
News
Dezvoltarea sistemului de achiziții publice: registre electronice și consolidarea capacităților personalului
Crearea/integrarea şi menţinerea registrului electronic în scopul identificării inventarierii, actualizării programelor şi a planurilor de acţiuni asociate care utilizează achiziţiile strategice (aspecte sociale, mediu, inovare și performanță), organizarea programelor de formare pentru crearea unui corp de profesioniști în achiziții, crearea și menținerea registrului privind furnizorii de servicii de achiziție din Republica Moldova sunt câteva din acțiunile incluse în Programul național de dezvoltare a sistemului de achiziții publice pentru anii 2023 – 2026.
În cadrul ședinței secretarilor generali din 12 mai curent a aprobat modificări la Programul respectiv, aprobat prin Hotărârii Guvernului nr. 625/2023. Modificările vizează, în primul rând extinderea termenului de implementare a Programului până în anul 2027. De asemenea, planul de acțiuni a fost actualizat, fiind revizuite termenele pentru realizarea obiectivelor specifice, raportarea progresului și evaluarea finală a activităților.
Menționăm că Programul național de dezvoltare a sistemului de achiziții publice este un document de politici pe termen mediu, elaborat pentru stabilirea priorităților în domeniul achizițiilor publice, precum și pentru implementarea Strategiei de dezvoltare a managementului finanțelor publice aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 71/2023.
Printre acțiunile actualizate ale Programului se regăsesc: elaborarea proceselor de business ale sistemului electronic de achiziții în baza analizei cadrului normativ național și european de achiziții; utilizarea instrumentului de e-procurement pentru întreg ciclul de achiziții; identificarea organizațiilor relevante pentru sistemul de achiziții publice de la nivel strategic, tactic și operational. De asemenea, Programul prevede identificarea mecanismului de susținere a întreprinderilor sociale și organizațiilor care oferă servicii sociale pentru promovarea achizițiilor sociale. Alte acțiuni vizează elaborarea caietelor de sarcini-model pentru cele mai utilizate obiecte de achiziții, cu includerea aspectelor sociale, de mediu, inovare și performanță, elaborarea metodologiei de monitorizare a conformității desfășurării procedurilor de achiziții publice, identificarea elementelor componente necesare pentru realizarea evaluării ex-post a executării contractelor și altele.
O serie de acțiuni vizează consolidarea capacităților personalului responsabil de achiziții, cum ar fi organizarea (desfășurarea) programelor de formare pentru crearea unui corp de profesioniști în achiziții, Lansarea și asigurarea continuității Sistemului de certificare pentru specialiștii din domeniul achizițiilor publice în vederea evaluării și calificării acestora și crearea registrului specialiștii certificați în domeniul achizițiilor din Republica Moldova.
Conform notei proiectului, implementarea acțiunilor prevăzute în Planul de acțiuni revizuit presupune utilizarea atât a resurselor bugetare cât și a surselor de finanțare externă, costurile acoperite din bugetul de stat fiind estimate la 6 371,33 mii lei, conform angajamentelor existente în cadrul Hotărârii Guvernul nr. 625/2023. Totodată, în contextul elaborării Cadrului Bugetar pe Termen Mediu pentru anii 2026 - 2028, au fost înaintate propuneri de cheltuieli în valoare de 356,9 mii lei, necesari pentru implementarea sistemului de certificare destinat specialiștilor în achiziții publice/sectoriale.
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
The account successfully was created. To confirm the registration, type the confirmation link wich was sent to your e-mail indicated in registration form, valid for up to 30 days.
Adress to us a question
You want to obtain an answer or you will can to suggest as an article necessary for your work process? Sign in on the page, send your question or suggest and obtain the answer from the experts in the shortest time, at your e-mail or published in the compartment „Questions and answers”.
E-mail *
Submit the services by phone
Include correct the dates who are requested and in short time you will be contacted by an operator
First name *
Last name *
E-mail *
Phone *
Feedback
To monitor the status of sent Feedback, initial we recommend to you to do sign in on the page. So, the answer at PP „Monitorul Fiscal FISC.md” at feedback will be save and will be displayed in your personal profile. If the feedback is sent an you aren't authentificated on the page, the message will be sent tot your e-mail.
E-mail *
E-mail *
313 views
The date of publishing:
14 May /2025 07:55
Catalogul tematic
Achiziţie publică | Servicii electronice
Tags:
servicii electronice | achiziţii publice electronice
0 comments
Only users registered and autorized they have the right to post comments.