Panorama
Particularităţi ale procesului de identificare a conturilor clienţilor – cetăţeni americani în Republica Moldova în contextul prevederilor FATCA
- conturi preexistente – conturile deschise persoanelor fizice şi menţinute de către instituţia financiară raportoare din Republica Moldova la data de 30 iunie 2014;
- conturi individuale noi - conturi deschise persoanelor fizice şi menţinute de către instituţia financiară raportoare din Republica Moldova la data de 1 iulie 2014 sau după data respectivă;
- conturi cu valoare redusă – conturi al căror sold depăşeşte, la data de 30 iunie 2014, suma de 50,0 mii USD, iar în cazul unui contract de asigurare – depăşeşte suma de 250,0 mii USD, dar nu depăşeşte suma de 1 000,0 mii USD;
- conturi cu valoare înaltă – cont al cărui sold depăşeşte suma de 1 000,0 mii USD la data de 30 iunie 2014 sau la data de 31 decembrie 2015 sau la finele oricărui an ulterior (se referă la toate conturile, inclusiv la contractele de asigurare);
- conturi preexistente – conturi ale căror sold depăşeşte suma de 250,0 mii USD la data de 30 iunie 2014 sau depăşeşte suma de 1 000,0 mii USD în ultima zi a anului 2015 sau a oricărui an ulterior;
- conturi noi – conturi deschise persoanelor juridice şi menţinute de către instituţia financiară raportoare din Republica Moldova la data de 1 iulie 2014 sau după data respectivă, inclusiv conturi aferente liniilor de credit, soldul negativ al cărora depăşeşte suma de 50,0 mii USD.
- identificarea titularului de cont ca fiind cetăţean sau rezident al SUA;
- indicarea clară a locului de naştere ca fiind SUA;
- existenţa adresei curente (poştală sau de reşedinţă) în SUA;
- indicarea unui număr de telefon din SUA;
- existenţa unor instrucţiuni în aşteptare de a transfera fonduri către un cont menţinut în SUA;
- existenţa unei împuterniciri de semnare, autentificată notarial şi acordată unei persoane a cărei adresă curentă este în SUA.
- soldul sau valoarea contului preexistent nu depăşeşte suma de 50,0 mii USD la data de 30 iunie 2014;
- contul respectiv reprezintă un contract de asigurare, valoarea sau soldul căruia nu depăşeşte suma de 250,0 mii USD la data de 30 iunie 2014;
- contul înregistrat reprezintă un cont de depozit cu un sold de 50,0 mii USD sau mai puţin.
- unei declaraţii pe proprie răspundere că titularul de cont nu este nici cetăţean american şi nici rezident al SUA în scopuri fiscale (aceasta poate fi formularul W-8 al Inspectoratului Fiscal al SUA (IRS) sau un alt formular similar convenit între instituţia financiară raportoare din Republica Moldova şi autorităţile fiscale ale SUA);
- unui paşaport emis de o ţară, alta decât SUA sau unui alt act oficial de identificare care atestă cetăţenia titularului de cont sau naţionalitatea ca fiind dintr-o altă ţară decât SUA;
- unei copii a certificatului de renunţare la cetăţenia SUA de către titularul de cont sau o explicaţie a motivului din care titularul de cont nu are un astfel de certificat în pofida faptului că a renunţat la cetăţenia SUA sau a motivului din care titularul de cont nu a obţinut cetăţenia SUA la naştere;
- o declaraţie pe proprie răspundere că titularul de cont nu este nici cetăţean american şi nici rezident al SUA în scopuri fiscale (formularul W-82 al IRS sau un alt formular similar convenit între instituţia financiară raportoare din Republica Moldova şi autorităţile fiscale ale SUA);
- evidenţe documentare (acte, documente, informaţii etc.) care stabilesc statutul titularului de cont ca fiind non-SUA.
- cele mai recente evidenţe documentare colectate cu referire la contul respectiv;
- cele mai recente acte ale contractului de deschidere a contului;
- cele mai recente acte obţinute de către instituţia financiară raportoare din Republica Moldova în conformitate cu procedurile de combatere a spălării banilor / de cunoaştere a clientului (AML/KYC);
- formularele ce atestă orice formă de împuternicire autentificată notarial sau autoritate de semnare în vigoare;
- instrucţiuni în aşteptare de a transfera fonduri aferente contului dat.
- naţionalitatea sau statutul de rezidenţă al titularului de cont;
- adresa poştală şi de reşedinţă a titularului de cont, care sunt anexate la dosarul deţinut de instituţia financiară raportoare din Republica Moldova;
- numărul/numerele de telefon ale titularului de cont, care sunt anexate la dosarul deţinut de instituţia financiară raportoare din Republica Moldova;
- informaţii privind existenţa instrucţiunilor în aşteptare de a transfera fonduri dintr-un cont în altul (inclusiv un cont la o altă filială a instituţiei financiare raportoare din Republica Moldova sau altă instituţie financiară);
- informaţii privind existenţa împuternicirilor notariale de semnare a unor acte din numele titularului contului respectiv.
- contul este un cont de depozit, soldul căruia nu depăşeşte suma de 50,0 mii USD la sfârşitul oricărui an calendaristic;
- contul reprezintă un contract de asigurare a valorii în numerar, valoarea căruia nu depăşeşte suma de 50,0 mii USD la finele oricărui an calendaristic.
- Determinarea faptului dacă entitatea este o persoană din SUA – se examinează informaţia deţinută (inclusiv informaţia colectată în conformitate cu procedurile AML/KYC şi ar trebui să indice locul SUA de înregistrare sau o adresă în SUA). Dacă informaţia indică faptul că titularul de cont este o persoană din SUA, instituţia financiară raportoare din Republica Moldova consideră contul ca fiind cont SUA, cu excepţia cazului în care obţine o declaraţie pe proprie răspundere de la titularul de cont (formularul W-8 sau W-9 al IRS, sau un alt formular similar convenit între instituţia financiară raportoare din Republica Moldova şi autorităţile fiscale ale SUA) care să confirme că titularul de cont nu este o persoană din SUA;
- Determinarea faptului dacă o entitate non-SUA este o instituţie financiară – se examinează informaţia deţinută (inclusiv informaţia colectată în conformitate cu procedurile AML/KYC). În cazul în care titularul de cont se dovedeşte a fi o instituţie financiară, inclusiv prin identificarea de către instituţia financiară raportoare din Republica Moldova a numărului global intermediar de identificare (GIIN) al titularului de cont publicat pe lista FFI a IRS7 , atunci contul nu este calificat drept cont SUA;
- Determinarea faptului dacă instituţia financiară este o instituţie financiară neparticipantă8 către care plăţile sunt supuse raportării agregate în conformitate cu prevederile unui Acord FFI:
- instituţia financiară raportoare din Republica Moldova determină dacă titularul de cont este o instituţie financiară din Republica Moldova sau o instituţie financiară dintr-o jurisdicţie parteneră în baza numărului global intermediar de identificare (GIIN) al titularul de cont publicat pe lista FFI a IRS, altei informaţii disponibile publicului sau deţinute de instituţia financiară raportoare din Republica Moldova. În cazul confirmării statutului respectiv al titularului de cont (acesta se dovedeşte a fi o instituţie financiară din Republica Moldova sau o instituţie financiară dintr-o jurisdicţie parteneră), continuarea examinării, identificării sau raportării informaţiilor cu privire la contul respectiv nu este necesară;
- dacă titularul de cont este o instituţie financiară raportoare din Republica Moldova sau o instituţie financiară dintr-o jurisdicţie parteneră considerată de către IRS ca fiind o instituţie financiară neparticipantă, atunci contul nu este cont SUA, iar plăţile către titularul de cont urmează a fi raportate în conformitate cu cerinţele Acordului FFI;
- în cazul în care titularul de cont nu este o instituţie financiară raportoare din Republica Moldova sau o instituţie financiară dintr-o jurisdicţie parteneră, atunci instituţia financiară raportoare din Republica Moldova consideră titularul de cont ca fiind o instituţie financiară neparticipantă către care plăţile sunt raportate în conformitate cu cerinţele Acordului FFI, cu excepţia cazurilor în care instituţia financiară raportoare din Republica Moldova:
- obţine o declaraţie pe proprie răspundere (formularul W-8 al IRS sau un alt formular similar convenit între instituţia financiară raportoare a Republicii Moldova şi autorităţile fiscale ale SUA) de la titularul de cont precum că acesta este calificat ca fiind o instituţie financiară străină (FFI) considerată conformă sau un beneficiar efectiv scutit de prevederile FATCA;
- identifică numărul global intermediar de identificare al titularului de cont, publicat pe lista FFI a IRS şi înregistrat în calitate de instituţie financiară străină participantă sau instituţie financiară străină considerată conformă cerinţelor FATCA;
- Determinarea faptului dacă contul deţinut de către NFFE este un cont SUA – cu referire la titularul de cont al unui cont preexistent al unei entităţi care nu este identificată fie ca o persoană SUA sau o instituţie financiară, instituţia financiară raportoare din Republica Moldova identifică:
- dacă titularul de cont are persoane cu funcţii de control – în acest sens instituţia financiară raportoare din Republica Moldova se bazează pe informaţia colectată şi păstrată în conformitate cu procedurile AML/KYC;
- dacă titularul de cont este o NFFE pasivă – în acest caz, instituţia financiară raportoare din Republica Moldova obţine declaraţia pe proprie răspundere (formularul W-8 al IRS sau un alt formular similar convenit între instituţia financiară raportoare din Republica Moldova şi autorităţile fiscale ale SUA) de la titularul de cont pentru a-i determina statutul, cu excepţia cazurilor în care deţine în posesia sa informaţii în baza cărora poate determina dacă titularul de cont este o NFFE activă;
- dacă oricare dintre persoanele cu funcţii de control ale titularului de cont este un cetăţean sau rezident al SUA – situaţie în care instituţia financiară raportoare din Republica Moldova se bazează pe:
- informaţia colectată şi păstrată în conformitate cu procedurile AML/KYC în cazul unui cont preexistent al unei entităţi deţinut de una sau mai multe NFFE cu un sold sau valoare a contului ce nu depăşeşte 1 000,0 mii USD;
- o declaraţie pe proprie răspundere (formularul W-8 al IRS sau un alt formular similar convenit între instituţia financiară raportoare din Republica Moldova şi autorităţile fiscale ale SUA) de la titularul de cont sau de la astfel de persoane cu funcţii de control în cazul conturilor preexistente ale entităţilor deţinute de una sau mai multe NFFE cu un sold sau valoare a contului ce depăşeşte 1 000,0 mii USD;
- în cazul în care măcar una dintre persoanele cu funcţii de control într-o NFFE pasivă este cetăţean sau rezident SUA, contul va fi considerat ca fiind cont SUA.
- Adiţional, se enunţă că reglementările FATCA prevăd termene specifice aferente procedurii de examinare şi identificare a conturilor preexistente ale persoanelor juridice din SUA, acestea fiind reflectate în figura următoare.
- o persoană din SUA;
- o instituţie financiară din Republica Moldova sau o instituţie financiară dintr-o jurisdicţie parteneră;
- o FFI participantă, o FFI considerată conformă sau un beneficiar efectiv scutit de prevederile FATCA;
- o NFFE activă sau o NFFE pasivă.
- dacă titularul de cont este o persoană din SUA, instituţia financiară raportoare din Republica Moldova consideră contul ca fiind cont SUA;
- dacă titularul de cont este o NFFE pasivă, instituţia financiară raportoare din Republica Moldova trebuie să identifice persoanele cu funcţii de control în conformitate cu procedurile AML/KYC şi să determine dacă oricare dintre aceste persoane sunt cetăţeni sau rezidenţi SUA în baza declaraţiei pe proprie răspundere a titularului de cont sau a acestor persoane. Dacă oricare dintre aceste persoane sunt cetăţeni sau rezidenţi SUA, instituţia financiară raportoare din Republica Moldova consideră contul ca fiind cont SUA;
- dacă titularul de cont este: o instituţie financiară raportoare din Republica Moldova sau o instituţie financiară dintr-o jurisdicţie parteneră; o FFI participantă, o FFI considerată conformă sau un beneficiar efectiv scutit de prevederile FATCA; o NFFE activă; o NFFE pasivă, a cărei persoane cu funcţii de control nu sunt cetăţeni sau rezidenţi SUA, atunci contul nu este cont SUA, iar raportarea nu este necesară cu privire la contul respectiv;
- dacă titularul de cont este o instituţie financiară neparticipantă (inclusiv o instituţie financiară din Republica Moldova sau o instituţie financiară dintr-o jurisdicţie parteneră considerată de IRS drept o instituţie financiară neparticipantă), atunci contul nu este un cont SUA, iar plăţile către titularul respectiv de cont vor fi raportate în conformitate cu cerinţele Acordului FFI.
- certificat de reşedinţă emis de către o instituţie guvernamentală din jurisdicţia în care plătitorul este rezident;
- cu referire la o persoană fizică – orice act de identificare emis de către o instituţie guvernamentală autorizată care include numele persoanei şi este utilizat în scopuri de identificare;
- cu referire la o persoană juridică – orice document emis de către o instituţie guvernamentală care include numele entităţii şi, fie adresa oficiului său principal în jurisdicţia (sau teritoriul SUA) în care aceasta pretinde a fi rezident, fie jurisdicţia (teritoriul SUA) în care entitatea a fost înfiinţată;
- cu referire la un cont financiar deţinut în jurisdicţia care dispune de reglementări pentru a combate spălarea banilor care au fost aprobate de IRS, oricare dintre documente de rigoare pentru identificarea persoanelor sau entităţilor, altele decât formulare W-8 sau W-9;
- orice situaţii financiare, raport de credit al unei părţi terţe, formular de insolvabilitate sau raport al Comisiei SUA pentru Valori Mobiliare şi Bursă.
Va urma
Surse: www.irs.gov; www.treasury.gov. ________________________________ 1 Cont SUA – cont financiar menţinut de către o instituţie financiară raportoare din Republica Moldova şi deţinut de către una sau mai multe persoane rezidente ale SUA sau o entitate care nu este rezidentă a SUA, dar asupra căreia deţine controlul una sau mai multe persoane rezidente ale SUA. 2 Formularul W-8 al IRS – formular elaborat de către IRS şi completat de către persoane fizice şi juridice nerezidente ale SUA, dar care obţin venituri aferente surselor provenite din SUA. Completarea formularului dat atestă că persoana vizată nu este supusă regulilor obişnuite de reţinere la sursă ale SUA din venituri investiţionale (disponibil la adresa: https://www.irs.gov/businesses/corporations/fatca-related-forms). 3 Formularul W-9 al IRS – formular elaborat de către IRS şi completat de către persoane fizice şi juridice – rezidenţi ai SUA în vederea obţinerii numărului unic de identificare şi certificare în calitate de plătitor de taxe al SUA (disponibil la adresa: https://www.irs.gov/businesses/corporations/fatca-related-forms). 4 Cont SUA recalcitrant – cont financiar menţinut de către o instituţie financiară raportoare din Republica Moldova din data de 30 iunie 2014 cu referire la care nu a fost obţinut consimţământul titularului de cont de a raporta informaţia aferentă contului dat iar instituţia financiară raportoare din Republica Moldova este nevoită să prezinte raport agregat aferent contului dat. 5 NFFE pasive (pasive non-financial foreign entities) – entităţi care nu desfăşoară activităţi financiare, nu sunt rezidente în SUA şi dispun de surse pasive de obţinere a veniturilor, precum dividende, dobânzi, anuităţi, venituri din locaţiuni, diferenţe avantajoase de schimb valutar, venituri obţinute de pe urma contractelor de asigurare etc. 6 Acord FFI – acord încheiat între instituţia financiară raportoare din Republica Moldova şi autorităţile fiscale ale SUA, care stabileşte cerinţele pentru ca instituţia financiară raportoare din Republica Moldova este tratată ca fiind conformă prevederilor FATCA. 7 Lista FFI a IRS – listă publicată pe pagina web oficială a IRS care include toate instituţiile financiare străine înregistrate în calitate de instituţii financiare participante în procesul de examinare, identificare şi raportare a conturilor ce cad sub incidenţa prevederilor FATCA. 8 Instituţie financiară neparticipantă – instituţie financiară care nu cade sub incidenţa prevederilor FATCA, respectiv nu participă în procesul de examinare, identificare şi raportare a conturilor clienţilor americane.Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
The account successfully was created. To confirm the registration, type the confirmation link wich was sent to your e-mail indicated in registration form, valid for up to 30 days.
Adress to us a question
You want to obtain an answer or you will can to suggest as an article necessary for your work process? Sign in on the page, send your question or suggest and obtain the answer from the experts in the shortest time, at your e-mail or published in the compartment „Questions and answers”.
E-mail *
Submit the services by phone
Include correct the dates who are requested and in short time you will be contacted by an operator
First name *
Last name *
E-mail *
Phone *
Feedback
To monitor the status of sent Feedback, initial we recommend to you to do sign in on the page. So, the answer at PP „Monitorul Fiscal FISC.md” at feedback will be save and will be displayed in your personal profile. If the feedback is sent an you aren't authentificated on the page, the message will be sent tot your e-mail.
E-mail *
Dear user
For further improvements, please write a feedback about the quality and availability of the services provided from the site and user interface.
2093 views
The date of publishing:
25 August /2016 10:00
Catalogul tematic
Noutăți
Tags:
conturi | FATCA | IRS | Moldova | acord de cooperare | clienti
0 comments
Only users registered and autorized they have the right to post comments.