
News
Certificarea specialiștilor în domeniul achizițiilor publice. Regulamentul este elaborat
Procedura de certificare a specialiștilor în domeniul achizițiilor publice/sectoriale se va desfășura în două etape, ce includ un program de instruire în domeniul achizițiilor publice/sectoriale și examenul de evaluare a cunoștințelor.
Procesul de organizare și evaluare a pregătirii profesionale a specialiștilor din domeniul achizițiilor publice/sectoriale va fi stipulat într-un Regulament, proiectul căruia a fost examinat în cadrul ședinței secretarilor generali.
Acest Regulament stabilește modalitatea de organizare a procedurii de certificare a specialiștilor în domeniul achizițiilor publice/sectoriale, cerințele de admitere la programul de instruire, modul de organizare a activității Comisiei de certificare și a Comisiei de contestație, modul de admitere și de desfășurare a examenului de evaluare a cunoștințelor, precum și condițiile de adoptare a deciziei privind eliberarea și retragerea certificatului de competență profesională în domeniul achizițiilor publice/sectoriale.
Programul de instruire va fi organizat de Centrul de instruire și dezvoltare profesională al Centrului de Tehnologii Informaționale în Finanțe. Programul cu o durată de 150 de ore/5 credite se desfășoară cu prezență fizică sau online și include module/subiecte teoretice, precum și exerciții/probe practice. Este important de menționat că finanțarea programului de instruire pentru persoanele desemnate de către autoritățile/instituțiile bugetare și organizarea examenului de evaluare a cunoștințelor este asigurată de Ministerul Finanțelor.
Pentru a obține calitatea de participant la Program, solicitantul va depune o cerere în adresa centrului de instruire. Centrul de instruire, la finalizarea Programului va elibera un certificat de participare. Este important de precizat că titularii certificatelor de competență profesională în domeniul achizițiilor publice/sectoriale, eliberate de autoritățile competente dintr-un stat membru al Uniunii Europene, nu sunt obligați să participe la programul de instruire, iar persoanele care au minimum 5 ani de experiență profesională în cadrul subdiviziunii responsabile de politici în domeniul achizițiilor publice al Ministerului Finanțelor, Agenției Achiziții Publice și Agenției Naționale pentru Soluționarea Contestațiilor nu sunt obligați să participe la programul de instruire.
La rândul său, examenul de evaluare a cunoștințelor se desfășoară cu condiția formării unui grup de cel puțin 10 candidați, dar nu mai rar decât trimestrial, în limba română, în baza unui test-grilă, format din 100 de întrebări selectate aleatoriu din lista aprobată de Comisia de certificare. Examenul se consideră promovat în cazul acumulării de către candidat a unui număr de cel puțin 80 de puncte din totalul de 100 de puncte stabilite pentru testul-grilă. Anunțul privind desfășurarea examenului de evaluare a cunoștințelor se publică pe site-ul web oficial al Ministerului Finanțelor, Agenției Achiziții Publice și CTIF cu cel puțin 20 zile înainte de data stabilită pentru organizarea examenului.
Termenul de valabilitate al certificatului de competență profesională în domeniul achizițiilor publice/sectoriale este nelimitat, cu condiția menținerii acestuia prin dezvoltare profesională. Pentru menținerea, titularul va f obligat să participe, pe parcursul a 3 ani, la diverse forme de dezvoltare profesională continuă în domeniul achizițiilor publice, cu o durată cumulativă de cel puțin 30 ore, cu excepția perioadei de suspendare a activității.
În prezent, Republica Moldova nu dispune de un sistem de certificare pentru specialiștii din domeniul achizițiilor publice/sectoriale, ceea ce creează dificultăți în asigurarea unui proces de achiziții uniform, aliniat standardelor europene, iar fără un mecanism clar de recunoaștere a competențelor, personalul implicat în desfășurarea procedurilor de achiziții publice nu este supus unor cerințe specifice de calificare, iar nivelul de expertiză variază considerabil între autoritățile contractante.
Instituții:
Ministerul Finanțelor al Republicii Moldova | Instituția Publică Centrul de Tehnologii Informaționale în Finanțe (CTIF) | Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
The account successfully was created. To confirm the registration, type the confirmation link wich was sent to your e-mail indicated in registration form, valid for up to 30 days.
Adress to us a question
You want to obtain an answer or you will can to suggest as an article necessary for your work process? Sign in on the page, send your question or suggest and obtain the answer from the experts in the shortest time, at your e-mail or published in the compartment „Questions and answers”.
E-mail *
Submit the services by phone
Include correct the dates who are requested and in short time you will be contacted by an operator
First name *
Last name *
E-mail *
Phone *
Feedback
To monitor the status of sent Feedback, initial we recommend to you to do sign in on the page. So, the answer at PP „Monitorul Fiscal FISC.md” at feedback will be save and will be displayed in your personal profile. If the feedback is sent an you aren't authentificated on the page, the message will be sent tot your e-mail.
E-mail *
E-mail *
278 views
The date of publishing:
26 June /2025 07:53
Catalogul tematic
Achiziţie publică | Noutăți fiscale
Tags:
Cursuri de instruire | Achiziție publică
0 comments
Only users registered and autorized they have the right to post comments.