Servicii electronice

Utilizarea obligatorie de către contribuabili a serviciilor fiscale electronice

Completarea, prin Legea nr.356/2022, a prevederilor art.187 alin.(21) din Codul fiscal cu lit. i) vine nu doar cu obligativitatea prezentării online a dărilor de seamă fiscale, dar şi cu obligativitatea de a utiliza şi alte servicii online oferite de către Serviciul Fiscal de Stat.

 

  1. Ajustarea informațiilor despre contribuabil prin intermediul Sistemului informațional automatizat „Cabinetul personal al contribuabilului”

 

Astfel, dacă anterior pentru a efectua modificări în informaţia despre contribuabil în cadrul sistemelor informaționale ale SFS (în cazurile schimbării sediului contribuabilului, modificării denumirii, conducătorului, principalului gen de activitate (cu excepţia contribuabililor supuşi înregistrării de stat), precum şi în cazurile modificării şi/sau completării informaţiei referitor la contabilul-şef, la subdiviziunile declarate, încetarea/sistarea temporară a activităţii subdiviziunii) exista posibilitatea de a o solicita în mod tradiţional, fizic, în cadrul direcţiilor deservire fiscală, potrivit noilor reglementări, acest lucru este posibil exclusiv online, prin intermediul Sistemului informaţional automatizat „Cabinetul personal al contribuabilului”.

 

Acest aspect este reglementat prin pct.32 din Ordinul SFS nr.352/2017 cu privire la aprobarea Instrucțiunii privind evidența contribuabililor1. Pentru a fi actualizate informațiile, contribuabil va efectua pașii descriși în continuare.

 

Pasul 1: Accesarea Cabinetului personal al contribuabilului

 

SIA „Cabinetul Personal al Contribuabilului” este disponibil pe pagina oficială a SFS www.sfs.md. În partea dreaptă a paginii web, se accesează compartimentul destinat sistemului și se efectuează procedura de Autentificare prin semnătura electronică sau mobilă.

 

 

Pasul 2: După efectuarea autentificării în cadrul SIA „Cabinetul personal al contribuabilului” se va accesa compartimentul „Companii”.

 

 

Pasul 3: Pentru a modifica datele, se va accesa butonul „Administrator”.

 

 

Pasul 4: La accesarea butonului „Administrator” se vor afișa informațiile despre companie. Partea superioară a interfeței se completează automat cu informația disponibilă în cadrul SIA al SFS. Partea inferioară „Date companie” se vor completa manual de către utilizator, după care se va accesa butonul „Salvează”.

 

 

Pasul 5: În cazul în care este necesară modificarea datelor Contabilului (sau includerea unei noi persoane), se va rula pagina până jos, unde la compartimentul „Gestionare acces” se vor afișa toți utilizatorii din cadrul companiei. Pentru a adăuga noul utilizator, se va accesa „Adaugă un nou membru”. La accesarea opțiunii, în partea dreaptă a paginii se va introduce codul IDNP, Numele și Prenumele, conform actului de identitate a persoanei, fără diacritice, și se va accesa opțiunea „Căutare”.

 

 

Pasul 6: În cazul în care datele au fost introduse corect și persoana a accesat cel puțin o dată sistemul, se va reflecta lista rolurilor pentru care se va oferi accesul la serviciile fiscale electronice, fiind necesară selectarea acestora.

 

 

Pentru modificarea sau suspendarea accesului la serviciile fiscale electronice, se accesează opțiunea sub formă de creion și se repetă acțiunile de la pasul precedent, doar cu debifarea serviciilor fiscale electronice.

Important! Posibilitatea de gestionare a rolurilor, precum și a accesului la serviciile fiscale electronice o deține doar Administratorul entității. Astfel, se recomandă, la discreția acestuia, stabilirea unei persoane suplimentare din cadrul entității pentru a deține și rolul de „Gestionare acces”.

 

  1. Utilizarea formularelor tipizate de documente primare cu regim special prin intermediul SIA „Comanda on-line a formularelor tipizate”

Entitățile, care corespund prevederilor art. 187 alin. (21) din CF, imprimă de sine stătător formularele tipizate de documente primare cu regim special cu utilizarea seriei și diapazonului de numere. Prevederea a fost inclusă prin HG nr.560/2022 cu privire la modificarea unor hotărâri ale Guvernului.

 

Seria și diapazonul de numere pot fi comandate gratuit, prin intermediul SIA „Comanda on-line a formularelor tipizate” din cadrul SIA „Cabinetul personal al contribuabilului”.

 

__________________________________________________________

1 Modificările operate în documentele iniţial declarate se înscriu în Registrul fiscal de stat în temeiul cererii, depuse de contribuabil la subdiviziunea SFS în a cărei rază se deserveşte, sau prin SIA "e-Cerere" modulul "Înregistrarea on-line a contribuabililor", cu anexarea actelor confirmative (în cazul completării datelor despre contabilul şef – ordinul de numire/eliberare în/din funcţie) de către contribuabilii care nu deţin acces la serviciile fiscale electronice. Pentru contribuabilii care utilizează serviciile fiscale electronice prin intermediul sistemului „Cabinetul personal al contribuabilului” datele aferente contabilului-şef, numărul de telefon şi adresa de e-mail a contribuabilului se vor actualiza în mod automatizat în Registrul fiscal de stat.

Nicolae Manic

1810 vizualizări

Data publicării:

01 Februarie /2023 08:00

Catalogul tematic

Noutăți

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon