Sectorul public
Obligativitatea ajustării plăților de arendă. Studiu de caz
În anul 2020, o autoritate publică locală de nivelul I (Primăria comunei „X”), prin licitație publică, în conformitate cu prevederile art.77 alin.(2) din Legea privind administrația publică locală nr.436/2006, art.10 alin.(10) din Legea privind prețul normativ și modul de vânzare-cumpărare a pământului nr.1308/1997 (în continuare – Legea nr.1308/1997), pct. 21 din Regulamentul cu privire la vânzarea-cumpărarea și locațiunea/arenda terenurilor aferente, aprobat prin HG nr. 1428/2008 (în vigoare până la 10.10.2024) și Regulamentului privind licitațiile cu strigare și cu reducere, aprobat prin HG nr.136/2009, a atribuit în arendă unei persoane juridice de drept privat (SRL „Y”) un teren cu destinație agricolă, cu suprafața de 25,0 ha și bonitatea solului egală cu 75 grade, pentru o perioadă de 25 ani.
La momentul încheierii contractul de arendă funciară, tarifele pentru calcularea prețului normativ al pământului (pentru o unitate grad-hectar) în lei, prevăzute de anexa la Legea nr.1308/1997, au fost următoarele:
|
Poziția |
Destinația |
Tarif în lei pentru o unitate grad-hectar |
|
I. |
Vânzarea-cumpărarea terenurilor cu destinație agricolă, loturilor de pământ de pe lângă casă și loturilor pomicole |
621,05 |
|
II. |
Înstrăinarea forțată a terenurilor agricole, loturilor de pământ de pe lângă casă și loturilor pomicole |
1242,08 |
|
III. |
Excluderea terenurilor din categoriile de terenuri cu destinație agricolă și ale fondului silvic, precum și din circuitul agricol |
19 873,34 |
|
IV. |
Vânzarea-cumpărarea terenurilor din intravilanul localităților (cu excepția loturilor de pământ de pe lângă casă) |
19 873,34 |
Totodată, art.10 alin.(10) din Legea nr.1308/1997, în redacția de până la situația din 31.12.2021, prevedea că, în cazul arendării terenurilor prin licitație sau prin concurs, plata anuală de arendă se stabilește la licitație (concurs), și constituie nu mai puțin de 2% din prețul normativ al terenului arendat.
Prin urmare, prețul normativ al terenului constituia 1 164 468,75 lei (25,0 hectare (suprafața terenului) x 75 grade (bonitatea solului) x 621,05 lei pentru o unitate grad-hectar (tarif)), iar plata anuală de arendă a terenului a fost stabilită în cadrul licitației în mărime de 25 630,00 lei.
Astfel, între Primăria comunei „X” și SRL „Y” a fost încheiat contractul de arendă funciară a terenului în cauză, pentru o perioadă de 25 ani, cu plata anuală de arendă în cuantum de 25 630,00 lei, iar contractul, în conformitate cu prevederile art. 43 alin. (1) din Legea cadastrului bunurilor imobile nr.1543/1998, a fost înregistrat în registrul bunurilor imobile.
Ulterior, prin Legea pentru modificarea unor acte normative nr. 220/2021 care a intrat în vigoare la data de 31.12.2021, au fost ajustate tarifele pentru o unitate grad-hectar, prevăzute de anexa la Legea nr.1308/1997, după cum urmează:
|
Poziția |
Destinația |
Tarif în lei pentru o unitate grad-hectar |
|
|
Până la 30.12.2021 |
Începând cu 31.12.2021 |
||
|
I. |
Vânzarea-cumpărarea terenurilor cu destinație agricolă, loturilor de pământ de pe lângă casă și loturilor pomicole |
621,05 |
1 130,31 |
|
II. |
Înstrăinarea forțată a terenurilor agricole, loturilor de pământ de pe lângă casă și loturilor pomicole |
1242,08 |
2 260,59 |
|
III. |
Excluderea terenurilor din categoriile de terenuri cu destinație agricolă și ale fondului silvic, precum și din circuitul agricol |
19 873,34 |
36 169,48 |
|
IV. |
Vânzarea-cumpărarea terenurilor din intravilanul localităților (cu excepția loturilor de pământ de pe lângă casă) |
19 873,34 |
36 169,48 |
În situația dată, pe de o parte avem un contract de arendă funciară în vigoare, pentru o perioadă de 25 ani, înregistrat în registrul bunurilor imobile, care stabilește plata anuală de arendă în mărime de 25 630,00 lei, iar pe de altă parte - cadrul normativ ajustat, prin care tariful pentru o unitate grad-hectar a fost majorat de la 621,05 lei la 1 130,31 lei și, respectiv, prețul normativ al terenului deja constituie 2 119 331,25 lei (25,0 hectare (suprafața terenului) x 75 grade (bonitatea solului) x 1 130,31 lei pentru o unitate grad-hectar (tarif)), iar plata anuală de arendă a terenului nu poate fi mai mică de 2% din prețul normativ al terenului, sau 42 386,63 lei.
În acest context este necesar de ținut cont de prevederile Codului civil, care statuează următoarele:
- În cazul situațiilor juridice contractuale în curs de realizare la data intrării în vigoare a legii noi, legea veche va continua să guverneze natura și întinderea drepturilor și obligațiilor părților, precum și orice alte efecte contractuale, dacă legea nouă nu prevede altfel (art.7 alin.(4));
- În situațiile prevăzute la alin. (4), dispozițiile legii noi se aplică modalităților de exercitare a drepturilor sau de executare a obligațiilor, precum și de înstrăinare, preluare, transformare sau de stingere a acestora. De asemenea, dacă legea nouă nu prevede altfel, clauzele unui act juridic încheiat anterior intrării în vigoare a legii noi contrare dispozițiilor ei imperative sunt, de la această dată, lipsite de orice efect juridic (art.7 alin.(5));
- Plata anuală pentru arenda terenurilor agricole proprietate a statului sau a unității administrativ-teritoriale constituie cel puțin 2% din prețul normativ al terenului dat în arendă. În caz de nerespectare a acestor cerințe minime, se consideră că plata de arendă este egală cu cerința minimă stabilită de lege (art.1308 alin.(3)).
Deci, începând cu 31.12.2021, data intrării în vigoare a noilor tarife în lei pentru o unitate grad-hectar ajustate, clauzele contractului de arendă funciară încheiat între Primăria comunei „X” și SRL „Y”, care contravin prevederilor legii, sunt lipsite de orice efect juridic, iar plata anuală de arendă care urmează a fi achitată de către arendaș și percepută de către arendator constituie 42 386,63 lei – cerința minimă stabilită de lege.
În cazul refuzului arendașului de a se conforma cadrului normativ în vigoare și de a încheia un acord adițional la contractul de arendă funciară, privind ajustarea plății anuale de arendă a terenului, arendatorul urmează să demareze procedura de reziliere a contractului.
Instituții:
Inspectoratului Control Financiar de Stat
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
E-mail *
659 vizualizări
Data publicării:
29 Octombrie /2025 07:50
Catalogul tematic
Control de stat
Etichete:
contract de arenda | autorităţile locale
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.