Физические лица
Impozitul pe bunurile imobiliare. Ce scutiri pot acorda APL persoanelor fizice-cetăţeni
În continuare vom reaminti contribuabililor unele prevederi ale Codului fiscal ce se referă la impunerea cu impozitul pe bunuri imobiliare a persoanelor fizice. Astfel, conform art. 277 din CF, subiecţi ai impunerii cu impozitul pe bunuri imobiliare sunt persoanele fizice rezidenţi şi nerezidenţi ai RM:
– proprietarii bunurilor imobiliare de pe teritoriul RM;
– arendaşii care arendează un bun imobiliar agricol proprietate privată, dacă contractul de arendă nu prevede altfel;
– deţinătorii drepturilor patrimoniale (drepturilor de posesie, de gestiune şi/sau de folosinţă) asupra bunurilor imobiliare proprietate publică de pe teritoriul RM;
– arendaşii sau locatarii bunurilor imobiliare ale autorităţilor publice şi ale instituţiilor finanţate de la bugetele de toate nivelurile;
– locatarii bunurilor imobiliare – în cazul contractului de leasing financiar;
– arendaşii sau locatarii bunurilor imobiliare proprietate privată a nerezidenţilor RM, dacă contractul de arendă/locaţiune nu prevede altfel.
Codul fiscal stabileşte pentru persoanele fizice și scutiri de plata impozitului pe bunuri imobiliare, acestea fiind expres prevăzute în art.283:
h) persoanele de vârstă pensionară, persoanele cu dizabilităţi severe şi accentuate, persoanele cu dizabilităţi din copilărie, persoanele cu dizabilităţi medii (participanţi la acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova, participanţi la acţiunile de luptă din Afghanistan, participanţi la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl), precum şi persoanele supuse represiunilor şi ulterior reabilitate);
i) familiile participanţilor căzuţi în acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei RM şi persoanele care au fost întreţinute de aceştia;
j) familiile militarilor căzuţi în acţiunile de luptă din Afghanistan şi persoanele care au fost întreţinute de aceştia;
k) familiile care au copii cu dizabilităţi în vârstă de pînă la 18 ani şi membrii familiilor care au la întreţinere şi îngrijire permanentă persoane cu dizabilităţi;
l) familiile persoanelor decedate în urma unor boli cauzate de participarea lor la lucrările de lichidare a consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl şi persoanele care au fost întreţinute de acestea;
Categoriile de persoane indicate beneficiază de scutire de plata impozitului pe bunurile imobiliare pentru obiectele impunerii cu destinaţie locativă, unde acestea şi-au înregistrat domiciliul (în lipsa domiciliului − reşedinţa), în limita valorii (costului) stabilite de AAPL, precum şi pentru terenurile neevaluate de către organele cadastrale teritoriale care sunt ocupate de locuinţe ce constituie domiciliul persoanei (în lipsa domiciliului – reşedinţa), pentru loturile de pământ de pe lângă domiciliul persoanei (în lipsa domiciliului – reşedinţa) (inclusiv terenurile atribuite de către autorităţile administraţiei publice locale ca loturi de pământ de pe lângă domiciliul persoanei (în lipsa domiciliului – reşedinţa) şi distribuite în extravilan din cauza insuficienţei de terenuri în intravilan).
Prin derogare de la prevederile alin.(2) al art. 283, până la stabilirea de către autoritatea administraţiei publice locale a scutirii de plata impozitului pe bunurile imobiliare, persoanelor indicate supra li se acordă această scutire în limita valorii (costului) imobilului-domiciliu (în lipsa acestuia – reşedinţă), conform anexei2 la Titlul VI.
În cazul în care dreptul la scutire de impozitul pe bunurile imobiliare se naşte sau se stinge pe parcursul anului fiscal, recalcularea impozitului se efectuează începând cu luna din care persoana are sau nu are dreptul la această scutire.
De impozitul pe bunurile imobiliare (terenuri, loturi de pământ) sunt scutiţi proprietarii şi beneficiarii ale căror terenuri şi loturi de pământ:
a) sunt ocupate de rezervaţii, parcuri dendrologice şi naţionale, grădini botanice;
b) sunt destinate fondului silvic, în cazul în care nu sunt antrenate în activitatea de întreprinzător, cu excepţia întreprinderilor silvice la efectuarea tăierilor de reconstrucţie ecologică, a celor de conservare şi a celor secundare, la efectuarea amenajamentului silvic, a lucrărilor de cercetare şi de proiectare pentru necesităţile gospodăriei silvice, de lichidare a efectelor calamităţilor naturale, precum şi la efectuarea altor lucrări silvice legate de îngrijirea pădurilor;
b1) sunt destinate fondului apelor în cazul în care nu sunt antrenate în activitatea de întreprinzător;
c) sunt folosite de organizaţiile ştiinţifice şi instituţiile de cercetări ştiinţifice cu profil agricol şi silvic în scopuri ştiinţifice şi instructive;
d) sunt ocupate de plantaţii multianuale până la intrarea pe rod;
i) sunt atribuite pentru scopuri agricole, la momentul atribuirii fiind recunoscute distruse, dar ulterior restabilite – pe o perioadă de 5 ani;
j) sunt supuse poluării chimice, radioactive şi de altă natură dacă Guvernul a stabilit restricţii privind practicarea agriculturii pe aceste terenuri.
Totuşi, suplimentar la scutirile menţionate, autorităţile deliberative şi reprezentative ale APL sunt în drept să acorde persoanelor fizice şi juridice scutiri sau amânări la plata impozitului pe bunurile imobiliare pe anul fiscal respectiv, în caz de:
a) calamitate naturală sau incendiu, în urma cărora bunurile imobiliare, semănăturile şi plantaţiile multianuale au fost distruse sau au fost deteriorate considerabil;
b) atribuire a terenurilor pentru evacuarea întreprinderilor cu impact negativ asupra mediului înconjurător. În acest caz pot fi acordate scutiri de impozit pe durata normativă a lucrărilor de construcţie;
c) boală îndelungată sau deces al proprietarului bunurilor imobiliare confirmate prin certificat medical sau, respectiv, prin certificat de deces.
Suplimentar, autorităţile deliberative şi reprezentative ale APL sunt în drept să acorde scutiri la plata impozitului pe bunurile imobiliare pe anul fiscal respectiv persoanelor fizice deţinătoare de case de locuit sau de alte încăperi de locuit (folosite ca locuinţă de bază) în locaţiune din fondul public de locuinţe.
Decizia adoptată de autoritatea reprezentativă a administraţiei publice locale privind acordarea de scutiri sau de amânări la plata impozitului pe bunurile imobiliare este remisă, în termen de 10 zile, subdiviziunilor Serviciului Fiscal de Stat.
Mărimea prejudiciilor cauzate de calamităţi naturale sau incendii se determină de către o comisie specială.
_______________________________________________________
1 Pentru cele existente şi/sau dobândite după data de 31 mai inclusiv a anului fiscal în curs, impozitul pe bunurile imobiliare se achită de către subiecţii impunerii la bugetele locale, conform amplasării obiectelor impunerii, nu mai târziu de data de 25 martie a anului următor anului de gestiune.
2
Valoarea (costul) bunurilor imobiliare cu destinaţie
locativă (apartamente şi case de locuit individuale, terenuri
aferente acestor bunuri) din municipii, inclusiv din localităţile
aflate în componenţa acestora, din oraşe şi sate (comune),
valoare (cost) în limitele căreia se acordă scutire la plata
impozitului pe bunurile imobiliare conform art.283 alin.(21)
|
||
Nr.
crt. |
Denumirea unităţilor administrativ-teritoriale*
|
Limita valorii bunurilor imobiliare scutite de impozitul pe bunurile imobiliare, lei
|
1
|
2
|
3
|
1.
|
municipiul Chişinău, inclusiv localităţile din componenţa acestuia
|
380000
|
2.
|
municipiul Bălţi, inclusiv localităţile din componenţa acestuia
|
156000
|
3.
|
oraşul Anenii Noi
|
53000
|
4.
|
oraşul Basarabeasca
|
43000
|
5.
|
oraşul Briceni
|
71000
|
6.
|
oraşul Lipcani
|
51000
|
7.
|
oraşul Cahul
|
138000
|
8.
|
oraşul Cantemir
|
31000
|
9.
|
oraşul Călăraşi
|
32000
|
10.
|
oraşul Căuşeni
|
77000
|
11.
|
oraşul Căinari
|
14000
|
12.
|
oraşul Cimişlia
|
66000
|
13.
|
oraşul Criuleni
|
55000
|
14.
|
oraşul Donduşeni
|
40000
|
15.
|
oraşul Drochia
|
84000
|
16.
|
oraşul Edineţ
|
80000
|
17.
|
oraşul Cupcini
|
49000
|
18.
|
oraşul Făleşti
|
49000
|
19.
|
oraşul Floreşti
|
84000
|
20.
|
oraşul Ghindeşti
|
23000
|
21.
|
oraşul Mărculeşti
|
24000
|
22.
|
oraşul Glodeni
|
40000
|
23.
|
oraşul Hînceşti
|
145000
|
24.
|
oraşul Ialoveni
|
185000
|
25.
|
oraşul Leova
|
35000
|
26.
|
oraşul Iargara
|
14000
|
27.
|
oraşul Nisporeni
|
39000
|
28.
|
oraşul Ocniţa
|
17000
|
29.
|
oraşul Otaci
|
24000
|
30.
|
oraşul Frunză
|
14000
|
31.
|
oraşul Orhei
|
100000
|
32.
|
oraşul Rezina
|
49000
|
33.
|
oraşul Rîşcani
|
29000
|
34.
|
oraşul Costeşti
|
15000
|
35.
|
oraşul Sîngerei
|
33000
|
36.
|
oraşul Biruinţa
|
15000
|
37.
|
oraşul Soroca
|
82000
|
38.
|
oraşul Străşeni
|
116000
|
39.
|
oraşul Bucovăţ
|
27000
|
40.
|
oraşul Şoldăneşti
|
23000
|
41.
|
oraşul Ştefan Vodă
|
45000
|
42.
|
oraşul Taraclia
|
26000
|
43.
|
oraşul Teleneşti
|
29000
|
44.
|
oraşul Ungheni
|
87000
|
45.
|
oraşul Corneşti
|
49000
|
46.
|
municipiul Comrat
|
122000
|
47.
|
oraşul Ceadîr-Lunga
|
61000
|
48.
|
oraşul Vulcăneşti
|
32000
|
49.
|
satele (comunele) ce nu se află în componenţa municipiilor Chişinău şi Bălţi
|
30000
|
Учреждения:
Периодическое издание "Monitorul Fiscal FISC.md"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Счет пользователя создан успешно. Для подтверждения регистрации пройдите по подтверждающей ссылке, действительной в течение 30 календарных дней, отправленной на указанный в формуляре регистрации е-майл.
Задайте нам вопрос
Есть необходимость получить ответ на вопрос, или хочешь предложить тему для статьи, поясняющей практические аспекты деятельности? Зарегистрируйся, отправь вопрос или тему для статьи и в кратчайшие сроки получишь ответ эксперта на электронный адрес или в профиле на странице.
Е-майл *
Заказать услугу по телефону
Введите правильные данные и вскоре с вами свяжется оператор
Имя *
Фамилия *
Е-майл *
Телефон *
Отзыв
Для отслеживания статуса обработки отправленного отзыва, рекомендуем зарегистрироваться на странице. Таким образом ответ, отправленный Вам периодическим изданием «Monitorul Fiscal FISC.md» сохранится и отразится в Вашем профиле. В случае отправки отзыва без регистрации, ответ будет отправлен на ваш е-майл.
Е-майл *
Уважаемый пользователь
Для дальнейшего улучшения качества и доступности поставленных посредством сайта услуг, просим оставить отзыв.
4461 просмотры
Дата публикации:
14 Июнь /2023 08:00
Catalogul tematic
Налоговое администрирование | Налог на недвижимое имущество | Новости
Ключевые слова
impozit imobiliar | scutire | aminare | APL | monitorul.fisc.md
0 комментарии
Только для пользователей зарегистрированные и авторизованные обладают право публиковать комментарии