Документы и комментарии
Politica fiscală și vamală pentru anul 2022. Principalele propuneri de măsuri
Ministerul Finanțelor a inițiat pe data de 11 noiembrie 2021 procedura de consultare a propunerilor de măsuri fiscale și vamale pentru anul 2022.
Acestea în mare parte au rezultat din discuțiile preliminare cu reprezentanții asociaților de afaceri și alți actori la data 30 septembrie 2021, fiind incluse doar măsurile care nu erodează substanțial veniturile bugetare pentru anul 2022 și au un nivel înalt de consens. Restul propunerilor, care au un impact bugetar mai sporit și/sau necesită identificarea unor soluții de consens între toți actorii implicați vor fi discutate în următorul exercițiu.
-
Codul fiscal nr. 1163/1997,
-
Legea fondului rutier nr. 720/1996,
-
Legea privind finanțele publice locale nr. 397/2003,
-
Legea Fondului de susținere a populației nr. 827/2000,
-
Legea pentru punerea în aplicare a titlului III al Codului fiscal nr.1417/1997,
-
Codul vamal al Republicii Moldova nr.1149/2000,
-
Legea pentru punerea în aplicare a titlului IV din Codul fiscal nr. 1054/2000,
-
Legea cu privire la punerea în aplicare a Titlului VI din Codul fiscal nr. 1056/2000
-
Legea cu privire la modul de introducere și scoatere a bunurilor de pe teritoriul Republicii Moldova de către persoane fizice nr. 1569/2002,
-
Codul contravențional al Republicii Moldova nr.218/2008.
Legea nr.720/1996 și Legea nr.397/2003
Alocarea a 100% din încasările din taxa pentru folosirea drumurilor către bugetele locale
Modificările propuse la Legea fondului rutier nr.720/1996 și Legea privind finanțele publice locale nr.397/2003 au fost elaborate pentru punerea în aplicare a deciziei Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale de alocare integrală a încasărilor taxei pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova către unitățile administrativ-teritoriale de nivelul întîi, conform mecanismului actual de calculare a transferurilor cu destinație specială pentru infrastructura drumurilor publice locale.
Actualmente, conform art.12 alin.(2) din Legea nr.397/2003, transferurile cu destinaţie specială pentru finanțarea infrastructurii drumurilor publice locele pentru bugetele locale de nivelul întîi, inclusiv pentru bugetele municipale Bălţi şi Chişinău, sînt calculate şi distribuite proporţional numărului populaţiei din teritoriul unităţii administrativ-teritoriale respective, în baza datelor oficiale existente la momentul calculării acestora, în cuantumul de 50% din volumul total al taxei pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în RM, aprobat în legea anuală a bugetului de stat, şi se utilizează exclusiv pentru infrastructura drumurilor comunale şi a străzilor.
În acest sens, plafonul de 50% se va majora până la 100%, fapt ce va creșterea posibilitățile financiare ale bugetelor locale de nivelul întîi pentru finanțarea infrastructurii drumurilor publice locale din teritoriul administrat.
Codul fiscal nr.1163/1997
- plățile suportate de angajatori în vederea vaccinării angajaților;
- venitul din anularea sau recuperarea cheltuielilor, veniturile din reducerea sau anularea provizioanelor, pentru care nu s-au acordat deduceri în scopuri fiscale.
1.3 Extinderea dreptului la deducerea cheltuielilor angajatorului pentru transportul, hrană și studii profesionale și pentru studenţii stagiari și/sau în formare. La fel, se propune aplicarea normei prevăzute la art.24 alin.(192) din CF ce prevede dreptul la deducere în scopuri fiscale a cheltuielilor din care au fost reținute impozite salariale și asupra studenţilor stagiari și/sau în formare.
1.4 Revizuirea normelor privind deducerea cheltuielilor în folosul salariaților (art.24 alin.(192). Actualmente, se permite deducerea cheltuielilor suportate de angajator pentru orice plăţi efectuate în folosul angajatului, în raport cu care au fost calculate contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii şi au fost reţinute primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi impozitul pe venit din salariu, datorate de angajator şi angajat.
Astfel, norma urmează a fi aplicată în cazul reținerii tuturor impozitelor salariale, iar conform propunerii deducerea se va permite în cazul reținerii contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi/sau au fost reţinute primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi impozitul pe venit din salariu, datorate de angajator şi angajat.
Spre exemplu, în cazul în care angajatorul a oferit angajaților cadouri din care au fost reținute primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi impozitul pe venit din salariu, dar nu s-a reținut contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii, conform noilor modificări propuse aceste cheltuieli vor fi premise la deducere în scopuri fiscale.
1.5 Revizuirea metodei de calculare a amortizării pentru rezidenții parcurilor pentru tehnologia informațiilor
Ajustarea conținutului art. 271 din CF în partea ce ține de calculul amortizării în scopuri fiscale în cazul obținerii/retragerii statutului de rezident al parcului pentru tehnologia informației. Astfel, conform propunerii, agenţii economici care pe parcursul anului fiscal, în conformitate cu prevederile legislației cu privire la parcurile pentru tehnologia informaţiei, obţin sau li se retrage titlul de rezident al parcului pentru tehnologia informaţiei au dreptul la deducere în scopuri fiscale a cheltuielilor privind amortizarea şi reparaţia mijloacelor fixe pentru perioada aplicării regimului de impozitare general stabilit.
În cazul retragerii titlului de rezident al parcului pentru tehnologia informaţiei, valoarea amortizabilă a mijloacelor fixe va fi egală cu valoarea contabilă ajustată cu suma din reevaluarea şi deprecierea acestora, anterior recunoscute, la începutul lunii următoare celei în care a fost retras titlul.
1.6. Revizuirea cuantumului scutirilor personale și a persoanelor întreținute.
În vederea creșterii veniturilor disponibile a populației, proiectul de lege prevede majorarea scutirilor personale după cum urmează :
Tipul scutirii |
2021 |
2022 |
Cuantumul scutirii personale |
25 200 lei |
27 000 lei |
Cuantumul scutirii personale majore |
30 000 lei |
31 500 lei |
Cuantumul scutirii majore pentru soț/soție |
18 900 lei |
19 800 lei |
Cuantumul scutirii pentru persoane întreținute |
4 500 lei |
9 000 lei |
Cuantumul scutirii pentru persoane întreținute majoră |
18 900 lei |
19 800 lei |
1.7. Specificarea regimului fiscal a veniturilor obținute de administrația parcului pentru tehnologia informației.
În acest sens, se propunere introducerea unei norme similare celei aplicabile administrației zonelor economice libere, care au un statut similar Administrației parcurilor pentru tehnologia informației. Astfel, norma va reglementa scutirea de la plata impozitul pe venit sursele financiare ale administraţiei parcului pentru tehnologia informației.
1.8. Specificarea veniturilor nerezidenților ce urmează a fi impozitate în RM
Prin ajustarea art. 70-72 din CF, se propune aducerea clarității în raport cu venitul contribuabilului nerezident, prin specificarea tipurilor de venituri din care urmează a fi reținut impozitul pe venit la sursa de plată.
Potrivit noilor reglementări, întregul venit al contribuabilului nerezident se va determina în baza: (i) venitului obţinut în RM din activităţi de întreprinzător sau din munca prin contract (acord) de muncă și/sau oricare alt venit obținut și/sau generat de sursele de venit din RM, indiferent dacă veniturile sunt primite în RM sau în afara ei; (ii) venitului peste hotarele RM din activităţi de întreprinzător sau din munca prin contract (acord) de muncă.
Astfel, urmează a fi supus impozitării în RM venitul ce ţine de activitatea desfăşurată pe teritoriul RM și/sau generat de sursele de venit de pe teritoriul RM.
1.9. Ajustarea art. 103 alin.(1) pct.10) din CF în partea ce vizează autoritatea responsabilă de autorizarea materiei prime medicamentoase, materialelor, articolelor și ambalajelor utilizate la producerea medicamentelor. Modificarea este necesară în vederea aducerii în concordanță a prevederilor art. 103 alin.(1) pct.10) din CF cu cele ale Legii nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător, potrivit căreia autoritatea responsabilă de emiterea autorizaţiei respective este - Agenţia Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale.
1.10. Revizuirea cotelor accizelor pentru produsele de tutun în vederea uniformizării acestora și asigurarea implementării prevederile Acordului de asociere RM - UE.
Proiectul prevede revizuirea cotelor accizelor la produsele din tutun clasificate la pozițiile tarifare 240210000 și 240290000, în vederea aducerii în concordanță a cotei accizei pentru produselor respective cu cota accizei minime la țigaretele cu sau fără filtru. Astfel, cotele propuse pentru țigări de foi (inclusiv cele cu capete tăiate) şi trabucuri, care conţin tutun și (ii) alte ţigări de foi, trabucuri şi ţigarete conţinînd înlocuitori de tutun, sunt următoarele:
Poziția tarifară |
Denumirea mărfii |
Unitatea de măsură |
Cotele accizelor |
|||
|
|
|
Anul 2021 |
Anul 2022 |
Anul 2023 |
|
240210000
|
Ţigări de foi (inclusiv cele cu capete tăiate) şi trabucuri, care conţin tutun |
valoarea în lei/ 1000 de bucăți |
41% |
41%, dar |
41%, dar |
|
240290000
|
Alte ţigări de foi, trabucuri şi ţigarete conţinînd înlocuitori de tutun |
valoarea în lei/1000 bucăți |
41% |
41% dar |
41%, dar |
- Cartușe și rezerve pentru țigarete electronice; preparate destinate utilizării în cartușe și rezerve pentru țigarete electronice, conform cotelor menționate mai jos
1.11. Extinderea termenului de depunere a dărilor de seamă fiscale în cazul decesului conducătorului agentului economic, care a fost și unicul fondator.
Propunerea prevede neaplicarea măsurilor de sancționare în cazurile de nedepunere a declarațiilor fiscale în cazul decesului conducătorului agentului economic, care a fost și unicul fondator sau deținea cel puțin 50% din fondul statutar al entitătii.
Astfel, se propune ca termenul respectiv să se extindă în baza certificatului de deces, pînă la data de 10 a lunii următoare celei în care a fost finalizată procedura de desemnare a custodiei masei succesorale.
1.12. Aplicarea impozitului pe bunuri imobiliare la situația de 1 ianuarie cu scopul simplificării și reducerii costului procesului de administrare fiscală de către autoritățile publice locale
În vederea eficientizării mecanismului de administrare a impozitului pe bunurile imobiliare/impozitului funciar se propune stabilirea drept subiecți ai impunerii proprietarii bunurilor imobile, care dețin acest drept de proprietate la situația din 1 ianuarie a anului de gestiune.
Acest fapt, în circumstanțele schimbării în cursul anului de gestiune a titularilor drepturilor de proprietate asupra bunurilor imobile, ar exclude:
1) necesitatea realizării de către serviciile de colectare a impozitelor și taxelor locale din cadrul primăriilor (SCITL), cît și de către persoanele juridice și fizice înregistrate în calitate de întreprinzător a unor calcule repetate, cu determinarea obligațiilor fiscale aferente acestor impozite proporțional perioadei deținerii dreptului de proprietate în cursul anului;
2) necesitatea înmânării unor avize de plată ajustate sau primare sau prezentării unor dări de seamă ajustate.
De remarcat, că o astfel de practică există în țările: Spania, Germania, Franța, Austria, Cehia, Rusia.
1.13. Ajustarea prevederilor aferente taxelor locale (plafonarea) ca urmare a Hotărârii Curții Constituționale din 14 septembrie 2021 de neconstituționalitate a prevederilor articolului VII punctele 78-87 din Legea nr. 257 din 16 decembrie 2020 cu privire la modificarea unor acte normative.
Legea Fondului de susținere a populației nr. 827/2000
Eliminarea taxei pentru prestarea serviciilor de telefonie mobilă este argumentată de necesitatea realizării acțiunii 5.2.3. Anularea „taxei de lux” pentru serviciile de telefonie mobilă prin operarea modificărilor la Legea Fondului de susţinere a populaţiei nr.827/2000 din Planul de activitate a Guvernului pentru anul 2021-2022.
În acest sens, prin prisma Art.LV. alin. (1) lit. d) din Legea nr.257/2020 cu privire la modificarea unor acte normative, taxa pentru prestarea serviciilor de telefonie mobilă – în mărime de 2,5 la sută din venitul obţinut din vânzările aferente acestor servicii, începând cu 1 ianuarie 2022 urma a fi micșorată la 1,5 %.
Este de menționat că, potrivit art.1 din Legea nr. 827/2000, fondul de susţinere a populaţiei este creat pentru finanţarea programelor cu destinaţie specială în domeniul asistenţei sociale, finanţarea serviciilor sociale incluse în pachetul minim de servicii sociale în condiţiile stabilite de Guvern, precum şi pentru finanţarea cantinelor de ajutor social.
Legea nr. 1054/2000 pentru punerea în aplicare a titlului IV din Codul fiscal
Cu referință la Legea nr. 1054/2000 se propune modificarea art. 6 alin. (65). Este de menționat că prevederile actuale ale alineatului stabilesc obligația achitării accizelor pentru distilatele obţinute pe bază de vin (distilatul pentru divin, distilatul de vin, distilatul de tescovină de struguri, distilatul de drojdie de vin, alcoolul etilic de origine vitivinicolă) achiziționate cu aplicarea scutirii de accize, în cazul nerespectării cerințelor impuse. Prin urmare, modificările propuse au ca scop aplicarea obligației calculării accizelor pentru cantitatea achiziționată cu scutire de accize în cazul în care nu sunt respectate cerințele în conformitate cu care a fost acordată scutirea.
Codul vamal al Republicii Moldova nr.1149/2000
Codul contravențional al Republicii Moldova nr. 218/2008
Măsura propusă vizează revizuirea amenzilor în cazul neachitării vinietei.
Este de menționat că, la moment, proiectul de lege privind măsurile de politică fiscală și vamală pentru anul 2021 este propus pentru consultări publice și urmează a fi aprobat de către Guvern și, respectiv, adoptat de Parlament.
Учреждения:
Периодическое издание "Monitorul Fiscal FISC.md" | Министерство финансов Республики Молдова
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Счет пользователя создан успешно. Для подтверждения регистрации пройдите по подтверждающей ссылке, действительной в течение 30 календарных дней, отправленной на указанный в формуляре регистрации е-майл.
Задайте нам вопрос
Есть необходимость получить ответ на вопрос, или хочешь предложить тему для статьи, поясняющей практические аспекты деятельности? Зарегистрируйся, отправь вопрос или тему для статьи и в кратчайшие сроки получишь ответ эксперта на электронный адрес или в профиле на странице.
Е-майл *
Заказать услугу по телефону
Введите правильные данные и вскоре с вами свяжется оператор
Имя *
Фамилия *
Е-майл *
Телефон *
Отзыв
Для отслеживания статуса обработки отправленного отзыва, рекомендуем зарегистрироваться на странице. Таким образом ответ, отправленный Вам периодическим изданием «Monitorul Fiscal FISC.md» сохранится и отразится в Вашем профиле. В случае отправки отзыва без регистрации, ответ будет отправлен на ваш е-майл.
Е-майл *
Уважаемый пользователь
Для дальнейшего улучшения качества и доступности поставленных посредством сайта услуг, просим оставить отзыв.
9534 просмотры
Дата публикации:
15 Ноябрь /2021 08:09
Catalogul tematic
Налоговое администрирование | Налоговое законодательство | Налоговые новости
Ключевые слова
politica bugetar fiscala | Taxe | scutire personala | Cod fiscal | Cod Vamal | Proiect
0 комментарии
Только для пользователей зарегистрированные и авторизованные обладают право публиковать комментарии