01
11 2019
1655

Conferință națională MoldTax poate deveni o tradiție a lunii noiembrie

Prima Conferință națională MoldTax ’20 organizată de Proactive Training & Consulting pe data de 1 noiembrie a întrunit peste 100 de participanți interesați de modificările în sistemul legislativ – atât deja puse în aplicare cât și cele ce vor intra în vigoare din 1 ianuarie 2020. Atmosfera degajată și susținerea unui dialog între speakerii evenimentului și participanții la acesta (contabili, specialiști HR, administratori al întreprinderilor) au caracterizat conferința, iar organizatorii și-au exprimat convingerea că aceasta va deveni o tradiție, pentru că provocările și aspectele noi ale evidenței contabile și raportării financiare nu se sfârșesc aici. „A fi proactiv înseamnă să preiei controlul conștient asupra vieții tale, să fixezi obiective și să muncești pentru a le realiza. În loc să reacționezi la evenimente și să aștepți oportunități, crează-ți propriile evenimente si oportunități”, a sugerat la deschiderea evenimentului directorul PROACTIVE Daniela Secinschii. Despre aprecierea sumelor TVA pasibile deducerii, atribuirii acestora la costuri ori cheltuieli în situația modificării regimului fiscal sau a destinației în cazul livrărilor mixte a vorbit șeful direcției impozite directe din cadrul DGMIT al Serviciului Fiscal de Stat Igor Stavinschi, oferind detalii ce țin de ajustarea TVA în cazul utilizării mijloacelor fixe la efectuarea livrărilor impozabile și celor scutite de taxa respectivă, de calcularea proratei pentru perioade fiscale diferite, venind cu noțiuni precum prorata intermediară și finală. La momentul actual SFS este în procesul de prezentare și promovare activă a conceptului SIA „Registrul electronic al angajaților”, dar și colectării propunerilor ce țin de conținutul și forma viitorului sistem. Acesta a fost prezentat audienței de către Mariana Chirtoacă, sef al secției nr.3 din cadrul DDI al SFS. „Noi îndemnăm persoanele interesate să vină cu idei, propuneri constructive și tot sprijinul necesar pentru că să creăm un sistem funcțional și util, care, pe viitor, va simplifica și activitatea contabililor, și a structurilor de stat”, a menționat speaker-ul. La cele mai frecvente erori în rapoartele statistice prezentate de contribuabili (cum ar fi unitatea de măsură (lei în loc de cea stabilită în mii lei), perioada de raportare (cumularea indicatorilor de la începutul anului în loc de cei lunari solicitați etc.)) s-a referit Andrei Crăciun, șeful Direcției generale colectare a datelor entităților economice de la BNS. Acesta a atenționat contabilii și asupra modificărilor ce vor fi puse în aplicare din 1 ianuarie 2020: prezentarea rapoartelor statistice până la 29 aprilie în 2020 (120 zile de la încheierea perioadei de raportare), necesitatea prezentării rapoartelor inclusiv de întreprinderile înregistrate în trimestrul IV al anului de gestiune, prezentarea rapoartelor conform clasificării entităților etc. Doctorul conferențiar universitar Rodica Cușmăunsă de la ASEM și sefa direcției generale de evidență individuală a contribuțiilor din cadrul CNAS Clara Sorocean au prezentat primul panel de discuții cu genericul „Calcularea indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă, oferind detalii ce țin de formula de calcul a indemnizației, modalitatea de determinare a salariului mediu al angajatului, veniturile care sunt incluse în veniturile care sunt luate în calcul la determinarea mărimii indemnizațiilor, codurile cu care sunt raportate diferite situații ale relațiilor de muncă, combinarea acestora etc. Subtilitățile trecerii la noua metodă de calcul a amortizării în scopuri fiscale au fost dezvăluite de către Rodica Danii, contabil practician și trainer Proactive, și expertul în fiscalitate Galina Șpac, care s-au referit la determinarea bazei de calcul a amortizării, a duratei de utilizare a mijloacelor fixe și recalcularea acesteia, reflectarea cheltuielilor de reparație și alte aspecte. Marcela Dima, auditor și consultant IFRS în comun cu Ecaterina Cechina au argumentat audienței necesitatea modificărilor în sistemul de evidență contabilă, precum și avantajele și dezavantajele acestora pentru mediul de afaceri. Niciunul dintre speacheri nu a plecat fără a oferi răspunsuri la multiplele întrebări adresate de participanții la conferință. Organizatorii evenimentului au promis tuturor contabililor că întrebările care nu au fost adresate din lipsă de timp și au fost recepționate în scris vor fi sistematizate și adresate specialiștilor, iar răspunsurile neapărat vor ajunge la persoanele interesate. Publicația Periodică „Monitorul Fiscal FISC.md”, în calitate de partener media la Conferinței Naționale MoldTax ’20, de asemenea va continua publicarea articolelor la tematicile discutate în cadrul evenimentului, venind cu noi aspecte, detalii și răspunsuri la întrebările contabililor.

0 comentarii

Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.