Știri
Codul muncii: reglementarea timpului de muncă parțial
Astfel, timpul de muncă parțial poate fi stabilit de către angajator pentru o perioadă de până la 5 luni, angajatorul fiind obligat să solicite opinia consultativă a salariaților privind stabilirea timpului de muncă parțial. Durata timpului de muncă prevăzută în contractul individual de muncă al salariatului poate fi redusă cu până la 50%, munca acestuia fiind retribuită proporțional timpului lucrat.
Concomitent, sunt propuse modificări în Legea cu privire la promovarea ocupării forței de muncă și asigurarea de șomaj.
Aceasta va fi completată cu prevederi ce vor reglementa ajutorul pentru salariații cu timp de muncă parțial.
Potrivit documentului, dreptul la ajutor pentru salariații cu timp de muncă parțial se stabilește de către subdiviziunile teritoriale ale ANOFM și se va acorda în baza cererii angajatorului depuse la subdiviziunea teritorială în a cărei circumscripție își are sediul. La cerere se anexează lista salariaților cu indicarea perioadei de timp pentru care se stabilește timpul de muncă parțial, durata redusă a timpului de muncă pentru fiecare salariat și o declarație pe propria răspundere.
Dacă ulterior adoptării deciziei privind acordarea ajutorului pentru salariații cu timp de muncă parțial angajatorul va dori să efectueze anumite modificări ce vizează lista salariaților durata de timp etc., va fi depusă o nouă cerere.
Ajutorul se va acorda în prima zi a fiecărei luni pentru luna anterioară, pe întreaga durată indicată în cerere. Angajatorul va fi obligat în momentul plății salariului să avanseze cuantumul ajutorului pentru salariații cu timp de muncă parțial și nu îl poate utiliza în alte scopuri.
Cuantumul ajutorului va fi echivalent cu 40% din diferența dintre salariul de bază prevăzut în contractul individual de muncă și salariul de bază aferent timpului efectiv lucrat ca urmare a stabilirii timpului de muncă parțial, însă nu va depăși cuantumul salariului mediu lunar pe economie pentru anul precedent.
Stabilirea ajutorului respectiv va fi realizată în baza informației transmise de către ANOFM în adresa Casei Naționale de Asigurări Sociale, care va efectua și plata lunară a ajutorului la contul bancar al angajatorului.
La cererea angajatorului, în cazul expirării perioadei stabilite pentru acordarea ajutorului pentru salariații cu timp de muncă parțial sau în cazul în care angajatorul își suspendă activitatea, devine insolvabil sau inițiază procedura de lichidare, plata ajutorului pentru salariații cu timp de muncă parțial va înceta.
Revenind la proiectul modificărilor propuse în Codul muncii menționăm că acesta va prevedea interzicerea angajării salariaților pentru prestarea unei munci similare cu cea prestată de către salariații al căror timp de muncă a fost redus.
Prevederile nu se vor aplica angajatorilor din sectorul public, angajatorilor care au activitatea suspendată, se află în proces de insolvabilitate sau lichidare și celor care au restanțe față de BPN la data depunerii cererii de acordare a ajutorului.
Totodată, prevederile nu se vor aplica salariaților care prestează muncă prin cumul în cadrul aceleiași unități sau la o altă unitate, precum și celor care nu au realizat un stagiu de cotizare în sistemul public de asigurări sociale de stat de cel puțin 12 luni în ultimele 24 de luni calendaristice premergătoare datei înregistrării cererii.
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul de confirmare expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
E-mail *
4374 vizualizări
Data publicării:
16 Septembrie /2020 09:02
Catalogul tematic
Noutăți
Etichete:
proiect de lege | Codul muncii | monitorul.fisc.md
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.