Документы и комментарии
Beneficiarii efectivi: prevederi legale actualizate privind declararea informației
Prin Legea nr. 66/2023 pentru modificarea unor acte normative (în continuare - Legea nr. 66/2023), conform art. VIII alin. (5), s-a instituit obligația persoanelor juridice, întreprinzătorilor individuali și a organizațiilor necomerciale înregistrate în Republica Moldova de a prezenta și/sau de a actualiza informația cu privire la beneficiarul efectiv/beneficiarii efectivi la Agenția Servicii Publice în termen de 18 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
În acest sens, precizăm că în conformitate cu art. VIII alin. (1) din Legea nr. 66/2023, prezenta lege a intrat în vigoare la 1 iulie 2023, cu excepția art. II pct. 15 și 37, care au în vigoare la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial.
Totodată, prevederile legale respective instituite prin Legea nr. 66/2023 au fost modificate ulterior prin Legea nr. 268/2024 pentru modificarea unor acte normative (în continuare Legea nr. 268/2024), incluzând obligația persoanelor juridice, întreprinzătorilor individuali, fiduciilor şi construcţiilor juridice similare de a declara complet și corect informaţia cu privire la beneficiarul efectiv/beneficiarii efectivi, de a actualiza informația respectivă în cazul în care au intervenit modificări cu privire la beneficiarul efectiv/beneficiarii efectivi, precum şi obligația privind desemnarea persoanei fizice rezidente responsabile pentru furnizarea şi/sau actualizarea informaţiilor cu privire la datele privind beneficiarul efectiv.
Subsecvent, conform prevederilor art. VIII alin. (1), (5) și (6) din Legea nr. 268/2024 s-a stabilit că prezenta lege intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial (în vigoare din 29.11.2024). Persoanele juridice, întreprinzătorii individuali, fiduciile şi orice construcţie juridică similară, în termen de 24 de luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, vor desemna persoana responsabilă prevăzută la art. 14 alin. (21) din Legea nr. 308/2017. Totodată, persoanele responsabile din cadrul fiduciilor şi construcţiilor juridice similare constituite până la data intrării în vigoare a prezentei legi vor asigura înregistrarea acestora în Registrul fiduciilor şi construcţiilor juridice similare în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
Ca urmare, în redacția actuală, art. 2632 din Codul contravențional prevede că pentru nedeclararea, declararea incompletă sau incorectă a informaţiei cu privire la beneficiarul efectiv/beneficiarii efectivi al/ai persoanelor juridice, al/ai întreprinzătorilor individuali, al/ai fiduciilor şi al/ai construcţiilor juridice similare, neactualizarea informaţiei respective, în cazul în care au intervenit modificări cu privire la beneficiarul efectiv/beneficiarii efectivi, precum şi lipsa desemnării persoanei responsabile fizice rezidente responsabile pentru furnizarea şi/sau actualizarea informaţiilor cu privire la datele privind beneficiarul efectiv se sancţionează cu amendă de la 1000 la 1500 de unităţi convenţionale.
În această ordine de idei, în conformitate cu prevederile art. 402 alin. (2) din Codul contravențional, contravențiile prevăzute la art. 2632 (…) se examinează conform competenţei, de către către Serviciul Fiscal de Stat.
Reieșind din considerentele menționate supra, SFS va fi în drept să aplice sancțiunea contravențională prevăzută de art. 2632 din Codul contravențional pentru nedeclararea, declararea incompletă sau incorectă a informaţiei cu privire la beneficiarul efectiv/beneficiarii efectivi, după expirarea termenului de 18 luni de la data intrării în vigoare a Legii nr. 66/2023 - și anume de la începutul lunii ianuarie 2025.
Conform prevederilor art. 30 alin. (2) și (5) din Codul contravenționale, termenul general de prescripţie al răspunderii contravenţionale este de 18 luni și curge de la data săvârşirii contravenţiei.
Procedura de examinare a neconcordanțelor între informaţiile privind beneficiarii efectivi
În acest sens, art. 52 din Legea nr. 308/2017 cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului (în continuare - Legea nr. 308/2017) definește noțiunea de beneficiar efectiv și prevede modul de soluționare a neconcordanțelor între informaţiile privind beneficiarul efectiv disponibile în Registrul de stat al unităţilor de drept şi în Registrul fiduciilor şi construcţiilor juridice similare şi informaţiile privind beneficiarul efectiv prezentate de către client.
Astfel, beneficiarul efectiv este orice persoană fizică ce deţine sau controlează în ultimă instanţă clientul şi/sau persoana fizică în numele ori în interesul căruia/căreia se realizează, direct sau indirect, o activitate sau o tranzacţie. Noţiunea de beneficiar efectiv include cel puţin:
1) în cazul persoanelor juridice cu scop lucrativ (comercial):
a) persoana fizică/persoanele fizice care deţine/deţin sau controlează în ultimă instanţă o persoană juridică, alta decât o societate cotată pe o piaţă reglementată care face obiectul cerinţelor de divulgare a informaţiilor în conformitate cu standardele internaţionale echivalente care asigură transparenţa corespunzătoare a informaţiilor privind exercitarea dreptului de proprietate, prin exercitarea directă sau indirectă a dreptului de proprietate asupra unei cote-părţi din numărul de acţiuni ori din drepturile de vot sau prin participaţia în capitalul social al persoanei juridice respective sau prin exercitarea controlului prin alte mijloace.
Deţinerea de către o persoană fizică a 25% plus o acţiune sau participarea acesteia în capitalul social al unei persoane juridice cu peste 25% este un criteriu al exercitării directe a dreptului de proprietate.
Deţinerea a 25% plus o acţiune de către o altă persoană juridică care se află sub controlul unei persoane fizice sau de către mai multe persoane juridice care se află sub controlul aceleiaşi persoane fizice sau participarea acesteia/acestora în capitalul social al unei persoane juridice cu peste 25% este un criteriu al exercitării indirecte a dreptului de proprietate;
b) persoana fizică care ocupă funcţia de administrator al clientului, în cazul în care, după epuizarea tuturor mijloacelor posibile şi cu condiţia că nu există motive de suspiciune, nu se identifică nicio persoană în calitate de beneficiar efectiv. Entităţile raportoare ţin evidenţa măsurilor luate în vederea identificării beneficiarilor efectivi pentru fiecare client în parte şi o prezintă, la cerere, Serviciului şi/sau organelor cu funcţii de supraveghere a entităţilor raportoare;
2) în cazul fiduciilor sau construcţiilor juridice similare, toate persoanele fizice, după cum urmează:
a) constituitorul/constituitorii, precum şi persoanele desemnate să îi/le reprezinte interesele în condiţiile legii;
b) fiduciarul/fiduciarii;
c) protectorul/protectorii (dacă există);
d) beneficiarul/beneficiarii fiduciilor sau construcţiilor juridice similare sau, în cazul în care identitatea acestuia/acestora încă nu este identificată, categoria de persoane în al căror interes principal se constituie sau funcţionează fiducia ori construcţia juridică similară;
e) oricare altă persoană fizică care exercită controlul în ultimă instanţă asupra fiduciei sau a construcţiei juridice similare prin exercitarea directă sau indirectă a dreptului de proprietate sau prin alte mijloace;
3) în cazul organizaţiilor necomerciale, persoana fizică/persoanele fizice care exercită controlul în ultimă instanţă asupra organizaţiei necomerciale;
4) în cazul persoanelor juridice, altele decât cele prevăzute la pct. 1)–3), şi al entităţilor care administrează şi distribuie fonduri:
a) persoana fizică beneficiară a cel puţin 25% din bunurile, respectiv, părţile sociale sau acţiunile unei persoane juridice sau ale unei entităţi fără personalitate juridică, în cazul în care viitorii beneficiari au fost deja identificaţi;
b) grupul de persoane în al căror interes principal se constituie ori funcţionează o persoană juridică sau entitate fără personalitate juridică, în cazul în care persoanele fizice care beneficiază de persoana juridică sau de entitatea juridică nu au fost identificate;
c) persoana sau persoanele fizice care exercită controlul asupra a cel puţin 25% din bunurile unei persoane juridice sau entităţi fără personalitate juridică, inclusiv prin exercitarea puterii de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor organelor de administraţie, conducere sau supraveghere a entităţii respective.
De asemenea, notăm că Legea nr. 308/2017, în art. 14 prevede anumite reguli de transparență care se referă la subiectul abordat. În acest sens, organul înregistrării de stat verifică, înregistrează, ţine evidenţa şi actualizează datele cu privire la beneficiarii efectivi ai persoanelor juridice, ai întreprinzătorilor individuali, cu excepţia instituţiilor/autorităţilor publice, a întreprinderilor de stat şi municipale, a societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, la înregistrarea constituirii lor, la înregistrarea modificărilor în datele înscrise privind beneficiarii efectivi în Registrul de stat al unităţilor de drept, la înregistrarea de stat a persoanelor supuse reorganizării şi la radierea acestora din Registrul de stat.
Totodată, SFS verifică, înregistrează, menţine şi actualizează datele cu privire la beneficiarii efectivi ai fiduciilor şi ai construcţiilor juridice similare la înregistrarea constituirii lor, la înregistrarea modificărilor contractului de fiducie/contractului prin care se instituie construcţia juridică similară sau ale altor acte juridice în baza cărora fiducia/construcţia juridică similară a fost instituită, la modificarea părţilor, a masei patrimoniale fiduciare şi la anularea lor. Serviciul Fiscal de Stat creează, gestionează şi actualizează Registrul fiduciilor şi construcţiilor juridice similare, care trebuie să conţină inclusiv informaţiile privind beneficiarul efectiv al fiduciilor şi construcţiilor juridice similare conform art. 52 alin. (2) pct. 2) din Legea nr. 308/2017.
De asemenea, persoanele juridice, întreprinzătorii individuali, fiduciarii sau persoanele care deţin poziţii echivalente în cadrul construcţiilor juridice similare sunt obligaţi să obţină şi să deţină informaţii adecvate, corecte şi actualizate cu privire la beneficiarul lor efectiv, inclusiv detalii privind interesele generatoare de beneficii pentru acesta, să prezinte organului înregistrării de stat şi, respectiv, Serviciului Fiscal de Stat, în partea ce ţine de fiducii şi construcţii juridice similare, informaţia cu privire la beneficiarul efectiv în termen de 30 de zile de la intervenirea modificării datelor acestuia. În realizarea acestor obligații, vor desemna o persoană fizică rezidentă responsabilă pentru furnizarea şi/sau actualizarea informaţiei cu privire la datele privind beneficiarul efectiv.
Fiduciarul/fiduciarii sau persoanele care deţin poziţii echivalente în cadrul construcţiilor juridice similare, prevăzute la art. 52 alin. (2) din Legea nr. 308/2017, comunică statutul pe care îl deţin şi furnizează entităţilor raportoare informaţiile respective atunci când, în calitatea lor de fiduciari sau persoane ce deţin poziţii echivalente în cadrul construcţiilor juridice similare, stabilesc o relaţie de afaceri sau efectuează o tranzacţie ocazională în conformitate cu art. 5 din Legea nr. 308/2017.
Fiduciarul/fiduciarii şi persoanele care deţin o poziţie echivalentă în cadrul unei construcţii juridice similare, care sunt rezidenţi în Republica Moldova sau care administrează o fiducie sau construcţie juridică similară în Moldova sunt obligaţi să obţină şi să deţină informaţii adecvate, corecte şi actualizate cu privire la identitatea părţilor fiduciei sau ale construcţiei juridice similare, astfel cum este prevăzut la art. 52 alin. (2) pct. 2) din Legea nr. 308/2017. În cazul în care părţile fiduciei sau ale construcţiei juridice similare sunt persoane juridice, fiducii sau construcţii juridice similare, fiduciarul/fiduciarii şi persoanele care deţin o poziţie echivalentă în cadrul unei construcţii juridice similare sunt obligaţi să obţină şi să deţină informaţii adecvate, corecte şi actualizate privind înregistrarea de stat şi beneficiarii lor efectivi în conformitate cu prezenta lege.
Evidențiem că este interzisă înregistrarea persoanelor juridice, a întreprinzătorilor individuali, a fiduciilor şi a construcţiilor juridice similare în lipsa datelor despre beneficiarul efectiv şi/sau dacă informaţia prezentată este neveridică sau incompletă.
Beneficiarii efectivi ai persoanelor juridice, ai întreprinzătorilor individuali, ai fiduciilor şi ai construcţiilor juridice similare înregistrate în Republica Moldova, inclusiv care deţin acţiuni, drepturi de vot, cote sociale sau exercită controlul prin alte mijloace, au obligaţia să furnizeze acestor persoane juridice, întreprinzători individuali, fiduciarului/fiduciarilor sau persoanelor ce deţin poziţii echivalente în cadrul construcţiilor juridice similare toate informaţiile necesare pentru a se conforma obligaţiilor de transparență prevăzute de lege.
În această ordine de idei, în cazul în care, în cadrul aplicării măsurilor de precauţie privind clienţii prevăzute de Legea nr. 308/2017, entităţile raportoare constată neconcordanţă între informaţiile privind beneficiarul efectiv disponibile în Registrul de stat al unităţilor de drept şi în Registrul fiduciilor şi construcţiilor juridice similare şi informaţiile privind beneficiarul efectiv prezentate de către client, acestea informează, în termen de 5 zile lucrătoare, Serviciul Fiscal de Stat şi Agenţia Servicii Publice.
În acest caz, entităţile raportoare sunt obligate să nu efectueze nici o activitate sau tranzacţie, inclusiv printr-un cont de plăţi, să nu stabilească nici o relaţie de afaceri ori să înceteze o relaţie de afaceri existentă şi să solicite imediat clientului actualizarea datelor privind beneficiarul efectiv la organul înregistrării de stat şi la SFS.
În baza informaţiilor transmise de entităţile raportoare, în termen de 5 zile lucrătoare, ASP efectuează o notare în Registrul de stat al unităţilor de drept, iar SFS – în Registrul fiduciilor şi construcţiilor juridice similare, cu privire la existenţa unei neconcordanţe. După soluţionarea neconcordanţei, ASP şi SFS radiază, în termen de 5 zile lucrătoare, notarea din registrele respective.
Până la soluţionarea neconcordanţei, ASP şi SFS nu efectuează nici o înregistrare în Registrul de stat al unităţilor de drept şi, respectiv, în Registrul fiduciilor şi construcţiilor juridice similare, referitoare la modificarea actelor de constituire ale persoanei juridice, ale întreprinzătorului individual, ale organizaţiei necomerciale şi, respectiv, ale fiduciei şi ale construcţiei juridice similare, precum şi referitoare la modificarea datelor înscrise în Registrul de stat, la reorganizarea sau la radierea entităţilor respective.
Procedura privind efectuarea/radierea notărilor în/din Registrul de stat al unităţilor de drept şi Registrul fiduciilor şi construcţiilor juridice similare şi de soluţionare a neconcordanţelor se aprobă prin:
a) ordin al directorului Agenţiei Servicii Publice – pentru Registrul de stat al unităţilor de drept;
b) ordin al directorului Serviciului Fiscal de Stat – pentru Registrul fiduciilor şi construcţiilor juridice similare.
În măsura în care este posibil, ASP şi SFS realizează procedura menţionată respectivă în mod similar. Orice modificare a procedurii de către unul dintre cele două organe se realizează după o consultare prealabilă cu celălalt organ, precum şi cu Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor.
De asemenea, la acest subiect vă mai recomandăm să consultați:
Beneficiarii efectivi pentru companii și organizații: termenul declarării va fi extins cu un an
Beneficiarul efectiv al persoanei juridice, întreprinzătorului individual, organizației necomerciale
Учреждения:
Государственная Налоговая Служба | АГЕНТСТВО ГОСУДАРСТВЕННЫХ УСЛУГ | Периодическое издание "Monitorul Fiscal FISC.md"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Счет пользователя создан успешно. Для подтверждения регистрации пройдите по подтверждающей ссылке, действительной в течение 30 календарных дней, отправленной на указанный в формуляре регистрации е-майл.
Задайте нам вопрос
Есть необходимость получить ответ на вопрос, или хочешь предложить тему для статьи, поясняющей практические аспекты деятельности? Зарегистрируйся, отправь вопрос или тему для статьи и в кратчайшие сроки получишь ответ эксперта на электронный адрес или в профиле на странице.
Е-майл *
Заказать услугу по телефону
Введите правильные данные и вскоре с вами свяжется оператор
Имя *
Фамилия *
Е-майл *
Телефон *
Отзыв
Для отслеживания статуса обработки отправленного отзыва, рекомендуем зарегистрироваться на странице. Таким образом ответ, отправленный Вам периодическим изданием «Monitorul Fiscal FISC.md» сохранится и отразится в Вашем профиле. В случае отправки отзыва без регистрации, ответ будет отправлен на ваш е-майл.
Е-майл *
Уважаемый пользователь
Для дальнейшего улучшения качества и доступности поставленных посредством сайта услуг, просим оставить отзыв.
1028 просмотры
Дата публикации:
18 Декабрь /2024 07:39
Catalogul tematic
Санкции
Ключевые слова
dezvăluirea informatiei | codul contraventional | transparenţa
0 комментарии
Только для пользователей зарегистрированные и авторизованные обладают право публиковать комментарии