Știri

Limita de plată a dividendelor trimestriale și semestriale poate fi exclusă

Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării a elaborat încă un proiect de modificare a mai multor acte normative care urmărește în calitate de finalități excluderea barierelor administrative, cerințelor nejustificate sau depășite, astfel fiind diminuate costurile pentru agenții economici în activitatea de întreprinzător.

 

Proiectul, analizat în cadrul ședinței secretarilor generali de stat, propune excluderea din Legea nr. 135/2007 privind societățile cu răspundere limitată a prevederii ce limitează plata dividendelor intermediare la perioade trimestriale și semestriale cu condiția contrapunerii a sumelor plătite în decursul exercițiului financiar și a celor calculate urmare a aprobării situațiilor financiare anuale.

 

În opinia autorilor această normă defavorizează un număr mare de întreprinderi mici și mijlocii cu un singur asociat, nemijlocit implicat în activitatea întreprinderii și ai cărui sursă de venit este formată din dividende din această activitate economică.

 

Totodată, proiectul prevede excluderea din Legea nr. 845/1992 cu privire la antreprenoriat și întreprinderi a interdicției de înregistrare a întreprinderilor de către persoane, pe numele cărora au fost înregistrate întreprinderi care nu funcționează şi care nu au fost lichidate în modul stabilit de lege sau care au datorii la bugetul public național.

 

Actuala prevedere este considerată o limitare care îngrădește libertatea antreprenorială și descurajează inițiativa economică, afectând în mod disproporționat persoanele aflate în dificultate financiară. Totodată, inițierea unei noi afaceri reprezintă o sursă de plată potențială pentru stingerea obligațiilor istorice.

 

În scopul stimulării activismului economic al persoanelor fizice, trecerii la activități antreprenoriale clasice, sub formă de persoană juridică, se propune completarea Legii nr. 845/1992 cu un articol nou care stabilește specificul transformării unor forme de antreprenoriat.

 

Astfel, în condițiile aprobării proiectului în redacția autorilor, art. 331 din legea menționată va prevedea că societatea în nume colectiv, societatea în comandită și întreprinderea individuală se vor putea transforma în societate pe acțiuni, societate cu răspundere limitată sau în cooperativă cu respectarea următoarelor condiții:

 

  • asociații societății în nume colectiv și societății în comandită care se transformă, fondatorul și membrii familiei fondatorului întreprinderii individuale care se transformă, continuă, în termen de 3 ani, să răspundă solidar și nelimitat pentru obligațiile născute din activitatea de până la transformare;
  • membrii familiei fondatorului întreprinderii individuale își exprimă acordul prealabil în scris la separarea și transmiterea proprietății comune către persoana juridică în care se transformă întreprinderea individuală;
  • actul de transfer prevăzut1 la pct. 4 al art. 32 din Legea nr. 845/1992 va fi elaborat de un auditor sau de o entitate de audit înregistrate în Registrul public al auditorilor; va fi semnat de toate persoanele care au participat la adoptarea deciziei de transformare, iar în cazul transformării întreprinderii individuale - de fondatorul și toți membrii (sau reprezentanții lor împuterniciți prin act autentic) familiei fondatorului întreprinderii;
  • termenul de informare a creditorilor va fi de cel puțin 3 luni.

 

Se propune ca noile reglementări prevăzute în proiect să die puse în aplicare odată cu publicarea în Monitorul Oficial.

---------------

1 Legea nr. 845/1992 cu privire la antreprenoriat și întreprinderi

Articolul 32. Reorganizarea întreprinderii

4. Actul de transfer sau bilanţul divizării va cuprinde prevederi referitoare la succesiunea de drept asupra tuturor obligaţiilor întreprinderii reorganizate faţă de toţi creditorii şi debitorii ei, inclusiv obligaţiile contestate de părţi.

Actul de transfer sau bilanţul divizării se aprobă de către persoana (organul) care a luat decizia de reorganizare a întreprinderii şi se prezintă împreună cu documentele de constituire pentru înregistrarea de stat a întreprinderii recent înfiinţate sau pentru modificarea documentelor de constituire ale întreprinderii existente.

Neprezentarea împreună cu documentele de constituire, respectiv a actului de transfer sau bilanţului divizării, precum şi lipsa în aceste documente a dispoziţiei cu privire la succesiunea de drept asupra obligaţiilor întreprinderii reorganizate atrag după  sine refuzul înregistrării de stat a întreprinderii recent înfiinţate.

Tatiana Smeșnaia

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

496 vizualizări

Data publicării:

03 Ianuarie /2025 07:58

Catalogul tematic

Noutăți

Etichete:

elaborarea proiectului | facilitati | business

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon