
Панорама
România: Ce schimbari aduce Codul Fiscal
- scutirea veniturilor din dividende primite de la persoane juridice din state terte cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri;
- scutirea castigurilor de capital realizate de contribuabili din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare;
- scutirea veniturilor obtinute de o persoana juridica romana din lichidarea unei alte persoane juridice.
- scutirea de impozit a dividendelor primite de o persoana juridica romana de la alta persoana juridica romana;
- scutirea de impozit a dividendelor primite de o persoana juridica romana de la alta persoana juridica straina situata intr-un stat membru;
- neimpozitarea dividendelor distribuite de o persoana juridica romana unei alte persoane juridice romane.
- conditiile de schimbare a anului fiscal pentru contribuabilii care solicita modificarea exercitiului financiar, potrivit art. 27 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- revizuirea regimului fiscal aplicabil cheltuielilor cu sponsorizarea, in sensul reportarii sumelor care raman nededuse in anul fiscal, intrucat depasesc limita minima care se scade din impozitul pe profit, 3 la mie din cifra de afaceri dar nu mai mult de 20% din impozitul pe profit, in urmatorii 7 ani consecutivi;
- veniturile impozitate in strainatate, incluse in profitul impozabil atribuibil sediului permanent din Romania al unei persoane juridice din alt stat membru al Uniunii Europene sau dintr-un stat din Spatiul Economic European, vor beneficia de avantajul fiscal al creditului fiscal extern acordat unei persoane juridice romane, indiferent daca conventia de evitare a dublei impuneri aplicabila incheiata intre Romania si statul sursa a veniturilor prevede sau nu in mod explicit acest avantaj fiscal in favoarea sediului permanent.
- nu mai aplica sistemul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor contribuabilii care realizeaza venituri din consultanta si management daca ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in total venituri este peste 20%;
- s-au eliminat din baza de impunere veniturile reprezentand diferentele de curs valutar si a reducerilor comerciale acordate ulterior facturarii.
- Principalele modificari si completari in ceea ce priveste impozitul pe venit se refera la:
- acordarea deductibilitatii cheltuielilor cu dobanzile aferente imprumuturilor in valuta de la persoane fizice si juridice, altele decat institutiile care desfasoara activitatea de creditare cu titlu profesional, in cazul contribuabililor care realizeaza venituri din activitati independente la care venitul net anual se determina pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, la nivelul ratei dobanzii pentru imprumuturile in valuta;.
- crearea cadrului legal pentru deducerea din venitul brut din salarii a contributiilor obligatorii aferente unei luni, indiferent de faptul daca acestea sunt platite in Romania sau intr-un alt stat membru UE sau stat membru al SEE, potrivit prevederilor regulamentelor Uniunii Europene, a legislatiei SEE sau a conventiilor/acordurilor privind coordonarea sistemelor de securitate sociala in care Romania este parte.
- posibilitatea de actualizare a pretului mediu pentru determinarea venitului impozabil in cazul veniturilor obtinute de persoanele fizice sub forma de arenda primita in natura.
- simplificarea tratamentului fiscal al veniturilor obtinute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal prin abrogarea prevederilor referitoare la optiunea contribuabililor de a determina venitului net din arenda in sistem real.
- deducerea din veniturile realizate anual din categoria venituri din cedarea folosintei bunurilor a contributiilor de asigurari sociale de sanatate.
- neimpozitarea veniturilor obtinute din cultivarea terenurilor cu plante furajere graminee si leguminoase pentru productia de masa verde destinate furajarii animalelor detinute de contribuabilii pentru care venitul se determina pe baza normelor de venit sau care obtin venituri neimpozabile din activitati agricole.
- stabilirea tratamentului fiscal in cazul persoanelor fizice care primesc materiale publicitare, pliante, mostre, puncte bonus acordate cu scopul stimularii vanzarilor.
- crearea cadrului legal pentru ca persoanele fizice rezidente intr-un stat UE sau SEE, care obtin venituri impozabile din Romania, sa beneficieze de deducerile fiscale prevazute de lege pentru contribuabilii rezidenti, tinand seama de situatia contribuabilului.
- s-au introdus prevederi referitoare la tratamentul fiscal al veniturilor obtinute din strainatate de natura celor obtinute din Romania in situatia in care acestea din urma sunt venituri neimpozabile in sensul ca se aplica acelasi tratament fiscal ca si pentru cele obtinute din Romania.
- se modifica prevederile referitoare la ajustarea TVA, in sensul ca nu se impune ajustarea in cazul bunurilor pierdute, distruse sau furate, in conditiile in care pierderea, distrugerea sau furtul bunurilor sunt demonstrate corespunzator.
- a fost eliminata conditia referitoare la achitarea TVA solicitate la rambursare de catre persoanele impozabile nestabilite in Romania. Potrivit noilor prevederi, rambursarile de TVA catre persoanele impozabile nestabilite in Romania se vor acorda chiar daca TVA solicitata la rambursare nu este achitata, sub rezerva indeplinirii celorlalte conditii prevazute de lege.
- a fost exclus din baza de impozitare a TVA aferenta serviciilor de leasing costul cu asigurarea bunului care face obiectul contractului de leasing, acest cost urmand a fi recuperat de societatile de leasing prin refacturare de la utilizatori.
- se interzice vanzarea de tigarete catre persoane fizice la un pret mai mic decat pretul de vanzare cu amanuntul declarat;
- s-a stabilit modul de calcul al valorii accizelor in lei, in situatia in care cursul de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, este mai mic decat cursul de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul anterior anului precedent, in sensul ca valoarea in lei a accizelor si a impozitului la titeiul din productia interna, datorate bugetului de stat, stabilite in echivalent euro pe unitatea de masura, se determina prin transformarea sumelor exprimate in echivalent euro, pe baza cursului de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul anterior anului precedent, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, valoare care se actualizeaza cu media anuala a indicelui preturilor de consum calculata in luna septembrie din anul precedent, comunicata oficial de Institutul National de Statistica, pana la data de 15 octombrie.
- persoanele juridice romane;
- persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania;
- persoanele juridice cu sediu social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene;
- institutele nationale de cercetare-dezvoltare;
- institutiile publice;
- asociatiile, fundatiile si celelalte persoane juridice fara scop patrimonial.
- valoarea cladirilor, inclusiv valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta, pentru care se datoreaza impozit pe cladiri, conform Titlului IX din Codul Fiscal, de catre contribuabil sau proprietar, dupa caz;
- valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru constructiile, aflate sau care urmeaza sa fie trecute in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ teritoriale;
- valoarea constructiilor reprezentand terase pe arabil, plantatii pomicole si viticole conform subgrupei 1.2.9. din grupa 1 a Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 2.139/2004, cu modificarile ulterioare.
- cota este de 1,5%;
- impozitul asupra valorii constructiilor se datoreaza incepand cu 1 ianuarie 2014 iar calculul si declararea acestuia se efectueaza de catre contribuabili anual, pana la data de 25 mai, inclusiv, a anului pentru care se datoreaza impozitul;
- plata se efectueaza in doua rate egale, pana la data de 25 mai si 25 septembrie, inclusiv.
- cotei de redeventa pentru exploatarea metalelor nobile, in cazul carora majorarea va fi de 50%, respectiv de la 4% din valoarea productiei miniere la 6% din aceasta valoare;
- cotei de redeventa pentru exploatarea carbunilor in cazul carora cota procentuala a redeventei ramane nemodificata fata de cota in vigoare, respectiv 4%.
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Счет пользователя создан успешно. Для подтверждения регистрации пройдите по подтверждающей ссылке, действительной в течение 30 календарных дней, отправленной на указанный в формуляре регистрации е-майл.
Задайте нам вопрос
Есть необходимость получить ответ на вопрос, или хочешь предложить тему для статьи, поясняющей практические аспекты деятельности? Зарегистрируйся, отправь вопрос или тему для статьи и в кратчайшие сроки получишь ответ эксперта на электронный адрес или в профиле на странице.
Е-майл *
Заказать услугу по телефону
Введите правильные данные и вскоре с вами свяжется оператор
Имя *
Фамилия *
Е-майл *
Телефон *
Отзыв
Для отслеживания статуса обработки отправленного отзыва, рекомендуем зарегистрироваться на странице. Таким образом ответ, отправленный Вам периодическим изданием «Monitorul Fiscal FISC.md» сохранится и отразится в Вашем профиле. В случае отправки отзыва без регистрации, ответ будет отправлен на ваш е-майл.
Е-майл *
Е-майл *
Уважаемый пользователь
Мы настоятельно рекомендуем вам оформить бесплатную подписку на Newsline.
2718 просмотры
Дата публикации:
27 Декабрь /2013 11:53
Catalogul tematic
Новости
Ключевые слова
Codul fiscal | România | schimbări
0 комментарии
Только для пользователей зарегистрированные и авторизованные обладают право публиковать комментарии