Știri

Susținerea operatorilor de transport rutier: diminuarea costului actelor permisive

Prețul achitat de operatorii de transport rutier pentru eliberarea actelor permisive de către Agenția Națională Transport Auto (ANTA) ar putea fi diminuat, ceea ce va permite reducerea costurilor operaționale ale operatorilor.
 
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a elaborat proiectul de lege ce conține modificări în mai multe acte normative, acesta având drept scop susținerea activității operatorilor de transport rutier pentru depășirea situațiilor create de criza pandemică, a fluctuațiilor de pe piața carburanților și necesitatea de ocolire a teritoriului Ucrainei, care au un impact major în creșterea costurilor operaționale.

 

În urma implementării prevederilor, autoritățile urmăresc diminuarea cu cel puțin 2% a costurilor operaționale pentru fiecare cursă efectuată, majorarea competitivității la nivel internațional al transportatorilor rutieri autohtoni prin sporirea cu cel puțin 10 % a volumelor de mărfuri transportate și reînnoirea anuală a cel puțin 5% din parcul de vehicule antrenate în domeniul transporturilor rutiere.

 

Astfel, pentru micșorarea cheltuielilor suportate de operatorii de transport rutier și sporirea competitivității acestora pe piața regională, se propune reducerea costului pentru:

  • Autorizaţia multilaterală CEMT anuală, cu carnet de drum (de la 580 la 150 euro);
  • Autorizaţia multilaterală CEMT pe termen scurt, cu carnet de drum (de la 50 la 40 euro);
  • Autorizaţia pentru transporturi rutiere internaţionale de mărfuri (de la 8 la 5 euro).

 

Conform datelor din Analiza impactului de reglementare a proiectului, prețul autorizațiilor de transport eliberate de ANTA este de circa 5-10 ori mai mare comparativ cu alte țări (România, Belarus, Federația Rusă, etc.), ceea ce conduce la pierderea numărului de clienți, respectiv la micșorarea volumelor de transportare per ansamblu și la o concurență neloială. Autorii consideră că prețul actual al autorizațiilor de transport inevitabil provoacă majorarea costului de transportare a mărfurilor, în timp ce operatorii de transport din alte țări efectuează aceleași transportări la un preț cu mult mai redus, ceea ce îi face pe transportatorii noștri să fie absolut necompetitivi pe piața internațională.

 

Totodată, se propune extinderea termenului de exploatare (de la 7 la 10 ani) a autovehiculelor importate de la pozițiile tarifare 8702 (autovehicule pentru transportul de min.10 persoane, inclusiv șoferul), precum și a listei pozițiilor tarifare pentru care nu se percep taxele vamale (poziţiile tarifare 8702 şi 8704 (autovehicule pentru transportul mărfurilor). Autorii propun ca această taxă să nu fie percepută nici la importul autovehiculelor specificate la pozițiile tarifare 870120 (tractoare rutiere pentru semiremorci).

 

Potrivit documentului, ca urmare a procesului de negocieri cu partenerii externi, pentru anul 2022 stocul total de autorizaţii unitare disponibile este de circa 100 mii de autorizații unitare. În același timp, operatorilor de transport rutier pe parcursul anului 2021 au fost eliberate 130655 autorizații pentru transporturile de mărfuri în valoare de 50,4 mil. lei, iar în cazul implementării propunerilor înaintate și a eliberării unui număr similare de autorizații, valoarea acestora va scădea până la 17,9 mil. lei.

 

Proiectul a fost examinat în cadrul ședinței recente a Gruplui de lucru al Comisiei de stat pentru reglementarea activității de întreprinzător, iar cu detalii suplimentare vom reveni pe parcursul promovării proiectului.

 

Notă: Conform datelor ANTA, în RM pentru transportul internațional de mărfuri sunt înregistrate circa 5000 unități de transport și aproximativ 20 mii de angajați (manageri, conducători auto, personal auxiliar, deservirea tehnică etc.)

author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD" | Ministerul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale

852 vizualizări

Data publicării:

08 Iunie /2022 07:58

Catalogul tematic

Noutăți

Etichete:

operatori de transport | acte permisive | proiect de lege | analiza impactului | ANTA

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon