17
03 2016
571

ME propune pentru consultări publice un nou regulament privind formarea preţurilor de comercializare a produselor social importante

Produsele se comercializează pe teritoriul Republicii Moldova la preţuri libere de vânzare, cu excepţia produselor social importante, faţă de care se aplică măsurile de reglementare de stat a preţurilor.

Proiectul noului Regulament privind comercializarea produselor social importante, propus de Ministerul Economiei conține o listă, care include 16 produse social importante.

Aceste sunt pâinea, colacii de până la 600 grame, laptele de consum de vaci cu un conţinut de grăsimi de până la 2,5 % inclusiv (cu excepţia laptelui ultrapasteurizat), — chefirul, cu un conţinut de grăsimi de până la 1% ,inclusiv, brânză de vaci proaspătă cu un conţinut de grăsimi de până la 5 %, inclusiv, fără adaosuri, smântână din lapte de vaci cu un conţinut de grăsimi de până la 10 %, inclusiv, untul din lapte de vaci cu un conţinut de grăsimi de până la 79% inclusiv, uleiul de floarea soarelui, cu excepţia uleiului dezodorizat, zahărul, cu excepţia zahărului de specialitate(a zahărului brun, pudră,zahărului acadea și alte categorii). De asemenea, făina de grâu, cu excepţia făinii din grâu durum 5, orezul, cu excepția orezului de specialitate (Basmati, Jasmin, roșu, negru, multicolor), hrișca, crupele, inclusiv de griș și fulgii de ovăz, precum și preparatele pentru sugari și copiii mici.

Astfel, produsele social importante vor fi comercializate la preţurile de achiziţie sau de livrare cu aplicarea adaosului comercial ce nu depăşeşte 20 %, cu excepţia pâinii şi a colacilor până la 600 grame, pentru care adaosul comercial aplicat nu va depăşi 10 %.
Produsele social importante, atât din import, cât şi autohtone, care au fost supuse procesării în unităţile comerciale, vor fi comercializate cu aplicarea adaosului comercial ce nu va depăşi 40 % cumulativ de la preţul de achiziţie / preţul de livrare.

Comerciantul cu ridicata nu se consideră producător în situaţia în care efectuează operaţiuni tehnologice de procesare fără a modifica caracteristicile produselor. Acesta poartă răspundere în calitate de producător conform Legii din 13 martie 2003 ”Cu privire la protecţia consumatorilor” în cazul depistării pe piaţă a produselor defectuoase din import, livrate pe piaţa internă de către comerciantul respectiv, în special dacă acesta aplică pe ambalaj logotipul său.

În toate cazurile de comercializare a produselor cu aplicarea adaosului comercial limitat, indiferent de numărul de unităţi comerciale, mărimea adaosului comercial cumulativ nu trebuie să depăşească nivelul-limită, stabilit de la preţul de achiziţie / preţul de livrare.

La comercializarea produselor social importante persoanele juridice şi fizice care practică activitate de întreprinzător vor fi obligate să indice în documentele primare cu regim special (facturi /facturi fiscale) preţul de achiziţie/preţul de livrare şi mărimea adaosului comercial cumulativ.

În cazul încălcării modului de formare şi aplicare a preţurilor pentru produsele social importante, persoanele juridice şi fizice poartă răspundere contravenţională, civilă sau penală conform legislaţiei în vigoare.

După aprobarea de către Guvern a proiectului Regulamentului în cauză, prevederile acestuia vor fi aplicate asupra tuturor subiecţilor lanţului de distribuţie a produselor social importante, dacă nu sunt prevăzute reglementări speciale.

Controlul asupra respectării prevederilor Regulamentului va reveni Inspecţiei Financiare şi Inspectoratul Fiscal Principal de Stat din subordinea Ministerului Finanţelor. Documentul va intra în vigoare la momentul publicării acestuia în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi nu se va reflecta asupra preţurilor la produsele livrate de la producătorul autohton/importator pe teritoriul ţării şi/sau achitate până la intrarea acestuia în vigoare.

0 comentarii

Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.