09
03 2016
671

Ministerul Economiei va simplifica la maximum procedura de obținere a autorizației pentru a iniția un business

Sectorul de afaceri este principalul plătitor de impozite. Totuși, în prezent, autoritățile din Moldova nu facilitează, ci impiedică dezvoltarea bussinesului. Chiar și cea mai simplă activitate de comerț necesită o mulțime de autorizații de la diferite instituții.

Mai mult, obținerea actelor durează aproximativ 70 de zile şi trebuie reinnoite în fiecare an.

Ministerul Economiei, cu susţinerea Programului USAID BRITE, își propune să schimbe radical această situație și a conceput o reformă ce presupune că antreprenorul își poate începe activitatea în baza unei singure cereri adresate administrației publice locale. Reforma este promovată în cadrul campaniei Update Moldova.

Problema de ansamblu constă în faptul că deși înregistrarea unei afaceri nu este complicată, trecerea la stadiul operațional se complică din cauza barierelor impuse de stat prin intermediul procesului birocratic de obținere a autorizațiilor sau intervenții excesive sub formă de controale din partea autorităților. Necesitatea unei schimbări este confirmată și de viceministrul Economiei, Vitalie Iurcu.

Dacă la moment pentru obținerea unei autorizații de funcționare în comerț antreprenorul avea nevoie de circa 60 de zile, și trebuia să depună la dosarul primăriei 6 acte permisive, plus alte contracte legate cu salubritatea și alte autorități, după implementarea acestei reforme agentul economic va avea nevoie de maxim o zi, și în condițiile în care activitatea sa va avea risc sporit asupra sănătății consumatorului va avea nevoie de 15 zile, a declarat Vitalie Iurcu, Viceministrul economiei

În fiecare an, companiile comerciale din țara noastră ratează un venit de peste 40 de milioane de lei. Asta din cauză că nu-și pot începe activitatea imediat dupa înregistrarea afacerii, ci au nevoie de până la 70 de zile pentru a obține autorizația de comerț.

Scopul de bază este să micșorăm numărul de zile de care are nevoie antreprenorul să își desfășoare afacerea, respectiv micșorând acest număr de zile într-o perioadă mult mai scurtă agentul economic începe să activeze, începe să genereze venituri necesare atât pentru activitatea companiei pe care o s-o deruleze cât și indirect la impozitele care vor fi achitate atât la bugetul local cât și la bugetul central, amenționat Vitalie Iurcu, Viceministrul economiei

USAID BRITE a susţinut Ministerul Economiei în elaborarea unei abordări inovative asupra comerțului. Printre cele mai importante noutăți ar fi substituirea procedurii de autorizare a comerciantului de către administrația publică locală cu cea de notificare a APL-uri de către omul de afaceri. Concomitent, amendamentele înlătură un șir de cerințe inutile aplicate în prezent și stabilesc o procedură eficientă, care urmează a fi administrată prin intermediul unui software specializat.

Este foarte important să punem accentul pe unificarea acestui proces, să există un singur pas în obținerea acestor autorizații și nu de a diviza acest proces în mai mulți pași. Dacă vorbim despre costul dezvoltării și implementării unor soluții IT, acesta este mai mic decât beneficiile scontate pentru mediul de afaceri, pentru economia Moldovei. Dacă vorbim desre costul de implementare, care ar putea fi suportate de către instituțiile de stat, acestea pot fi transformate în economii. Resursele eliberate pot fi îndreptate spre îmbunătățirea altui domeniu și crearea unui mediu de afaceri competitiv, afirmă Kelly Seibold, director SAID BRITE.

Expertul independent Victor Ciobanu susține că reforma este una binevenită și necesară. El prevede însă o atitudine mai ostilă din partea autorităților locale.

Cu siguranță că organele care autorizează acest comerț vor manifesta o atitudine mai ostilă. Niciun controlor de bună voie nu cedează funcția de control, ba chiar insistă că anume funcția lui e cea mai principală. Notificarea nu exclude aceste controale, ci doar le disciplinează. Așa se închid și portițele corupționale care știm foarte bine că persistă în aceste organe de control, precizează Victor Ciobanu, expert independent.

Șeful adjunct al Direcției Municipale Comerț, Valentina Constantinov este de părere că reforma concepută ar trebui să stabilească unele atribuții și drepturi și pentru Administrația Publică Locală. Oficialul spune că este necesar să fie păstrată noțiunea de ,,autorizație de funcționare” dar și să fie stabilite unele prevederi realizabile, ce ar permite simplificarea procesului de eliberare a autorizațiilor de funcționare a unităților comerciale. Constantinov recunoaște totuși că noile reglementări vor influența benefic activitatea oamenilor de afaceri, dar vor exclude implicarea APL în procesul de reglementare a comerțului din teritoriul administrat.

De cealaltă parte, Victor Ciobanu este convins că reforma va aduce doar beneficii bugetului țării.

Tot ce îmbunătățește bussinesul de afaceri, posibilitatea antreprenorilor de a acționa nestingherit, asta pe termen mediu și lung doar mărește veniturile bugetului național, deci este în favoarea statului, declară Victor Ciobanu, expert independent.

În condițiile în care în fiecare an sunt eliberate peste 30.000 de autorizaţii, costul de oportunitate al reformei este de 43 de milioane de lei. Costul de oportunitate reprezintă venitul ratat de către companii din cauza că nu-și pot începe activitatea imediat dupa înregistrarea afacerii.

via | www.realitatea.md

0 comentarii

Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.