea mijloacelor fixe (SNC Imobilizări necorporale și corporale, pct. 4, 6)
- Valoarea reziduală a obiectelor de mijloace fixe (SNC Imobilizări necorporale și corporale, pct. 4, 20)
- Costurile ulterioare aferente întreţinerii, asistenţei tehnice şi reparaţiei imobilizărilor corporale pentru menținerea în stare funcțională (SNC Imobilizări necorporale și corporale, pct. 57 - 58)
- Costurile de ieşire a imobilizărilor corporale (SNC Imobilizări necorporale și corporale, pct. 65 – 66)
- Delimitarea investiţiei imobiliare de proprietatea imobiliară (SNC Investiții imobiliare pct. 6), precum și furnizarea locatarilor servicii suplimentare (SNC Investiții imobiliare, pct. 7)
- Delimitarea produselor secundare de produsele principale (SNC Stocuri, pct. 5, 18)
- Recunoașterea obiectelor de mica valoare și scurtă durată (SNC Stocuri, pct. 6)
- Bunurile cu o pondere nesemnificativă în totalul stocurilor (SNC Stocuri, pct. 9)
- Cheltuieli suportate în perioada de gestiune dar care se referă la perioadele de gestiune ulterioare (SNC Cheltuieli, pct. 8)
- scopuri administrative, de distribuție și alte scopuri decît cele utilizate în procesul de producție - costurile de reparații curente în limita amortizării pentru ultimele 12 luni se trec la cheltuieli curente, în cazul depășirii valorii amortizării pentru ultimele 12 luni acestea se înregistrează ca costuri anticipate cu decontarea ulterioară în limita sumelor de amortizare anuale.
- procesul de producție și de prestări servicii – costurile curente de reparații se înregistrează ca cheltuieli anticipate cu decontarea ulterioară în limita sumelor de amortizare.
- la cheltuieli anticipate - Dt. 261 Ct. 211, 521, 544, 531 etc., valoarea de 14 830 lei (17 500 lei – 2 670 lei)1,
- în costul de producție - Dt. 811, 812, 821 etc., Ct. 211, 521, 544, 531, etc., suma de 2 670 lei
- Dt. 261 Ct. 211, 521, 531, 533 etc. – 8 500 lei, deoarece a depășit pragul de semnificație stabilit în politicile contabile, cazul dat de 5 000 lei (1 000 000 lei x 0,5%);
- Dt. 721 Ct. 261 – 8 500 lei.
- dacă fiecare din aceste părţi poate fi vîndută sau transmisă în leasing financiar, entitatea înregistrează fiecare parte separat – ca investiţie imobiliară şi ca proprietate imobiliară utilizată de posesor;
- dacă fiecare din aceste părţi nu poate fi vîndută în mod separat, atunci proprietatea imobiliară se consideră drept investiţie imobiliară în cazul în care partea deţinută pentru a fi utilizată în producţie, pentru furnizarea de bunuri, prestări servicii sau în scopuri administrative este nesemnificativă.
- primului locatar se încadrează deoarece cota serviciilor de pază în valoarea plății de leasing operațional constituie 8 % [25 euro : (5 euro/m2 x 62,5 m2) x 100%]
- al doilea locatar nu se încadrează deoarece ponderea serviciilor de pază în valoarea plății de leasing operațional este de 80 % [250 euro : (5 euro/m2 x 62,5 m2) x 100%]
- martie 201X a produs mai multe tipuri de produse (canapele, fotolii, colțare etc.) care sunt fabricate cu regularitate de entitate (costul de producție lunar aferent acestora constituie 856 500 lei), totodată a mai fabricat un produs adițional - penare (în număr de 50 de unități care poate fi vîndut la preț de 12 lei) care a derivat din procesul de fabricație a produselor de bază.
- august 201X a produs mai multe tipuri de produse (canapele, fotolii, colțare) care sunt fabricate cu regularitate de entitate (costul de producție lunar aferent acestora constituie 378 050 lei), totodată în perioada pregătirilor de școală, a fost luată o comandă de 5 000 penare cu un preț stabilit de 10 lei.
- martie 201X, recunoaște produsul „penar” ca produs secundar, deoarece are o importanța secundară pentru entitatea și valoare nesemnificativă 0,07% [(50 unități x 12 lei/unitate) : 856 500 lei x 100 %];
- august 201X, recunoaște produsul „penar” ca produs principal, fiindcă are importanța principală (comandă cu un număr mare de unități) și valoare semnificativă 13,23 % [(5 000 unități x 10 lei/unitate) : 378 050 lei x 100 %].
- bunurile cu o pondere nesemnificativă în totalul stocurilor6;
- pot fi decontate direct la costuri şi/sau cheltuieli curente din momentul achiziţionării lor;
- datele procurării şi transmiterii lor în folosinţă coincid.
- determinarea ponderii acestor cheltuieli, de exemplu în costul vînzărilor, altor cheltuieli, veniturilor din vînzări etc.
- analiza cheltuielilor/costurilor suportate în ultimii 1-3 ani pentru astfel de necesități;
- determinarea ponderii cheltuielilor/costurilor suportate aferent bunurilor de cancelarie și a serviciilor suportate în comparație cu fluxul stocurilor (sau nivelul mediu al stocurilor).
- 15.01.201X+1 – a procurat rechizite de birou în suma de 4 500 lei;
- 20.01.201X+1 – a procurat rechizite în sumă de 2 460 lei;
- 21.01.201X+1 – a încărcat 7 cartușe în valoare de 400 lei;
- 05.02.201X+1 – a încărcat 10 cartușe în valoare de 620 lei.
- Dt. 71388 Bunuri de cancelarie și servicii similare, Ct. 521 – 4 500 lei;
- Dt. 7138 Bunuri de cancelarie și servicii similare, Ct. 521 – 1 500 lei (6 000 lei – 4 500 lei )
- Dt. 2119 Bunuri de cancelarie și servicii similare, Ct. 521 – 960 lei (2 460 lei – 1 500 lei);
- Dt. 26199 etc. Bunuri de cancelarie și servicii similare, Ct. 521 – 400 lei.
- Dt. 7138 Bunuri de cancelarie și servicii similare, Ct. 521 – 620 lei;
- Dt. 7138 Bunuri de cancelarie și servicii similare, Ct. 2119 – 960 lei;
- Dt. 7138 Bunuri de cancelarie și servicii similare, Ct. 2619 – 400 lei
- Dt. 17110 Ct. 521 – 28 650 lei
- Dt. 261 Ct. 171 – 14 325 lei (28 650 lei : 24 luni x 12 luni)
- Dt. 821 Ct. 261 – 596,87 lei (14 325 lei : 12 luni : 30 zile x 15 zile) deoarece este asigurat din 15.09.201X
-
Domeniu:
-
Nr. revistei:
-
Autorul|Newsmaker:
-
Instituție: