09
12 2014
1418

Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna noiembrie 2014

Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna noiembrie 20141 Biroul Naţional de Statistică informează, că indicele preţurilor de consum (IPC) în noiembrie 2014 faţă de octombrie 2014 a constituit 100,8%, iar faţă de noiembrie 2013 – 104,8% (informativ: în noiembrie 2013 faţă de octombrie 2013 IPC a marcat 100,8% şi faţă de noiembrie 2012 – 104,9%)2. Creşterea preţurilor medii de consum cu 0,8 la sută a fost determinată de majorarea preţurilor la produsele alimentare cu 1,5 la sută, la mărfurile nealimentare – cu 0,5 la sută şi la tarifele pentru prestarea serviciilor populaţiei – cu 0,1 la sută (Tabelul 1). În luna noiembrie 2014 au crescut preţurile la unele produse alimentare: struguri proaspeţi – cu 21,4%, legume proaspete – cu 10,8% (în special: tomate – cu 34,3%, vinete – cu 19,5%, castraveţi – cu 16,1%, ardei dulci şi gogoşari – cu 13,5%, sfeclă roşie – cu 9,8%, ceapă uscată – 7,1%, morcovi – cu 6,5%, varză – cu 4,5%, dovlecei şi bostani – cu 2,5%), ouă de găină – cu 9,5%, crupe (în special hrişca) – cu 5,7%, lapte si produse lactate – cu 1,3% (în special: lapte integral – cu 2,4%, brînză din lapte de vacă – cu 1,8%, smîntînă şi frişcă – cu 0,8%), miez de nucă – cu 3,0%, orez – cu 1,7%, ciocolată şi bomboane de ciocolată – cu 1,0%. Totodată, în perioada de raport au scăzut preţurile la: citrice – cu 11,7%, fructe exotice – cu 8,2%, zahăr tos – cu 5,1%, ciuperci proaspete – cu 1,2%, peşte proaspăt şi congelat – cu 1,1%, cartofi – cu 0,7%, carne de oi – cu 1,0%, carne de bovine şi porcine – cu cîte 0,3%, unt ţărănesc – cu 0,2%. La mărfurile nealimentare în luna noiembrie 2014 a fost marcată majorarea preţurilor la: haine de blană pentru copii – cu 3,2%, scurte de iarnă pentru femei – cu 2,2% iar pentru bărbaţi şi copii – cu cîte 2,0%, cizme, ghete de iarnă pentru bărbaţi, femei şi copii – cu cîte 2,0%, produse pentru igiena personală – cu 1,6%, cărbune de pămînt – cu 1,5%, aparate de aer condiţionat şi plite electrice – cu 1,4% şi respectiv 1,3%, televizoare, detergenţi – cu cîte 1,0%, ţigări – cu 1,2%. Concomitent, în perioada de analiză au scăzut preţurile la: carburanţi pentru autoturisme – cu 1,6%, gaz lichefiat ambalat în butelii – cu 0,2%, aparate radio, mijloace de înregistrare a sunetelor şi imaginilor, camere de luat vederi, telefoane şi alte aparate pentru comunicarea la distanţă – de la 0,1% pînă la 1,6%. La serviciile prestate populaţiei în luna octombrie a fost înregistrată majorarea tarifelor medii lunare la: întreţinerea copiilor la creşe şi grădiniţe – cu 3,9%, serviciile hoteliere – cu 1,5%, confecţionarea mobilei – cu 1,4%, serviciile transportului feroviar internaţional de pasageri – cu 1,3%, serviciile pentru igiena personală – cu 0,9%, serviciile transportului aerian – cu 0,5%. Tabelul 1. Rata inflaţiei în noiembrie 2014 Indicii parţiali3, calculaţi prin excluderea din IPC a anumitor componente, se prezintă astfel: Note: 1 Informaţia este prezentată fără datele raioanelor din partea stîngă ale Nistrului şi mun. Bender. 2 În conformitate cu metodologia de calcul a IPC, anual se modifică coeficienţii de ponderare, în baza structurii cheltuielilor băneşti ale populaţiei conform datelor cercetării bugetelor gospodăriilor casnice în anul t-2 ajustaţi la structura cheltuielilor de la Conturi Naţionale (ved. metadatele de referinţă www.statistica.md. Trecerea la coeficienţii de ponderare noi a fost efectuată în luna ianuarie a.c (pentru calcularea IPC ianuarie 2014). 3 Calcularea indicilor parţiali a fost efectuată în conformitate cu „ Metodologia privind calculul indicelui inflaţiei de bază”, aprobată prin ordinul comun al Băncii Naţionale a Moldovei şi Biroului Naţional de Statistică N117-07-2203/43 din 30 decembrie 2009 (metodologia poate fi accesată pe site-ul BNS la următoarea adresă: www.statistica.md)

via www.statistica.md

0 comentarii

Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.